Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Servoen har sluttet å virke


Anbefalte innlegg

Hadde et lite uhel med bilen her en dag som endte med at jeg kjørte i bilen foran meg. Den hadde så klart hengerfeste slik at skadene ble størst mulig. Har skiftet radiator og blinklys, og er slik jeg ser det bare å rette ut støtfanger og feste innenfor + nytt panser.

 

Når jeg i dag skulle ta meg en kjøre tur etter å ha skiftet radiator så merket jeg at servoen ikke virker. Skadene på bilen er ikke så store at jeg tror at servopumpen er blitt tatt med i kræsjet, og olje er det på servoen, så noen som kan si meg hva som er gale, eventuelt hvordan jeg kan finne ut om servopumpen er i orden?

 

Har en lancer 96 modell om dere trenger å vite det.

 

En ting til. Om jeg har fyllt på med for mye vann til radiatoren, hvordan tapper jeg dette slik at jeg får riktig nivå?

 

Takker for alle svar:)

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvordan kjølesystemet på lancer er, men mest sannsynlig så er det en tappeskrue på radioatoren eller så må du løsne en av de nedre slangene, feks ved vannpumpa for å tømme ut.

 

Har ikke bil med servo, bare muskelservo, så kan ikke hjelpe deg der :p

Lenke til kommentar

Som Traa sier med vannet, men det er ikke strengt tatt nødvendig og gjøre noe med det, det vannet som er overflødig blir borte av seg selv.

Om du absolutt vil tappe den kan det jo også hende det er vel så enkelt og ta løs ekspansjonstanken og snu den på hodet, gjør det som ser lettest ut.

 

Er det noen synlige skader på servopumpen?

Og du har vel sett at den faktisk går rundt... (remmen er hel og på)

Lenke til kommentar
Er det noen synlige skader på servopumpen?

Og du har vel sett at den faktisk går rundt... (remmen er hel og på)

Litt flaut dette, men jeg aner ikke hvordan en servopumpe ser ut. Var andre gang jeg var under pansere på en bil i dag når jeg skiftet radiatoren, så jeg er bare kjempe stolt over hva jeg har fått til. Sist skiftet jeg vindusstag, og nå radiator :D

 

Hvordan ser en servopumpe ut? Er det bare å sjekke om den går rundt for å se om den virker?

 

Tenkte jeg skulle montere av slangene for å se om de er tett, men håper der er en mulighet for å sjekke dette uten å skru de av.

Lenke til kommentar

Det kan være at ett av servorørene er klemt flate, da funker servoen dårlig.

Servopumpa sitter på en av de akslingene som det er reimskive på og går reim over.

Har ikke bilen din aircondition blir den enklere å finne.

Har du kilreim på bilen er det den reims om ikke går over dynamoen som drar servoen, er de en flatreim du har så er det bare en som trekker alt (dynamo, servo, vannpumpe og aicondition).

Servoen har noermalt to slanger koblet til, en armert tykk slange som går til styresnekka/tannstaget og en tynnere retur.

Men dersom du vet at det er olje på servoen så er det jo bare å følge slangene fra oljetanken så finner du pumpa eller er det som på min bil så sitter oljetanken oppå servopumpa.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut hvor lekasjen er. Etter å fulgt slangene som går fra servotanken så endte jeg opp med en slags metallgjenstand som er formet som en laaang n/u. Denne ligger foran radiatoren, og ved ene festet er den slått lekk. Jeg aner ikke hvor stor denne saken er, og hvor festene begynner, men håper ikke det er allverden som må skiftes. Er fattig i disse juletider.

 

Noen som vet om der finnes en mulighet for å tette denne? Går det ann å skru den løs fra festet, for så å teite noe rundt og skru den på plass igjen?

 

PS! Når jeg sier i festet, så mener jeg der denne metallsaken/rør er festet til bilen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk lekasje i armertslangen fra servoen på min bil.

Grunnet rust i kombinasjon med trange omgivelser fikk jeg ikke av nippelen på tannstaget så jeg valgte å kappe røret på et lett tilgjengelig sted under bilen slik at jeg kunne få byttet slangen som var festet til røret.

Røret skjøtte jeg etterpå med en hydraulikksjøt og støttehylser.

Har holdt i 4 år nå.

Lenke til kommentar
Jeg har funnet ut hvor lekasjen er. Etter å fulgt slangene som går fra servotanken så endte jeg opp med en slags metallgjenstand som er formet som en laaang n/u. Denne ligger foran radiatoren, og ved ene festet er den slått lekk. Jeg aner ikke hvor stor denne saken er, og hvor festene begynner, men håper ikke det er allverden som må skiftes. Er fattig i disse juletider.

 

Noen som vet om der finnes en mulighet for å tette denne? Går det ann å skru den løs fra festet, for så å teite noe rundt og skru den på plass igjen?

 

PS! Når jeg sier i festet, så mener jeg der denne metallsaken/rør er festet til bilen.

du må nokk bytte det røret ja..

 

Det røret er for å kjøle ned servovesken, som blir sinnsykt varm..

Vill heller anbefale deg å stikke på ett verksted å høre om hvor mye det koster for å få byttet det røret..

Er ingen vits i å prøve å tette det, for det er både trykk og varme i det røret.. enkleste er å skifte det

Lenke til kommentar
du må nokk bytte det røret ja..

 

Det røret er for å kjøle ned servovesken, som blir sinnsykt varm..

Vill heller anbefale deg å stikke på ett verksted å høre om hvor mye det koster for å få byttet det røret..

Er ingen vits i å prøve å tette det, for det er både trykk og varme i det røret.. enkleste er å skifte det

Ja jeg var redd for det. Men om jeg kjører på en slangeklemme med gummi eller noe på innsiden, så vil vel det holde den tett nok? Hvertfall som en nødløsning nå igjennom julen og nyttår?

Lenke til kommentar
Men om jeg kjører på en slangeklemme med gummi eller noe på innsiden, så vil vel det holde den tett nok? Hvertfall som en nødløsning nå igjennom julen og nyttår?

For all del, ikke farlig og prøve, men vær klar over at trykket i servorør ved feks parkering er ganske heftig. Tror no det beste er og gjøre som Stig Arne sier. Blir det ikke tett med slangeklemmene dine, prøv å få tak i en brukt, er ikke noe slitedel akkurat, så ser den fint ut bør den holde lenge.

Lenke til kommentar
svortevik Skrevet 26/12/2004 : 01:55

  Hva heter det røret da? Tenkte å sjekke pris? Er det oljekjøler, eller er det noe annet? 

Kall det oljekjøler til servo- olje, har sikkert muligens et finere navn, men nå er det jo i alle fall 4 personer her som tror vi skjønner hva du snakker om...

Bare forklar hva det hvor den sitter og at det er noe med servo du :)

 

(Er nok ikke en del du finner i rekvisitakataloger, om det var det du tenkte på)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...