Gå til innhold

partisjon ved reinstall

jbb

Anbefalte innlegg

skulle reinstallere windows her på en laptop, fra før av hadde jeg to partisjoner, en med win(C:) en med filer(D:). Når jeg startet installasjonen av win igjen, byttet den de om, slik at win kom på D: og filer på C:! finnes det noen måte som forhindrer dette?

slik at jeg kan få win på C: og filer på d: ?

mvh jbb..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du?

Når du setter inn XP cd'n og starter fra cd'n (velg boot priority i bios), så skal du jo få opp valgene du trenger. Det være om du vil formatere C: eller D:, reparere en tidligere win-installasjon, legge ny installasjon ved siden av en gammel (noe som ikke anbefales), lage fler partisjoner eller fjerne gamle partisjoner. Det skal ikke gjøres noe automatisk i det hele tatt. Du skal ha full kontroll.

Eller er det noe jeg ikke forstår?

Lenke til kommentar

Har fått boota opp og alt det... men når jeg kommer til hvilken partisjon xp skal installerers på er det blitt kluss. Her er den partisjonen med filene på blitt C: og den partisjonen som jeg hadde xp på har blitt D: . jeg vil jo beholde de filene jeg hadde på den partisjonen, men jeg vil samtidig ha xp på C:

Så derfor lurer jeg på om det er mulig på noe vis og får dette til uten at jeg må ompartisjonere og miste dermed alle filene?

skjønner du nå?

Lenke til kommentar

Ok, den var litt surr.

Men hvis du greier huske såpass bra at du vet hvor mye plass du hadde/hadde igjen på de to partisjonene, så greier du vel se hvem av dem som du hadde XP på før, og hvem som hadde all filene dine. Jeg hadde et lignende problem nå når jeg oppgraderte hardwaret mitt. Det reulterte i at jeg fikk formatert, men alle filene var borte på de andre stasjonene - men plassen var fortsatt brukt. For filene på C: og D: har ikke magisk byttet plass.

Jeg hadde altså 60gb ledig av 200GB på en "tom" harddisk.

Jeg fikk aldri recovra det, men hvis du er litt forsiktig nå og tenker litt logisk, så skal du nok muligens klare det. Men det gjorde ikke jeg! Eller jo - men det gikk alikevel ikke.

Hmmm ... bedriten situasjon det her!

Komplisert og ...

Lenke til kommentar

uff, husker med gru på hvordan jeg hadde det når dette skjedde meg. det skjedde på to av mine maskiner. både på laptoppen og hovedboksen min. bare at jeg hadde flere partisjoner enn deg da. hadde 3 på lappen og godt og vel 10 på den stasjonære. siden at jeg da hadde sletta Windows partisjonen å ikke kom noen særlig vei så måtte jeg slette alle partisjoner på harddisk 1. var mye stasj som gikk der ja :(

hos meg tror jeg problemet kom av at Drive Image 2002 krølla til litt. eller så var det XP cd`en min som hadde en dårlig dag :p

på laptoppen min fikk jeg berga den viktigste partisjonen mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...