Gå til innhold

Julegave- anmeldelse av Sendo X

Anbefalte innlegg

Anmeldelse av Sendo X. (En julegave til alle amobil sine lesere og brukere)

<b>Medfølgende utstyr.</b>

Det følger med ser man bort fra det åpenbare som mobiltelefon, lader, batteri:

- stereo headsett

- usb kabel

- konverter for å kunne bruke laderen med det norske strømnettet

- eXpansys lighter

- CD-ROM med programvare og diverse

Det jeg var redd for ang. Utstyret var strømkonverteren. Siden produsenten av Sendo X er engelske var jeg redd for å måtte kjøpe en konverter, og med det få utsatt mitt første opplevelse med Sendo X, heretter dubbet som X.

Med Stereo headsettet kan man justere volumet og ta i mot samtaler ved å trykke på en knapp. Volumjusteren er kjekk å ha, siden man ikke trenger å ta frem mobilen for å justere volumet. Det negative er dog at denne klumpen er relativt stor sammenlignet med f. eks PTT headsettet til SX1. Men sammenlignet med headsettet til 8310 så er den mindre.

USB-kabel mener jeg bør være obligatorisk på smartphones. Med denne kan du overføre filer, spesielt hvis du skal bruke X’en som mp3spiller, hvilket jeg har tenkt.

Synkronisering med Outlook gikk smertefritt og nesten like enkelt som activesync med bruk av en PDA.

Lik Siemens mobiler kan også X oppdatere sin egen firmware uten å måtte sende denne inn til forhandler eller et mobilverksted.

<b>Design.</b>

Fronten.

Med en blanding av sølv og sort harmonerer fargekombinasjonen godt i front. Skjermen er stor og plassen er godt utnyttet til både taster og skjerm.

Det verserer noen bilder der X’en er helsølv. Jeg vet ikke om denne utgaven finnes, men den hadde uten tvil vært enda råere estetisk i helsølv.

4-keypaden som man manøvrerer rundt i menyene med er responsive og ok å trykke på. De gir litt motstand og responderer med tastebevegelser gjennom små klikkelyder, hvilket jeg finner irriterende. Ikke store lyder, men nok til å skape småirritasjon hos meg.

Tastene er responsive og heldigvis gir ikke disse i like stor grad klikkelyden som med keypaden. Mellomrommene mellom tastene er ikke all verden, dette skulle tilsi at det ville være vanskelig å taste på dem. Men pga utformingen med at de er fremhevet noe, gjør tastingen enkel og uten sjenanse.

Sammenlignet med Nokia sine taster som f. eks på 7250 faller de til kort, da jeg mener at Nokia er best på den taktile følelsen ved bruk av taster. X’en slår Sony Ericsson og Siemens på det taktile og responsivitet.

<b>Materialer. </b>

Ett ord; plast. Dessverre føles X’en som en stor plastikk mobil. I de sølvbelagte områdene er det brukt et annet materiale enn plastikk, men likevel får jeg følelsen av plastikk. Jeg skulle ønske de hadde brukt et annen type plastikk slik at mobilen virker mer eksklusiv og mer taktil.

Bilde av fronten

Form.

Den er veldig smal til å være en SmartPhone. Sammenligner man X med SX1, 6600, 6630, 7610 osv har X satt en standard når det gjelder smalhet.

Det jeg reagerer på er tykkelsen. Hvorfor kunne de ikke krympet den 3-4 mm? Da hadde den formmessig vært perfekt. Men jeg antar dette er en trade-off mellom funksjonalitet og form/design.

X sammenlignet med SX1

Tyngde.

Den veier 120 gram hvilket er mindre enn 6630 (127 gram), mens SX1 er noe mindre med sine 116 gram.

Operativsystem.

X kjører Symbian Series 60 som SX1. Jeg har ikke installert noen programmer ennå men det sies at implementasjonen av S60 på X har sine mangler, i og med at mange programmer ikke kan installeres, eller kan installeres men har sine mangler i form av at lyd er fraværende og lignende.

Siden fler og fler mennesker er vant til å bruke SmartPhone vil jeg ikke vie mer oppmerksomhet til S60.

NowScreen.

Noe jeg liker godt med X er bakgrunnskjermen. Denne minner meg om Qtek7070/Orange SPV der man fikk de viktigste infoene på møter, innkomne sms og mail, avtaler, oppgaver som må gjøres, tapte anrop osv! Akkurat noe jeg trenger, og som jeg er godt fornøyd med når det gjelder implementering.

NowScreen gir deg også muligheten til å bla horisontalt ala implementasjonen av UI i Sony Ericsson K700i. I tillegg til det som ble nevnt over har man en favorittmeny, der dine favoritter kan legges inn. Og den siste horisontale entiteten er dubbet historie, der de sist brukte programmene blir listet.

Det må sies at X kun har støtte for noen språk hvilket er; engelsk, tysk, fransk, italiensk og nederlandsk. Slik at ingen av de skandinaviske språkene kan brukes i enten menyen eller som T9 dessverre.

MP3-spilleren.

Den funksjonen jeg har tenkt til å bruke X’en mest til ved siden av å ringe og sende sms, og koordinere møter, avtaler og arbeidsoppgaver.

X har stereo høyttaler og det merkes! Lyden er relativt bedre enn andre mobiltelefoner som har støtte for høyttaler. Den fungerer fortsatt ikke som en boomblaster, men dette er tilfredstillende sammenlignet med SX1, N-Gage, Nokia 6230 jeg har testet denne funksjonen med.

Med det tilhørende stereoheadsettet er lyden god og mye høyere enn andre stereoheadsettet. For ikke å nevne muligheten til å justere volumet med svartasten.

Et annet skussmål som bør nevnes er muligheten til å både kunne bruke SD- og MM-kort. Særlig SD-kort som jeg foretrekker pga pris og ytelse!

Jeg har kun testet det mot mitt 256 MB SD-kort og det fungerer utmerket. Støtte for 1 GB MMC og SD-kort har jeg også hørt folk bruke i sine respektive X.

Det jeg har å utsette på mp3 spilleren er ved bytte av sang, avspilling av neste eller forrige sang, det tar 1-2 sekunder før dette gjøres. Det er irriterende, i hvor stor grad finner jeg ut av etter hvert.

X har hotswap i den forstand at man må gå inn og løse minnekortet ut. Ta av batterilokket og ta ut minnekortet, og ev sette inn et nytt ett.

Ikke like fint implementert som SX1 og SL45i, men bedre enn Nokia sin løsning.

Kamera.

Kameraet gir bilder i 640x480 og kvaliteten er ok. Ikke noe som kan sammenlignes med verken D500, S700i eller 6630. Jeg vil sammenligne bildene med SX1. Jeg har tatt noen bilder som jeg kan laste opp senere.

X har en såkalt flash funksjon som ikke er annet enn to sterke lysdioder som slås på rett før bildet tas. For meg er det å ta bilder av mindre betydning derfor vier jeg ikke dette mye oppmerksomhet.

Baksiden til X

Batterikapasitet.

Inntil jeg har brukt den en uke skal jeg uttale meg om batterilevetiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...