Gå til innhold

Ny dvd spiller- bedre lyd og bilde?

Anbefalte innlegg

Hallo.

Da jeg nettopp har kjøpt meg ny tv, forsterker, 5.1. anlegg osv, har jeg funnet ut at det er min 4 år gamle dvd-spiller som er det svake leddet i systemet.

Derfor undrer jeg, hvor mye har egentlig dvd-spilleren å si for lyden og bildet? Er det tvn og forsterkeren som tar seg av det? Eller vil jeg merke forskjell med en god, dyr dvd-spiller?

Jeg tenkte at jeg skulle opp i 6000-7000kroners klassen. Jeg har satt mine øyne på Denon 2910, som hi-fi klubben importerer. Den fikk karakter 93 i Hjemmekino-bladet. Noen som har erfaringer med denne? Eller som kan anbefale en annen dvd-spiller? Dvd-audio og sacd er obligatorisk.

Så lurte jeg på om det er noen vits å legge til 3000 kr å heller kjøpe en Denon 3910? Vil jeg merke forskjell? Eller er den dvd-spilleren mer for virkelig high-end hjemmekinoanlegg?

Til slutt lurte jeg på hva som er best å bruke av lydkabel fra dvd til forsterker? Optisk eller coaxial? Jeg bruker coax for øyeblikket, men synes nesten lyden er mer "definert" og høytalerne mer selvstendige når jeg spiller Xbox, der bruker jeg opisk kabel.

PS, vet ikke hvor nødvendig denne informasjonen er, men kanskje til nytte for å bestemme hvilken dvd-spiller som passer best til meg?;

TV; Philips 30PF9946/12 (30" LCD)

Forsterker; Sony STR-DB790

5.1 Anlegg; Pioneer S-VLF5 ( http://www.pioneer.no/no/product_detail.js...nomy_id=428-442 )

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD-spilleren har absolutt mye å si for lyd og bilde. Bildet på tv'en blir jo dårlig hvis den får ett dårlig signal fra DVD spillern.

Har 2 DVD spillere jeg bruker hjemme, en billig memorex som sluker alt av plater, og en dyrere Sony. Og det er stor forskjell i bilde mellom de to.

Nå sier du ikke hvilken spiller du allerede har, men hvis den er 4 år gammel og ikke var blant toppmodellene når du kjøpte den, vil jeg tro du har mye å hente på lyd og bilde med å bytte. Det var en lang setning det *puh*

Lenke til kommentar

På den Tv'n du har, vil du ikke hente så mye mer ut av bildet om du velger spillere i den klassen du tenker på. Jeg tror faktisk at en pioneer dv575 ikke vil skille seg noe i forhold til denonene på bildesiden. ( i og med at du kun kan kjøre med scart kabel, og 30pf9946 ikke har noen spesiell bildebehandling...) Velger du derimot å bytte tv i nærmeste fremtid til større plasma/bedre lcd eller prosjektor med dvi/hdmi, er denone varmt anbefalt.

Klart på lydsiden vil disse hevde seg mye bedre, men dette avhenger også mye av høytalerne og forsterkeren din. Du får ikke benyttet alle finessene på noen av denoene med den begrensningen du har i det andre utstyret...

Jeg tror neste du vil bli like fornøyd med en pioneer til 2000 (dv575) enn å betale 5000 ekstra for dvd spilleren. Men oppgraderer du det andre du har, så er denone skikkelig gode dvd og cd spillere! :) PS: dv575 har sacd og dvd audio også...

Well, thats my opinion! Håper du finner en spiller som passer!

Lenke til kommentar
På den Tv'n du har, vil du ikke hente så mye mer ut av bildet om du velger spillere i den klassen du tenker på. Jeg tror faktisk at en pioneer dv575 ikke vil skille seg noe i forhold til denonene på bildesiden. ( i og med at du kun kan kjøre med scart kabel, og 30pf9946 ikke har noen spesiell bildebehandling...) Velger du derimot å bytte tv i nærmeste fremtid til større plasma/bedre lcd eller prosjektor med dvi/hdmi, er denone varmt anbefalt.

Klart på lydsiden vil disse hevde seg mye bedre, men dette avhenger også mye av høytalerne og forsterkeren din. Du får ikke benyttet alle finessene på noen av denoene med den begrensningen du har i det andre utstyret...

Jeg tror neste du vil bli like fornøyd med en pioneer til 2000 (dv575) enn å betale 5000 ekstra for dvd spilleren. Men oppgraderer du det andre du har, så er denone skikkelig gode dvd og cd spillere! :) PS: dv575 har sacd og dvd audio også...

Well, thats my opinion! Håper du finner en spiller som passer!

Bruker jo super video kabler fra dvd --> forsterker --> lcd-tv. Tenkte jeg skulle bytte til kompositt-video-kabler om jeg kjøpte ny dvd spiller.

Samsung DVD-HD745 <--- Er det noe sånt du tenker på? http://no.kelkoo.com/b/a/sbs/127701/12291838.html

Lenke til kommentar

Du bør definitivt ikke benytte kompositt kabel (den gule...) om du ikke mente komponent kabel da... Komponent-kabel bruker du om dvd spilleren har bedre bildebehandlign enn tv'n, RGB på scart benytter du om tv'n har bedre behandling enn dvd spilleren. Som oftest bruker folk en GOD scart med RGB. S-video er hakket dårligere enn RGB via scart, så ville uansett gått over til RGB via scart rett i tv'n, i stedet for via forsterkeren med s-video.

Denon har i tillegg DVI/HDMI utganger, som er digitale lyd og bildeutganger. Dette gir enda bedre skarphet i bildet. (DVI og HDMI er det samme, bare de med HDMI utgang også overfører lyden digitalt, mens DVI kun er bilde) Disse inngangene begynner å bli standard selv på LCD skjermer ned i 22" (Samsung) og litt mer påkosta modeller fra Philips. Din utgave mangler desverre den inngangen. Er litt usikker på om den har komponent, rød, blå og grønne phono-inngang. Har den det, så bruk denne typen overføring om du kjøper en dyr dvd.

Samsungen du nevnte her, er en av de rimeligste modellene på markedet med DVI utganger, men er ikke anbefalt til annet enn det... Dårlig lyd, og dårlig bilde med analoge utganger (scart+s-video).

Ellers kan du lese en test av både denon 2910 og 3910 i lyd og bilde nr 12 2004 (siste nr) om du vil lese deres dom, fikk veldig bra uttelling begge to...!

Men nå har jeg ikke tid til å sitte her lenger! God jul!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...