Gå til innhold

hjelp til kjøp av Ny harddiskbasert Mp3-spiller

Anbefalte innlegg

Da var det på tiden med ny Mp3-spiller.

har bestemt meg for at hardiskbasert passer for meg.

da står det mellom to spiller foreløpig.

Creative Zen touch

Eller

IPOD

Andre forslag vurderes, men ikke over 3000.-

Kriteriene mine for en spiller er:

- Bra batterikapasitet.

- Ikke ALT for stor

- minst 20 Gb

- Bra lyd

- Brukervenlighet på firmware.

- kan brukes som ext. Hd!

Vil ikke høre at jeg bør kjøpe IPOD fordi det er ipod!

lurer på noen ting med spillerne da.

kan ZEN touch brukes som ekstern harddisk uten software?

hvordan er det med kvaliteten på spillerne?

mange som sier de gikk til Helvette etter et fall i bakken.

hvordan er det med Kundeservice og garanti på spillerne?

+ Lekkert design

+ God overføringshastighet

+ God batterikapasitet

+ Relativt billig (ca 2000 inkl. mva.)

+ Bra display

+ God kvalitet på stemmeopptak

+ Gode medfølgende øreplugger

+ Egen modul for bruk av egne hodesett

- Krever egne drivere og overføringsprogram

- Overfølsom touchpad

- Større enn iPod

- Fremstår som en kopi av iPod

- Ikke radio

- Mangler OGG-støtte

hva er dette med Egen modul for bruk av egne hodesett??

og hvorfår er det negativt at den framstår som en kopi av ipod?

har mange spm på en gang nå, men jeg vil gjøre et bra valg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan først legge til spilleren jeg har selv:

Archos XS200

- Svært liten (Kortere men lite grann tykkere enn Ipod Mini)

- 20GB

- Stereo MP3 decoding @ 30-320 kb/s CBR & VBR, WMA and WAV

- Enkle og gode menyer

- Fungerer driverløst, kan lagre vanlige datafiler også. (trenger ikke installere noe software på pcen)

- Batteriet varer ca. 10 timer (dette er det jeg synes er mest negativt med spilleren, men sammenlignet med andre spillere havner den omtrent midt på treet).

Den har heller ikke radio, men tror man kan få kjøpt en tilleggsmodul (en slags håndkontroller til headsettet som man kobler på).

Pris ca. 2500.

Sony NW-HD1

- Grei størrelse

- 20Gb (men plass til litt flere sanger pga ATRAC formatet som komprimerer bedre uten tap av kvalitet)

- Svært god batteritid (ca 25timer tror jeg)

- Må konvertere mp3ene til Atrac, men følger med programvare som gjør dette.

- Kan ikke lage egne mapper.

Pris ca 3000kr.

Kan også linke til

Archos Gmini 400 Pris ca 3000kr

IRiver H320 Pris ca. 3500kr.

Vet ikke helt med garanti, men er ganske sikker på at man har i allefall 2års reklamasjonsrett på alle spillerne. Unntaket er vel batteriene (tenker da spesielt på Ipod).

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Jeg leste en review istad, av Sony NW-HD3... den kommer til Norge på nyåret, og er prikk like NW-HD1, bare at den kan spille av mp3, man trenger ikke gå omveien for å konvertere til ATRAC3(plus)

Personlig skal jeg kjøpe en Sony NW-HD1 når den kommer på enten romjuls eller januarsalg (håper jeg :whistle: ) fordi:

-Opptil 30 timers avspilling (!)

-G-ettelleranet... skal beskytte HD mot fall og slikt... så den ikke går istykker

-Magnesium deksel

-Den er liten og lett og jeg digger designet og skjermen

-Jeg har ikke hørt annet enn gode ord om ATRAC3plus formatet

-Den har bedre bass enn iPod og den har veldig høyt volum (f.eks når det er mye støy rundt deg)

-Den dukker opp som ekstern HD hvis man vil ha med seg store filer

Eneste negative jeg har hørt om den er:

-Sonic Stage pro overføringsprogrammet er ikke helt topp, og er det eneste alternativet

-En som mista den i bakken opplevde å få 6 album på disken ødelagt, dvs kunne ikke slettes eller brukes

Ellers er det vel verdt å nevne at Sony har planer om å lage et eget program som gjør det mulig å spille av MP3 på denne spilleren...

Jeg var på Siba her om dagen bare for å titte litt, så fikk jeg se på:

Sony NW-HD1, Zen Touch, Zen Micro og iPod 4g 20gb

Zen Touch er en stor KLADD, og var med en gang jeg fikk se størrelsen i reallife uaktuell, pluss at den skal visstnok være ganske skjør... Zen Micro virket herlig, men bare 5 GB lagrinsplass er for lite for meg. iPod nekter jeg bare å kjøpe, RETT OG SLETT FORDI JEG SYNES iPOD ER VERDENS MEST OPPBLÅSTE PRODUKT (der fikk jeg sagt min mening om den saken...) OG KUN SELGER PGA UTSEENDE.

iPod har f.eks fått karakteren dårligst lydkvalitet av SAMTLIGE mp3 spillere som dinside.no har testet. Har også testet iPod selv, en kamerat som har den, og jeg ble IKKE overbevist på noe som helst område...

Åja, glemte nesten priser:

Sjekka HW.nos prisguide og fant frem disse prisene:

Zen Touch: ca. 2000

Zen Micro: ca. 2100

iPod 4g 20 gb: ca. 2500

Sony NW-HD1: ca. 2800

Spillerne blir sikkert billigere over nyttår, når januarsalget begynner, pluss at sony sin har falt over 1500 kroner i pris, siden september!

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Fikk nettop mail fra Sony angående dette med mp3 og ATRAC:

Jeg skrev:

Jeg har lest forskjellige steder (forum og tester av spilleren) at den ikke kan spille av mp3, men at man må konvertere filene til ATRAC3(plus) for å få spillt av musikken.

Jeg har også hørt rykter om at Sony skulle gi ut et program eller en Firmware oppgradering som skulle gjøre det mulig å spille av mp3 filer på spilleren, uten å måtte gå omveien med å konvertere til ATRAC3(plus).

Sony svarte:

Teksten innebærer at du laster nevnte filer inn i progammet. Disse konverteres i programmet. NW-HD1 leser ikke MP3 filer direkte. Det finnes konverteringsprogrammer i Japan og USA, men det er ingen planer for Europa. Om du mener det er så stort poeng å kunne lese MP3 filer direkte vil jeg anbefale at du venter på NW-HD3 som kommer i februar 2005. På NW-HD3 kan du velge MP3 eller ATRAC. ATRAC gir bedre lyd og gir plass til mer musikk.

Du kan bruke NW-HD1 som musikkspiller med det medfølgende SonicStage programmet eller som et datalagringsmedium via PC'ens explorer

Sendte mail tilbake for å spørre hvor mye HD3 kommer til å koste, venter på svar...

Lenke til kommentar
-Sonic Stage pro overføringsprogrammet er ikke helt topp, og er det eneste alternativet

Å si at det ikke er helt topp er mildt sagt en kraftig underdrivelse. Jeg har ALDRI noen sinne vært borti et mer håpløst program enn det. Det virker uferdig, det er helt håpløst å forstå seg på, det henger seg oftere enn det fungerer slik du vil at det skal fungere, dessuten er det noe dritt å bli kvitt igjen når du ikke vil ha det lenger.

Lenke til kommentar

Å si at det ikke er helt topp er mildt sagt en kraftig underdrivelse. Jeg har ALDRI noen sinne vært borti et mer håpløst program enn det. Det virker uferdig, det er helt håpløst å forstå seg på, det henger seg oftere enn det fungerer slik du vil at det skal fungere, dessuten er det noe dritt å bli kvitt igjen når du ikke vil ha det lenger.

:whistle: jaja... har ikke testet det selv, bare hørt andre som har snakket om det...

Har du hd-1 eller bruker du sonic stage i forbindelse med en Net MD eller en annen mp3 spiller fra sony?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil støtte opp Zen Touch. Her er mine erfaringer...

Var i utgangspunktet klar for å kjøpe iPod 20gb. Men det skulle vise seg å bli utrolig vanskelig, overalt var den utsolgt og ikke ventet inn igjen før mars/april.

Valget mitt sto da mellom å vente på iPoden (kjøp at apple store var uaktuelt for min del, har en del kompiser som har meget dårlige erfaringer derfra) eller kjøpe en Zen Touch. Gikk for sistnevnte, komplett hadde tilogmed ukestilbud på spillern så fikk den for 2000blank. I dag et par dager senere er jeg ikke i tvil om at Touch er en meget god spiller. At den er stor og klumpete er bare tull og oppspinn.

Den er i mine øyne meget pen, og føles veldig bra. Ikke noe plastikk ræl her nei.

Det at batterikapasiteten er på 24t. er også noe jeg setter stor pris på. Meny systemet er også enkelt og lettvindt satt opp. Programvaren som fulgte med ble jeg positivt overasket over. Hadde lest at det var trasige greier og at Notmad Explorer (red chair software) var en mye bedre løsning. Mulig det men til mitt bruk fungerer programvaren utmerket. Har alle de funksjonene jeg trenger og jeg trives får en si :yes:

Er dog enig i at touchpad'n ikke er så lett å få til i begynnelsen, men oppgrader firmwaren (hvis den ikke er oppgradert når du får den) og pad'n funker straks bedre. Samt juster sensitiviteten på det laveste. Etter dette funker den akkurat som den skal, bla i mapper og sanger. Lett og enkelt !

Alt i alt kunne jeg ikke være mer fornøyd med min Zen. Trodde på forhånd at den ville føles litt "billig" og ikke like fin som iPod. Der tok jeg grundig feil...

Det er også veldig fint at baksiden i stål er litt matt, slik at riper og fett og dritt ikke fester seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...