Singh tha king Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 ok, jeg har en oppgave til å filme og redigere den. men vet ikke hvordan man gjør det. jeg har en canon MV750i videokamera. jeg må få det jeg har filmet over til maskinen. må jeg bruke programvaren som følger med kamerat eller ikke? jeg bruker movie maker 2 (jeg er super amatør på dette) har koblet til usb-kabelen men vet ikke hvordan jeg fortsetter. takk, for de som har peiling på dette. Lenke til kommentar
taulen Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Du må ha en firewire kabel, usb kabelen overfører bare bildene du har på kameraet Får du deg en firewire kabel så er det eneklt, alt går automatisk da Lenke til kommentar
bajsmaster Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 _haha_ skrev: Du må ha en firewire kabel, usb kabelen overfører bare bildene du har på kameraet Får du deg en firewire kabel så er det eneklt, alt går automatisk da Hvis kameraet og pc støtter usb 2.0 så kan han overføre videoen via usb også. Menneh.... sålenge du har videokameraet tilkoblet så kan du gjøre dette via movie maker 2 .. ganske selvforklarende Lenke til kommentar
taulen Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 jeg har dette kameraet, og jeg må ha firewire, vet ikke om kameraet støtter usb2, men det gjør iallefall pcen, så du må nok ha firewir e:) Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 hvor får jeg tak i firewir? er det dyrt? Lenke til kommentar
andm Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Det er nesten det samme hvilket type kort du velger. Du kan kjøpe et Firewire-PCI-kort på Clas Ohlson for et par hundrelapper (kabel og simpel redigeringsprogramvare medfølger). Enkelt å installere, enkelt å bruke. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 er dette en kort? skal man putte den i maskinen? eller minnkortplassen? passer denne "Firewire-PCI-kort på Clas Ohlson" på MV750i? *sry har ikke peiling på dette* Lenke til kommentar
andm Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Dersom du ikke har en Firewire-uttak på PC-en din, må du skaffe seg dette. Med mindre andre har bedre forslag å komme med, råder jeg deg til å kjøpe overnevnte kort og montere det i maskinen din. (Det kan hende at du allerede har Firewire-utganger på maskinen din. Du kan lete etter en utgang på kortet ditt. (Har form som et rektangel og et trekant). Kjøper du "32-7172" på Clas Ohlson (298 kr) får du med kabel, kort og Ulead redigeringsprogramvare. Med mindre andre kommer med bedre forslag, kan jeg råde deg til å kjøpe dette. Prøv dette, så kommer du nok snart i gang med redigeringen... Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) Jeg tror faktisk jeg har en Firewire-uttak på maskinen. er det en uttak som ligner på en usb-uttak? bare litt annerledes? på elkjøp sa de at de ville ha 699,- + 299,-for sånn kort og kabel. er ikke det veldig dyrt forhånd til clasohlson? eller kan dette være noe annet? edit: du ostekjeks, du sa at man fikk kabel, kort og redigeringsprogram for 298,- det høres mye mer rimligere enn elkjøp. du har vell ikke en internett link? eller må jeg drar til clas ohlson får se? Endret 28. desember 2004 av Singh tha king Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Jeg får den store formening om at du har en laptop. 99% av alle laptoper idag har firewire. Det er en firkantet liten plugg. Ca halvparten så stor som en USB port. Det er en 4 pins firewire plugg. Kamera ditt har et tilsvarende. Da trenger du en 4 til 4 pins firewire kabel. Har du en stasjonær PC må du ha et PCI firewire kort som du instalere i en PCI slot inne i PCen. Les dette: http://www.build-your-own-computer-tips.co...-pci-cards.html Den har 6 pins firewire porter bak på seg. Da må du kjøpe en 6 - 4 pins firewire kabel Elkjøp er IKKE stedet for å kjøpe dette ustyret. Kjøp fra en dedikert databutikk. Firewire utstyr er ikke spesielt dyrt. Du bør kanskje vurdere et kurs også i basic videoredigering...det er en del ting å kunne. AKIRA Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) elkjøp mannen sa at hvis du har Firewire-uttak på maskinen, skal det stå 1394 ved siden av, det gjør det også. da tror jeg at jeg har sånn firewire-uttak foranog bak på maskinen. men da trenger jeg bare kabel. passer en kabel til alle dv-kameraer? eller er det en spesiell kabel til vær av kameraene? noen nettsidet der jeg kan få kjøpt den kabelen rimelig...og en nettside man kan stole på. takk (for all hjelpen jeg har fått) edit: har en stasjonær PC. Endret 29. desember 2004 av Singh tha king Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Du må fortsatt sjekke om denne IEEE 1394-porten er koblet til hovedkortet (som også må støtte dette). Kabelen du trenger er f.eks. art.nr. 32-2958 på Clas Ohlson (det går ikke an å linke direkte til produkter på Clas Ohlsons nettside, så søk på artikkelnummeret). Du finner sikkert billigere kabler, men hvis du bor i nærheten av butikken er det ikke noe problem å kjøpe den der. Kabelen skal passe alle DV-kameraer med iLink/firewire osv.. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 takk for det. så du mener jeg må ta av kabinette g skjekke om den er tilkoblet til hovedkortet?...hvis den ikke er det hvordan skal jeg finne ut hvor jeg skal koble den til? Lenke til kommentar
andm Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Du må nok åpne opp å sjekke som i dette tilfellet. Hvis det viser seg at kabelen ikke er tilkoblet og/eller hovedkortet ikke støtter firewire-standarden må du nok kjøpe et Firewire-PCI-kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå