Gå til innhold

Audigy 2 ZS vs. integrert lydkort

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg et billig 7.1 høytalersett, Creative Inspire T7700, og lurte på om jeg skal investere i et Audigy 2 ZS for å få maks nytte av høytalersettet :whistle:

Problemet er at jeg i nærmeste framtid skal oppgradere til nforce4 og de fleste av disse kortene har allerede støtte for 7.1 lyd. F.eks. Realtek ALC850, 8-channel CODEC eller Creative sound Blaster Live 24-bit onboard audio.. Er det anbefalt at jeg kjøper et separat Audigy 2 ZS for ca. 500,- eller er det like greit å benytte de innebygde lydløsningene på hovedkortene?

Tror jeg leste et eller anna sted at Creative Inspire høytalerne er skreddersydd til Creative lydkort og noe med at tilkoblingene er kun kompitable mellom disse.. mao. det er ikke mulig å koble til høytalersettet mitt til andre typer lydkort og få "ekte" 7.1 lyd ut.. mulig jeg har lest feil her..

ble litt langt innlegg, håper noen skjønte dette og kan gi noen gode råd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv Creative SB Audigy2 zs, og har merka veldig forskjell fra det intregerte lydkortet... men dette er et gammelt lydkort da..

men på intregrerte lydkort kommer det ofte mye støy når pcen jobber\står stille osv..

det ble ganske irriterende etterhvert..

Lenke til kommentar

Gikk nettopp fra Nvidia SoundStorm 2 (Nforce 2, Asus A8N7X Deluxe 2.0) og Realtek ALC850/AC'97 7.1 som var på det nye hovedkortet mitt (Asus K8N-E Deluxe) til et SB Audigy 2 ZS (bulk, som koster 548,- hos datakjeden her i trondheim). Må si jeg er storfornøyd! Sinnsykt mye bedre lyd enn i Realtek møkka-greia.. Også bedre lyd enn det var på SoundStorm (med S/PDIF i bruk.. analog-utgangen (Realtek ALC650 basert) på SoundStorm er kjempedårlig).

For ca 500kr er dette et meget bra lydkort! Likte også software'n..

Det ironiske med det hele var at SoundStorm til og med med Realtek ALC650 analog utgang var mye bedre enn Realtek ALC850 med analogutgang (det skurret VIRKELIG masse i dette dårlig opplegget.. driverne og softwaren var kjempecrappy også..)..

Eneste jeg fortsatt lurer på er hvordan kan en bruke digital utgangen på SB Audigy 2 ZS ? Det er en spesial kobling, altså ikke Coaxial eller Optisk kabel.. Typisk :mad:

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Har bare en ting å si, og det er at Audigy er rett og slett noe av det aller beste du får av lydkort til PC. Har testet Audigy 2 mot integrerte lydkort samt mot andre eksterne lydkort, og forskjellene er enorme hvis du har habile høyttalere. Forøvrig har Audigy 4 kommet ut, har ikke testet det men kan anbefale audigy i alle fall. :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husj! Jeg har aldri vært borti noe så dårlig som Audigy 2 ZS før jeg. Jeg synes det integrerte lydkortet er langt bedre enn det faktisk. Når harddisken jobber, knitrer det i mikrofoninngangen. I tillegg reklamerer de for god S/N ratio på utgangene, men inngangene sier de ingenting om. Mikrofoninngangen er rett og slett helt jævlig... Software'en er utrolig rotete lagt opp, og linjeinngangen min virker foreløpig bare i mono. Analogutgangene går helt berserk når man velger "direkte til S\PDIF" i enkelte DVD-programmer.

Audigy kortet ble kjøpt for og kunne spille av DVD-audio i full kvalitet (24\96 i 5.1), men nå blir det ikke brukt. Jeg bruker kun Soundstorm software'en og digitalutgangen (fremdeles ingen 24\96 5.1). Til stereo bruker jeg et EWX 24\96 kort.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kjøpe Audigy 2 ZS.. fikk det av far min i fjor.. og det ruler... men jeg er VELDIG kresen på lyd.. og det sier kompissene mine og.... men jeg anbefaler et skikkelig lydkort på det sterkeste... veldig gøy..

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg vil anbefale at du investerer i et Audigy2 ZS kort. Utover at du får bedre lyd, da avlaster du også CPU'en da lydkortet har egen processor.

Mvh

Kimmer

DA har jeg fått bekreftet mine tanker om cpu belastning :thumbup:

Helt OT, men får man ekstra belasting ved å benytte onboard LAN også?

Lenke til kommentar
DA har jeg fått bekreftet mine tanker om cpu belastning :thumbup:

Helt OT, men får man ekstra belasting ved å benytte onboard LAN også?

Minimalt vil jeg si, men er sikkert bittelitt, men nowhere near belastningen integrert lydkort gir.

Kjøpte meg Audigy 2 ZS i går, sitter bare å venter på at det skal komme ;) Lei av knitringa i høytalerne når jeg laster ned noe :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...