TanteR Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Jeg hadde problemer med min Opel Astra 1996-modell. Leverte den inn på verksted (merkeverksted). Der fant de ut at problemene (motoren stanset om jeg ikke tråkket på både gass og cluch (ville ikke gå på tomgang), helt til den ble varm, da funket alt normalt) kom av at det er belegg på ventilklaffene eller lignende. Digagnosen oppfattet jeg bare 90% av, da jeg hørte kostnaden: kr 12 000 for å rengjøre ventil..klaffene (?) Koselig beskjed å få Lillejulaften. Ringte et annet verksted (ikke-merkeverksted), men de utførte ikke denne typen jobber. Forsto det slik at man nesten må ta av toppen av motoren? Er dette en komplisert jobb, eller kan andre enn merkeverksteder gjøre det? Det virker som det er en del folk i forumet her som har betyderlig bedre peiling på bil enn det jeg har, derfor henvender jeg meg hit med ovenforstående og følgende spørsmål: Kan rengjøringen gjøres billigere av andre - eventuelt hvem gjør dette? Vil det lønne seg å skifte motor? Hvor får man tak i ny motor - og hvem kan skifte motor? Kostnader for dette? Hva er "levetiden" til en Opel Astra/motoren til en OA? Andre tips/web-adresser i forhold til dette tas i mot med stor takk. Holder til nær Trondheim - om noen har tips om motor etc. God Jul & godt nytt år. Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Tror ikke det lønner seg å kjøpe en ny motor. Da regner jeg med du må få noen til å utføre motorbyttet for deg, og det er slettes ikke gratis, med mindre du har gode kontakter som kan hjelpe deg. Må si at ventilklaffene var et nytt begrep for meg, noen andre som kan forklare hva det er? Lenke til kommentar
TanteR Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Mulig det var ventilfester. Belegget gjorde at ventilene ikke åpnet/lukket seg som de skulle om været er verken kaldt (stivner) eller varmt. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Hei og velkommen til forumet. Får svare på det ang. ventilene. Er det belegg på ventilene, må de slipes. Dette er en jobb som større verksteder med litt selvrespekt kan gjøre, samt privatpersoner som har mekket motor før. Er også endel firma som har topper som spesialfelt, mulig du kan få grei pris hos et slikt firma, det bør i allefall være mulig å få en pris langt under 12.000,- Se forøvrig bilder av da jeg slipte ventilene på min motor her: http://forum.amotor.no/index.php?showtopic...dpost&p=3267072 Så får du et lite innblikk i hva det innebærer. Lykke til og god jul Edit: Ezekiel var raskere på avtrekker'n. Er det ventilstyringen som er gåen, blir det nok dyrere ja, er en litt spesiell prosedyre med varming og nedkjøling for å skifte dem. Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Kanskje det var ventilene som satt fast i ventilsetene. Og at belegget var dritt og lort som satt fast mellom oversiden av ventilene og ventilsetene/blokka. Stemmer at man må av med toppen for å komme til ventilene ja. Dersom man bare tar av topplokket kommer man til kamakselen og ventilløfterne. Ang. levetid så bør den gå ganske langt dersom den får nok vedlikehold. Tviler på at motoren gir opp etter 8-9 år iallefall Lenke til kommentar
TanteR Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Kan du/har du lov til å tipse om slike firma i Trondheim?? Takker for hjelpen. (Så lappene fly fra bankkontoen som et middels due-slipp...) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Finnes også endel tillsetningstoffer som man tilsetter olje/bensin, som også kan hjelpe på problemet ditt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Et billig verksted er US Carclinic i Trondheim Vi bruker det på en av firmabilene og de er billigere en merkeverksteder. De har spesialisert seg på amerikanske biler men reparerer generelt alt og gjør også nesten alle typer reparasjoner. Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Opel er GM TanteR: Var du på maskinagentur for å finne feilen? Lenke til kommentar
TanteR Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Jepp, det var maskinagentur. Har ikke hatt så mye med dem å gjøre før. Er det et fag på mekaniker (og for så vidt for tannleger) å lære å riste på hodet, sukke, trekke pusten dypt og si: "Huff og huff, dette blir dyrt..." Lenke til kommentar
Lyspære Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg er ikke mekaniker, men kjører min 11. Opel til nå. Et kjent problem på Opler som har noen km. på telleren er at det blir avleiringer som tetter kanaler i ventilløftere (hydrauliske løftere). En måte å reparere dette på er å ta av toppen og bytte løftere, og slipe ventilseter samtidig (skjelden nødvendig). En annen metode som jeg har brukt på noen av mine Opler med godt hell er et rensemiddel som blandes i oljen en stund før oljeskift. (Omega 907) Det fjerner innvendige avleiringer i motoren og man unngår problemer med ventilmekanisme hvis det brukes regelmessig. (Ca hver 60000 km) Levetiden på Astramotorer, tja, kommer an på mange ting, den forrige Vektraen min hadde gått nesten 390000 km da jeg solgte den. En annen ting som er viktig på Opelmotorene er å følge skiftintervall for Registerremm, det har vært en del motorhavarier på nyere Opeler pga røket rem. Jeg vet ikke hvem som selger Omega produkter i ditt område, Men kan tenke meg at Maskinagentur, Scan Parts, Nordaune Bilsalg, eller Carpoint muligens forhandler slikt. Verd å forsøke iallefall synes jeg. Lenke til kommentar
TanteR Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Da har jeg fått mer korrekt "diagnose": Bilen har "ventilheng", dvs at ventiler henger i åpen stilling pga sotavleiring på ventil stammen. Dobbeltpokker. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Jeg kan henge meg på og anbefale US Car Clinic. Har brukt dem en del og er veldig fornøyd med prisen i forhold til andre verksted, spesielt Maskinagentur. Faktisk får du enkelte org. Opel-deler billigere hos US enn hos MaskAg. Hvilken motor er det du har? Brukte motorer får du kjøpt for ca 1500kr og oppover, kun topp er sikkert billigere. Regn med noen lapper, men da har du en motor som holder seg en god stund=) Spesielt C20NE / 2,0i 8V motoren er kjent for å gå langt... (som nevnt av Lyspære) Skal du ha nye deler er ScanParts på Tunga å anbefale. AutoTrim på Nyhavna kan sikkert også utføre jobben meget bra Lenke til kommentar
karmøy Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Regner med at du har en1,6 16v ecotec motor med de problemene du snakker om. Har selv opplevd det samme som deg og er problemet ikke kommet for langt kan du prøve å kjøre bilen hardt som bare f**n. For meg hjalp dette noen av gangene, jeg overhalte toppen en gang i løpet av de 7 årene jag hadde den. Bilen var da bra en stund men hvis jeg ikke kjørte den litt hardt av og til begynte den å sote seg ned igjen. Siden den funker bra når den er varm høres det ikke ut som om problemet er kommet for langt Så prøv å fylle i litt godstoff i bensinen press den hardt en stund, hjelper ikke dette så bør det finnes verksteder som gjør det billigere en 12 lapper ( det er godt mulig att det er mer en bare ventilene dine som må tas det finnes mange sensorer og andre "dupeditter" som blir sota ned når motoren fjusker slik du skiserer her og det kan øke prisen noe) lykke til Endret 4. januar 2005 av karmøy Lenke til kommentar
mr2stord Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Om du har ein x16xel motor i din bil, er nok faren for at dette skjer igjen meget stor. Sjølv om du får fikset toppen. Ofte etter slikt blir gjort kjem oljeforbruket til å gå opp, og da kjem da opp igken. Eg meine da er best å skifte motor. men da er dyrt. Ellers so ta ein motor flush og kjør den hardt lenge. Hjelpe på, men ikkje opptimalt. Dette er forøvrig den store grunnen til at opel har dårleg rykte på seg. Denne motoren stod for da meste av salget til opel fra 95 til 98. Men dei fleste andre motorene til opel er bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå