Raging_Bull Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Kanskje et simpelt spørsmål: men hva heter dette på engelsk. For å filme brukbare opptak på en berg-og-dalbane i fart trenger man optisk bildestabilisator. Men er det noen andre krav man på ha til kameraet? Endret 23. desember 2004 av Raging_Bull Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Canon kaller det IS (image stabilizer) Minolta kaller det AS (anti shake) Nikon kaller det VR (vibration reduzer) Hensikten med systemet er å kompentsere for mindre, utilsiktede bevegelser, når man holder kamera iro for å ta bilder (film) under dårlige lysforhold. Dette funker helt fantastisk på foto hvor jeg har gjort opptak i opptil ½s, uten å få uskarpe bilder. Det spørs om det har noen hensikt å bruke det i berg og dalbane fordi bevegelsene blir ganske voldsomme? Andre som har brukt dette, må svare på det. Lenke til kommentar
Raging_Bull Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Bevegelsene blir ikke så voldsomme. Bare man holder for harde livet, og støtter det inntil bøylen man er sikret med. Hørte noen som sa at optisk bildestabilisator var tingen. Uten så blir det iallefall elendig resultat. Takker for svaret! Lenke til kommentar
danielR Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Forord/advarsel: Følgende teori er kun basert på noen tanker om emnet som dukket opp i hodet på meg og for min del virket logiske. Hele teorien kan godt vise seg å være riv ruskende gal. Teori: En optisk bildestabilisator vil overhodet ikke ha noen hensikt på en berg- og dalbane. Dette fordi at de dynamiske delene som er konstruert for å balansere og utjevne rystelser bare vil bli "slengt bakover" på grunn av diverse gravitasjon og andre rare krefter. Etterord: Fint om noen med litt dypere innsikt i fysikkens verden kan avgjøre om dette kan stemme, og evt komme med et bedre formulert svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå