hockey500 Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Hvis jeg har 4 DIVs, f. eks. en header, en footer, en meny og en "innhold". Da header har en bredde på 800px og footer har det samme. innhold har en bredde på 620px og meny har en bredde på 180px. hvordan får jeg da midtstilt dete hele sånn at header står for seg, og under header står innhold og meny ved siden av hverandre? det går fint med bare en DIV, men når jeg får 2 ved siden av hverandre er jeg usikker på hvordan jeg skal få de til å ligge ved siden av hverandre. jeg kan jo bare si at f. eks. header har en margin-left på da 250px og stille inn "innhold" slik at den blir stående rett under, men det blir vel ikke stående sånn hvis noen andre har en annen oppløsning eller lignende? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Legg alle div-ene i et annet div-element som har margin: 0 auto; Mer utfyllende informasjon. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 men det vil vel ikke sentrere i IE? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) det gikk ikke. det ble ikke sentrert av det... jeg må ha margin:0 auto; i alle divene, men jeg mista da menyen... Endret 23. desember 2004 av hockey500 Lenke til kommentar
phanti Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 mulig at dette er en IE 3 px feil. Du får ikke filen i opera eller firefox ikke sant? Kan uansett se om du blir noe klokere her. Det vil kort og godt si at du setter height: 1% på elementet som innholdet er forskøvet. Tror jeg surrer nå, og at det er en double margin feil. Søk på forumet hvis det er den typen feil. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) jeg klarer det ikke... siden blir midtstilt i IE, men ikke i Opera eller FF. Og menyen kommer ikke frem i noen av browserne Endret 23. desember 2004 av hockey500 Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 margin: 0 auto må/bør være i en wrapper da! kansje komme med en link? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) *finne frem t-skjeen* (som forøvrig blir mye brukt på dette forumet) body { text-align: center; } #wrap { margin: 0 auto; text-align: left; width: 800px; } h1 { overflow: hidden; padding: 100px 0 0 0; height: 0 !important; height /**/ : 100px; background: url("header.png"); } ul#meny { float: left; width: 180px; } div#innhold { float: left; width: 620px; } p#footer { text-align: center; clear: both; } <div id="wrap"> <h1>Sidetittel</h1> <ul id="meny"> <li><a href="#">Meny01</a></li> <li><a href="#">Meny02</a></li> <li><a href="#">Meny03</a></li> <li><a href="#">Meny04</a></li> <li><a href="#">Meny05</a></li> </ul> <div id="innhold"> <p>I (heart) Firefox! Hvis jeg har 4 DIVs, f. eks. en header, en footer, en meny og en "innhold". Da header har en bredde på 800px og footer har det samme. innhold har en bredde på 620px og meny har en bredde på 180px. hvordan får jeg da midtstilt dete hele sånn at header står for seg, og under header står innhold og meny ved siden av hverandre? det går fint med bare en DIV, men når jeg får 2 ved siden av hverandre er jeg usikker på hvordan jeg skal få de til å ligge ved siden av hverandre. </p> </div> <p id="footer"><small>Denne siden er mekket av hockey500.</small></p> </div> Endret 24. desember 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 må jo ha riktig html! lukker ikke wrap, og lukker ikke <small> Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 må jo ha riktig html!lukker ikke wrap, og lukker ikke <small> Blablabla. Fikset nå. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) da ser siden forskjellig ut i IE og opera.. menyen er for langt ned i Opera. uansett så ble nå ikke siden midtstilt i opera. I opera er "Denne siden er mekket av hockey500." det eneste som står i midten. poenget var at avstanden fra venstresiden av menyen og ut til kanten av skjermen skulle være like stor som avstanden fra høyresiden av "innhold" og ut til kanten av skjermen. Jeg fikk det til selv i IE, men ikke i Opera. og når jeg satt inn tekst i "innhold" ble hele greie satt 2px lenger ned. så det ble en hvit strek (som bare kommer til syne når jeg har bakgrunnsbilde. dette er det nærmeste jeg har kommet: link da er det 2 problemer: 1:siden vises ikke i Opera 8.00 beta og FF 2: jeg får ikke hevet menyen så den ligger rett under header. dette er kun et eksempel så ikke klag på fargene Endret 24. desember 2004 av hockey500 Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) Glemte selvsagt å sette bredde på #wrap. Det må du gjøre. EDIT: Oppdaterte posten min med koden. Endret 24. desember 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 hvis jeg setter bredde på #wrap midtstilles den ikke i IE lenger Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 også veit jeg ikke hvor lurt det er å bruke display: inline på noe som skal være block? så du hadde det på det eksempele ditt! Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 hvis jeg ikke har det, kommer meny under "innhold" Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Hvilken doctype bruker du? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Da kan man si med sikkerhet at noe er galt! Og du har ikke brukt float i den koden din...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå