Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Komme på nettet med D-Link 614+?!

Anbefalte innlegg

Jeg har en del pc-er i huset og en D-link Dl-614+ (routeren), men jeg finner ikke ut av hvordan jeg kan komme på nettet med routeren.

Jeg har gått gjennom en veiviser og gjort akkurat slik bruksanvisningen sier man skal gjøre, men det står ikke noen ting om hvordan man kan koble til.

Jeg har gått gjennom innstillingene (som jeg ikke skjønte bæret av) og fant en knapp som het "connect". Da jeg trykket på den sto det at linja enten var tilkoblet eller prøvde å koble til (altså at linja var opptatt). Jeg hadde jo koblet kablene slik de skulle (i følge bruksanvisningen).

Lampene lyste på routeren på power, M1, WAN, WLAN og utport 1 (som pc-en var koblet til).

Noen forslag til løsning?

Kanskje ikke veldig god forklaring, men håper det er forståelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kom du på nett med pc (uten router)?

La du inn noe program? Trengte du brukernavn/passord? Hvilke instillinger måtte du sette opp på pc'n?

(Jeg kjenner ikke til hvilken type oppkobling LOS bruker, men ved at du svarer på disse spørsmålene vil du i stor grad også fortelle hvilken type de bruker.)

Lenke til kommentar

Fikk en boks (modemet) og koblet pc-en rett til den i samme porten som routeren skulle plugges inn i (ethernet-porten).

Trengte brukernavn/passord.

Måtte sette opp en ny bredbåndstilkobling i nettverkstilkoblinger i kontrollpanelet på XP-maskinen.

La ikke inn noe program på XP-maskinen, men måtte laste ned et program som het WinPOET til 98- og NT-maskinen.

Jeg tror de bruker PPPoE (hvis det er en mulighet?!)

Lenke til kommentar

sjekk at alle linklampene som skal lyse faktisk gjør det. (modem LAN, modem WAN, router WAN)

Gjør de ikke det har du problem med kabel mellom modem og router.

Gjetter på at det brukernavn/passordet du snakker om nå var for PPPoE forbindelsen. Det kan også ha vært for proxy server eller bare for mail, og ikke ha noe med selve forbindelsen å gjøre. Du er ikke særlig detaljert på hvordan du satt opp PC'n.

I router oppsettet under HOME->WAN skal det da stå markert av PPPoE. Hvis du har fått oppgitt en ip-adresse av ISP skal du velge STATIC PPPoE, hvis ikke velger du dynamisk.

Så må du skrive inn brukernavn. Prøv med både brukernavn og [email protected]

Fyll inn passord

Fyll inn service name dersom du har fått oppgitt slikt

Fyll inn ip og DNS om du har static PPPoE

Sett max idletime = 0

Sett MTU = 1492

og kryss av på Auto-reconnect

(ISP = leverandøren av bredbåndet ditt. [email protected] er mailadressen du fikk av isp.)

Lenke til kommentar
Har du krysset LAN kabel mellom Routerens Wan Port og ADSL modemet ?

Jeg tror ikke det (går det an å se det på kabelen?).

Jeg bruker kabelen som fulgte med routeren.

Ja, men det er mye enklere å se om det lyser eller ikke. Lyser det har du riktig type kabel. Lyser det ikke har du feil.

Hvis lyset ikke slukker når du tar ut kabelen ser du på feil lampe.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problem som Morra, og brebånd fra LOS. Routeren min er Dlink DI-604, som Morra har også jeg sjekket alt av kabler, samt innstillinger i router, uten å lykkes. Jeg kobler meg også på uten problemer når jeg plugger pcen utenom routeren, rett i modemet.

Endret av pæren
Lenke til kommentar
Jeg har en del pc-er i huset og en D-link Dl-614+ (routeren), men jeg finner ikke ut av hvordan jeg kan komme på nettet med routeren.

Jeg har gått gjennom en veiviser og gjort akkurat slik bruksanvisningen sier man skal gjøre, men det står ikke noen ting om hvordan man kan koble til.

Jeg har gått gjennom innstillingene (som jeg ikke skjønte bæret av) og fant en knapp som het "connect". Da jeg trykket på den sto det at linja enten var tilkoblet eller prøvde å koble til (altså at linja var opptatt). Jeg hadde jo koblet kablene slik de skulle (i følge bruksanvisningen).

Lampene lyste på routeren på power, M1, WAN, WLAN og utport 1 (som pc-en var koblet til).

Noen forslag til løsning?

Kanskje ikke veldig god forklaring, men håper det er forståelig.

hadde samme problemet.. kom ikke på nett.. dette er hva jeg gjorde.. som fikk meg på nett :yes:

Control panel --> internet connections --> høyre musknapp på lokal (eller hva du bruker) --> properties --> vær sikkert at alt står på obtain... --> trykk advanced --> på default getaways trykk add --> skriv inn 192.168.0.1 å trykk ok... å wailla.. du er på nett med d-link ruteren ;)

(antar denne ipen er for alle d-link ruterne)

Good Luck!

Lenke til kommentar
PC'n bør stå på DHCP i netverksinstillinger, og la dhcp serveren stå på i routeren.

Det er også mulig at det er firmware problem på modemet. Hadde det en gang i usa. Det var et speedtouch modem. (Etter firmware oppgradering ble linja mye raskere også :)

jepp. det glemte jeg å si... DHCP må være "enabled"

Lenke til kommentar

Vell... Fjern det som eventuellt står i Service Name, da kommer man på nett. Skriv KUN inn brukernavn og passord og velg PPPoE. Ellers er det ingen instillinger som trengs.

Et tips kan være å sette MTU lavere enn standard, gjerne mellom 1452 og 1492 er jeg blitt anbefalt av supportsenteret, og på min Linksys ruter så er 1478 optimalt som MTU. Hastigheten min steig fra ca 1400 til 2100 når jeg satt ned MTU fra 1492 til 1478 (Jeg har LOS Internett 2000)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vet ikke om det er noe hjelp for trådstarter.. mange forslag her.. som sikkert hver for seg er gode nok..

Men det som oftest er problemt (min erfaring) er den softwaren som man benytter for å koble en PC direkte til Internet via modem (som er en stor sikkerhetsrisiko i seg selv). Denne legger inn en "connection" og konfigurerer "Settings" for IE til å bruke denne..

Dette må man sørge for å slette..

Det greieste er å slett alt som måtte forefinnes i Network COnnections.. bortsett fra Local Connection (som er det nettverkortet man måtte ha i maskinen).. Så er det bare å sjekke "Properties" for TCP/IP for denne.. og sørge for å ha alt "automatic".

Deretter der det bare å konfigurere router via IE (http://192.168.0.1).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...