Gå til innhold

1 år - Et fantastisk år

Kenneth Dammyr

Anbefalte innlegg

I natt er det nøyaktig et år siden jeg bestilte min første PC-del fra nettet.

Siden jeg er i litt julestemning fikk jeg lyst til å skrive noe om det.

Om noen gidder å lese det får være en annen sak . . .

1 år - Et fantastisk år

Ja...

Det har som sagt gått et år, et veldig flott år faktisk. Det begynte vel for ca. et og et halvt år siden.

Jeg hadde lukta på tanken om ny PC ganske lenge etter at jeg kjøpte meg videokamera for konfirmasjonspengene.

Når du har brukt drøyt 15'000 kroner på et kamera er det surt og ikke å bruke det fullt ut. Så her trengte vi en videoredigerings-PC.

Tidligere hadde jeg vært borti dette med å bygge selv, var bla. en kamerat fra ungdomskolen som hadde en kamerat som.... Ja, dere skjønner

Så hadde jeg hørt om sider som komplett.no, men jeg kunne jo ikke bygge PC, så hva hjalp vel det meg.

Det var da, som et lys fra åpen himmel (er det det heter...?) at jeg havnet på Hardware.no

For et funn. Tiden gikk. Vi hadde begynt på ny skole og der hadde vi hver vår Mac.

Den ble et flittig verktøy til å lese på Hardware.no. Nyheter, guider, anbefalinger og tester.

PC-bygging guiden ble kjærkommen og jeg husker fortsatt at jeg satt og leste den om igjen og om igjen noen sene kvelder den høsten.

Testene var vel helt meningsløse på den tiden. Skjønte ikke hva diagrammene skulle bevise en gang jeg...

Som dere kanskje tyder så leste jeg ikke på forumet. Det var ikke det at jeg ikke hadde lyst. Jeg fikk bare ikke til.

Man måtte bli medlem eller noe for å lese og det gikk ikke for meg, av en eller annen grunn.

Så mens jeg satt og satt sammen det ene PC-alternativet etter det andre funderte jeg litt på hva som lå bak den siste, kanskje mest interessante linken.

Så, en dag, kom nyheten: Vi bytter til Invison Power Board!

Jeg gled rett inn og ble med en gang en ivrig bruker. Det ble mange spørsmål, som kanskje synes dumme og nybegynneraktige, men det måtte til.

Den som ikke spør får ikke svar. Straks hadde jeg tilegnet meg relativt mye kunnskap og skjønte nå at målet var innen rekkevidde. Å bygge min egen PC.

Da kom neste problem. Penger.

Jeg hadde lagt inn en CV på finn.no som bare lå der. Tilfeldigvis fikk jeg et slikt et autosvar om en arbeidsgiver som trengte ansatte.

Det stod i annonsen at man måtte være blid og være glad i å snakke i telefonen. Hmm... Jeg får vel prøve da. Så jeg ringte og ble kalt inn til intervju.

Skjønner fortsatt ikke hva det intervjuet var godt for, for jobben ble min med en gang den. Og alle andre som søkte fikk også jobb. Jobben gikk ut på at vi alle hadde hver vår PC,

vi hadde telefon med headsett, spesiallagde programmer for yrke. Diverse huskelapper og tips. Og en bunke med papirer som skulle "hjelpe" oss på vei.

Noen har kanskje gjettet hva det var? Nemlig telefonselger.

Trodde aldri jeg skulle synke så lavt, men det var kjærkomne penger. Jeg fikk 20 % av alt jeg solgte og dermed tok det meg 3-4 måneder så satt det 20'000 kroner på konto.

Og når et stipend fra den gavmilde lånekassen også var delt ut skulle det hele gå riktig så fint.

Nå var jeg virkelig i gang. Jeg planla oppsettet til hver ytterste lille del. Alt måtte passe sammen,

de måtte gi den ultimate ytelse til mitt bruk, når folk skrøt av sine 512MB med RAM skulle jeg stolt kunne si: "- Jeg har 1GB jeg"

Og sist, men ikke minst; jeg var lei av å aldri kunne plugge inn ting og tang i maskinen,

derfor skulle jeg ha drøssevis med innganger. Et selvskrevet valg var da et lydkort med ekstern I/O-hub.

Lenge satt jeg å og drømte om Creative SoundBlaster Audigy2 Platinum EX med alle sine flotte inn og utganger.

Så en dag oppdaget jeg at det var ingen butikker som hadde det inne lenger. Det var borte. Det var erstattet med en etterkommer.

SoundBlaster Audigy2 Platinum Pro!

"There is a God after all"

Og på toppen av det hele, natt til 24. Desember 2003, siste julekalenderdag , kom produktet opp som dagens julekalendertilbud.

Da var det ingen tvil lenger. Jeg surfet meg inn på PCutstyr.no og kjøpte, starten på min nye PC.

Det tok sin tid før hele PC'en var i boks. Etter å ha ventet på min "Prescott" i nesten 4 måneder fant jeg ut at

jeg kunne jo bare bestille en "Northwood" isteden. Delene ble satt sammen ettersom de kom inn. Til slutt var alt på plass og jeg satt meg godt til rette.

1... 2... 3... Den starter!

Nå er det et år siden jeg bestilte min første del, et år fylt med problemer, garantisaker, bagateller, maskinvaretrøbbel, ja alt som hører med.

Og sist men ikke minst: Moro, masse moro. Det har rett og slett vært et morsomt år, et fantastisk år!

PS: It's official: I'm a nerd!

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det et år siden jeg bestilte min første del, et år fylt med problemer, garantisaker, bagateller, maskinvaretrøbbel, ja alt som hører med.

Og sist men ikke minst: Moro, masse moro. Det har rett og slett vært et morsomt år, et fantastisk år!

Det er slik man lærer. ;)

Lenke til kommentar

Du har rett, det har vært et aår fullt med frustrasjon og glede. Glede fordi jeg har fått tatt en del datafag jeg ville ta på UiB, samt bygget meg ny maskin. Frustrasjon fordi det kun var i vår jeg fikk tatt fagene jeg ville. Høsten har vært rævva i skolesammenheng. Til gjengjeld, det var i høst jeg bygget ny maskin, noe som gjorde dette havåret en smule bedre.

Kan legge til at maskinen ble bygget i en bakrus hinsides noe jeg har vært borti, måtte ta meg oppkastpauser og sovepauser i byggingen. :D

Glad den dagen er over..... Men maskinen fungerer så det griner da! :D

EDIT: Leif satte spor....

Endret av Pitbullo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...