Gå til innhold

Baldur's Gate (&TotSC) - Nybegynnerhjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har min hoved character (Thorne) som er 'lawful good', men jeg bruker Iomen til å åpne skap og kister for å ta det som ligger inni. Er det en dum ting? Av og til så kommer det en fyr (a knight in shining armour) å vil knerte meg, siden jeg driver med tjuveri, men da loader jeg på nytt (jeg saver en del, må vite) så roter jeg ikke i den kisten noe mer, så slipper jeg det problemet.. Men vil "oppførselen" til Iomen ha noen negativ virkning, så lenge jeg ikke får noen fysisk reaksjon (slik som den fyr'n?!). Vil jeg gå ned på reputation uansett? Får det gjør jeg når jeg knerter han som prøver å angripe meg.. (men, som sagt, da loader jeg på nytt)..

Takk for gode svar! :)

Om du kunne formulert spørsmålet litt klarere hadde det vært greit, vet ikke helt hva du er ute etter.

Legolas

Lenke til kommentar

okei.. Prøve! :)

Jeg (Thorne) er "lawful good" og skal ikke gjøre "dumme/slemme" ting, siden det vil påvirke mitt rykte.. MEN;

Iomen, som er i mitt kompani, sender jeg rundt i hus og vertshus for å stjele litt i kister og kasser og skap. Av og til kommer det da en mann/ridder (som jeg går utifra er Baldur's svar på "lovens lange arm") og vil at jeg skal betale for mine ugjerninger. Jeg kan prøve å bestikke han, men det ender opp med at han blir min fiende og vil angripe meg (får rød ring rundt føttene), og jeg mister et "reputation poeng"..

Det er jo ikke bra! Så da loader jeg et savegame på nytt, og unnlater å kikke i den bestemte "kassa", så jeg slipper å møte denne lovlydige personen som vil ta mitt liv og mitt gode rykte..

Det jeg lurer på er; Selv om denne personen fysisk ikke dukker opp (for det er etter at jeg har drept han, at jeg mister mitt reputation poeng/verdi), kan jeg miste reputation fordet? Ved bare å prøve å åpne låste kister på rommet til andre gjester på et vertshus. Kan jeg miste poeng selv om denne personen ikke dukker opp? ..han kommer somregel etter at jeg har vært på et rom og stjelt ting&tang, der en gjest i et vertshus oppholder seg, eller et privathus hvor eierene er tilstede!

Er det dumt av meg å bruke tyven min, Iomen, til å sanke skatter, verdier, våpen og diverse når jeg, som main character, er "Lawful Good" !?

..håper dette klaret opp litt!?

mvh Bone

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig stjele ting med Imoen (tror ikke det finnes noen som heter Iomen) uten å få et poeng i reputation mindre hvis ingen ser deg gjøre det.

Bare du ikke får for lite reputation går det greit, hvis du mister for mye reputation blir du "Fallen Ranger" og mister alle erfaringspoengene den levelen du er i. Andre i gruppa vil også reagere hvis du mister eller får bedre reputation. (Alt ettersom om de er "gode" eller "onde")

Legolas

Lenke til kommentar
(tror ikke det finnes noen som heter Iomen)

Jo, tror da det!? Hu "venninnen" til main character'n heter Iomen, gjør hun ikke? Hun som blir med deg rett etter at Gorion blir slaktet etter at de rømmer fra Candlekeep!? Hun er ihvertfall på bilde jeg har vedlagt i en av de første innleggene mine.. Hun er i Rosa og nest øverst .. jeg er øverst..

..er ikke det Iomen? ..hun er med i BG2:SoA så vidt jeg vet også.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
(tror ikke det finnes noen som heter Iomen)

Jo, tror da det!? Hu "venninnen" til main character'n heter Iomen, gjør hun ikke? Hun som blir med deg rett etter at Gorion blir slaktet etter at de rømmer fra Candlekeep!? Hun er ihvertfall på bilde jeg har vedlagt i en av de første innleggene mine.. Hun er i Rosa og nest øverst .. jeg er øverst..

..er ikke det Iomen? ..hun er med i BG2:SoA så vidt jeg vet også.. :dontgetit:

Du bare leser litt for fort - Imoen heter a :-)

Lenke til kommentar

Jippi, enda en BG spiller :D

har noen tips:

valg characters etter smak ikke stats, da blir spillet moro.

tips til kule flolk er Kahlid og Edwin. Edwin er i Beregost og Kahlid er i Nahskel.

Longsword er det sikreste våpenet å velge ettersom det er flest av disse og det er ikke så vanskelig å finne noen gode heller.

Men sånn totalt sett er det samme hvilket våpen du velger så lenge du ikke har short sword på tanken din.

Bue er sinnsykt bra i Baldurs gate 1. Du burde absolutt ha med deg 2 bueskytere samt noen som har bue som second weapon.

En av de mest praktiske spellsene er Fireball denne klarerer store områder(men pass på dine egene).

Får du dårlig rykte kan du alltidt ta en tur til tempelet og donere litt for å komme til et akseptabelt nivå.

Husk aligment evil liker ikke å ha godt rykte, dette kan føre til at de forlater gruppa!!! motsatt med gode characters!!!

Har du en lawfull god character og en chaotic evil i gruppa kan du begynne å sloss utenfor din kontroll til en av de er døde!!!

Se etter Robe of God\evil\neutral archmagi. en "god" kappe.

Pass på! ikke ta på deg ALLE itemsene.. noen av dem kan være curset:o

Igjen bue er bra! Og det går greit å bruke de gode pilene, det er ikke noen vits å spare hele tiden, da ender du kun opp med et tonn til slutt.

Scrolls er verdifulle å selge.

Clearvoinece eller noe i den dur er en veldig praktisk spell, fjerner det sorte på kartet.

Før en stor kamp husk og bruk alle chants osv på deg selv.

Regner med at du har kjøpt spillet, isåfall les manualen den er faktisk morsomt skrevet.

Les i boka på forskjell på multiclassing og dualclassing

Bare spør, det er et privilegium og hjelpe folk i BG1

Nå er det noen år siden jeg spillte bg1 sist så det kan hende jeg har bomma på noen navn...

Lenke til kommentar

BG 1 er et veldig bra spill og det er bra at du endelig får prøvd det.

Som andre har sagt tidligere så burde du hatt mer på dexterity fordi dette definerer hvor godt du klarer å treffe fiendene når du slå/skyter med bue. Intelligens er ikke så veldig viktig for en ranger så det trenger du egentlig ikke så mye.

Dessuten så er det noen klasser som er bedre enn andre når det gjelder stats:

Elf f.eks kan ha hele 19 i Dex men bare 17 i Constitution, et godt valg til en ranger eller thief.

Prisen som du kan kjøpe/selge for endre etter reputation og hvor god charisma du har. Er ikke helt sikker på hvor mye charismaen har å si men tror at den påvirker saken litt.

mvh Belisarius

PS: Godt Nyttår

Lenke til kommentar
BG 1 er et veldig bra spill og det er bra at du endelig får prøvd det.
Jippi, enda en BG spiller  :D

:w00t:

QUOTE (Loffelur @ 30/12/2004 : 15:25)

tips til kule flolk er Kahlid og Edwin. Edwin er i Beregost og Kahlid er i Nahskel. 

Den syns jeg var litt sleip, har du Kahlid og Edwin i gruppa vil de til slutt angripe hverandre om du vil eller ikke.

Jeg har allerede Kahlid med i gruppa! Han kom jo sammen med Jaheira!? Så han liker jeg jo litt.. Han stammer litt men.. :p ..da lønner det seg vel ikke å drasse med Edwin da? ..har forresten akkurat ankommet Nahskel!

Longsword er det sikreste våpenet å velge ettersom det er flest av disse og det er ikke så vanskelig å finne noen gode heller.

Siden det er flest av disse?! Mister jeg dem etterhvert, liksom? BastardSword = LongSword?

Bue er sinnsykt bra i Baldurs gate 1. Du burde absolutt ha med deg 2 bueskytere samt noen som har bue som second weapon.

2 Bueskyttere har jeg.. Eller; én bueskytter og én som kliner til med et armbrøst! :)

Får du dårlig rykte kan du alltidt ta en tur til tempelet og donere litt for å komme til et akseptabelt nivå.

Aha! .. Aldri donert noe dit jeg.. Er slike ting dyre saker? Hvor mye ca må jeg donere for å komme opp et poeng da? Er det andre steder, andre ting jeg kan gjøre for å bli ei "likanes kvinnfolk" (siden hovedpersonen min er ei jente/dame)..

Pass på! ikke ta på deg ALLE itemsene.. noen av dem kan være curset:o

Det har jeg prøvd, -et belte var det vel! Men da bare loaded jeg på nytt.. Hvordan får jeg dem "uncursed"?

Scrolls er verdifulle å selge.

Scrolls er verdifulle å HA ?!

Igjen bue er bra! Og det går greit å bruke de gode pilene, det er ikke noen vits å spare hele tiden, da ender du kun opp med et tonn til slutt.

Snakker vi om "onde" og "gode" piler, eller snakker vi om forskjellige typer piler? Har egentlig bare brukt de "tre-pilene" til Imoen, og Garrick, som bruker 'armbrøstet', han får "noe annet"; "bolts" tror jeg det heter..

Regner med at du har kjøpt spillet, isåfall les manualen den er faktisk morsomt skrevet.

Har kjøpt spillet ja! Selvfølgelig! :) ..men, jeg har bare den "white label" versjonen, så da må jeg lese manualen som .pdf -fil! Bedre med ordentlig bok!! .. Baldurs Gate 2, derimot, har jeg en ordentlig versjon av! Men flott bok, og greier! Kjøpte den når den kom ut, for jeg hørte så mye om den, men jeg kom aldri inni spillet helt! ..så ville jeg prøve på nytt, men hadde mest lysst til å gå igjennom BG1 først, -siden jeg liker å ta ting "fra starten". Så da fikk jeg tak i BG1 på Narvesen, faktisk.. for 199,- kroner.. jaja..

Lenke til kommentar

Det jeg skrev om edwin og kahlid var hvis en bommert! mente Minsc... :blush: ja ja, lenge siden jeg har spillt det..

@Bone

angående piler så mener jeg at du finner etterhvert drøssevis med magiske piler(gode piler) og de kan du trygt bruke. Jeg sparte alltid på dem og fikk aldri brukt dem:(

Du kan fjerne curses med spellen remove curse...

Typisk pris i tempelet er noen hundre, det spørs hvor høyt du vil ha reputation... men du kan ikke få mere en 16? fra et tempel, resten må gu fikse selv med good deeds:P

Du mister ikke Longswor, men det er sam mange av dem så du finner bedre hele tiden, valger du andre kan du risikere å bruke dem lenge. ikke at det er noe galt i det, men jo flere våpen man kan bruke jo bedre. Men et great sword er jo heller ikke å forakte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...