Gå til innhold

AGP vs. Pci Xpress

Drizt

Anbefalte innlegg

For en liten stund siden oppgraderte jeg det meste av hardware i maskinen. Et socket 754 system med AGP grensensnitt. Jeg tenkte på den tiden (litt tidligere i høst) at jeg skulle oppgradere grafikkort senere, grunnet akutte pengeproblemer. (student) Mitt g4 ti4400 funker faktisk ålreit i Hl2 og andre nye spill med lavere oppløsning.

Saken er den at jeg alltid har fulgt et mønster med å oppgradere Cpu, minne og slikt før et eventuelt nytt gfx kort. Når jeg nå hadde tenkt å kjøpe et Geforce 6800 gt AGP, blir et eventuelt fremtidig hovedkort å støtte AGP, eller blir jeg nødt til å kjøpe alt nytt om et par år? Dette ble litt kronglete men håper likevel på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde akkurat det samme i sommer. Jeg klare å svi av hele mitt gamle system :no: Så da måtte man ha nytt. Visste at PCI Ekspress var på vei, men ser det vel ikke som noe problem. Jeg kjøpte et GeForce 6800GT 256mb Golden Sample. Dette kortet regner jeg med vil holde i 2 år. Kanskje 3.... Når den tid kommer må jo alt kjøpes inn nok en gang, så min løsning er da: Mitt nåværende system blir rett og slett server. Om du går for et GT kort tror jeg ikke du vil angre. Med en liten tweek klokker du det forbi Ultra med standard kjøling så det er et kort som du vil ha noen år.

Tanken på å ha 2X6800GT i Pci ekspress er jo noe jeg drømmer om, og det blir det i neste maskin. Syns kanskje det er fornutig å vente litt med å kjøpe den nye standarden som nå kryper inn på markedet og hanlde når prisene har sunket litt. Syns det koster litt mer enn det smaker per idag.

Lykke til med valg å skjermkort :thumbup: Og God Jul

Lenke til kommentar

Blir det å komme noe som støtter AGP til PCI bro på litt eldre AGP Hovedkort kanskje? Da slipper jeg å investere i alt neste gang jeg oppgraderer.

Jeg mente selvfølgelig om det vil komme noen AGP støtte på nyere hovedkort. :blush:

Endret av Drizt
Lenke til kommentar
Blir det å komme noe som støtter AGP til PCI bro på litt eldre AGP Hovedkort kanskje? Da slipper jeg å investere i alt neste gang jeg oppgraderer.

Jeg mente selvfølgelig om det vil komme noen AGP støtte på nyere hovedkort. :blush:

Det kommer sikkert til å finnes AGP kort LENGE enda, men hvis du skal ha ett AGP hovedkoprt om et år, så begrenser nok utvalget seg sterkt slik at du ikke kan velge det hovedkortet du egentlig vil ha.

Lenke til kommentar

Tror ikke AGP er helt ferdig enda, selv om neste generasjons skjermkort er designet for PCI-e, har såvidt jeg forstår både nVidia og ATI utviklet bruer som gjør at de fremdeles kan levere AGP kort. Det er mulig at ytelsen vil bli noe dårligere for AGP versjonene, men jeg tviler på at dette vil bety veldig mye.. Dessuten vil ett HK med PCI-e støtte som er kompatibel med CPUen din være grisbillig om 2 år, dvs relativt til skjermkortet.

Selv synes jeg det er litt bortkastet å tenke langt frem i tid når det gjelder data, utviklingen går såpass fort uansett at det i det store og hele betyr svært lite.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...