g0dzelf Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Ja det meste står vel i overskriften. Jeg har en helt ny 10-100 mbits hub med 8 inganger for tcip. MEN jeg ser ingen ingang som det står internett på Sjukt n00b på dette !! Pliz hjelp! Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Du kan dele det med en HUB ja.. Det du gjør er å koble ADSL'en i Uplink porten. Deretter fra HUB'en til PC'ene. Den ene PC'en ringer opp manuelt og deler internettet over nettverket. Den andre kobler seg da opp i mot internet gjennom den andre. Dette betyr at den andre Pc'en må stå på hele tiden for å ha internett på begge PC'ene. Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Svaret på spørsmålet er i utgangspunktet ja. MEN; hvordan du kan gjøre dette kommer helt an på hva slags ADSL og hvilken hub du har. Jeg kan gjerne utdype mitt eget nettverk som et eksempel. Jeg har ADSL fra NGT, som benytter seg av "alltid på" tilkobling. Dette blir gjort gjennom et WAN. Når jeg kobler maskinen min direkte til routeren fra NGT kobler jeg meg til et Wide Area Network. Dette fungerer jo fint hvis jeg bare hadde én maskin... Når jeg da vil legge til flere maskiner i et nettverk, har jeg flere muligheter. Jeg bruker to huber, men dette gjør jeg kun pga mangel på lange TP'er. Mitt oppsett er som følger: 1 stk. 1 ports router fra NGT 2 stk. 12 ports HUB'er fra 3COM (LinkBuilder) X antall meter TP kabel (x > 100m (minimum)) Kablingen foregår slik ROUTER fra NGT -----> HUB #1 Denne TP (vanlig CAT5) går inn på en port på HUB'en hvor man kan velge om porten skal være vanlig eller MDI (såkalt uplink). I tillegg har jeg en maskin som står i nærheten koblet direkte til denne HUB'en. Her har jeg altså 11 porter som kan brukes til nettverk og ADSL deling over nettverk. Fra HUB #1 -----> HUB #2 Fra en vanlig port på HUB #1 går det en annen TP til MDI porten på HUB #2. Dette gir 11 porter til som kan brukes som nettverk og ADSL deling over nettverk. Fra denne HUB'en er det et par maskiner tilkoblet. Poenget er: Med et WAN ADSL abonement trenger du bare en HUB med en MDI (uplink) port. Du trykker TP fra ADSL leverandøren inn i denne porten, og VIPS! så skal det virke. Av og til er det nødvendig å sette opp IP, DNS og gateway for maskiner, og hvis du skulle trenge dette er det bare å spør så skal jeg se om jeg ikke klarer å guide deg gjennom det også :wink: Du må også kanskje sette opp routing av porter, f.eks. til FTP server o.l. men dette kan vi også ta senere hvis det skulle bli aktuelt. Med ADSL fra f.eks. Telenor fungerer det nesten likt, men da trenger du som nevt tidligere en maskin som kan "ringe" opp ADSL nettverket. Om denne maskinen MÅ stå på hele tiden er jeg usikker på, noe jeg ikke tror den må. Det skulle være nok å sette opp en gang, så holder HUB'en tilkoblingen i live... Som sagt kan jeg ikke bekrefte dette, og hvis noen kan gi meg/oss et definitivt svar på dette hadde det vært fint. Skulle det være noe du ikke forstår, eller noe som er uklart, bare spør i vei. Lykke Til! Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 22:25, DigitalOverride skrev:Med ADSL fra f.eks. Telenor fungerer det nesten likt, men da trenger du som nevt tidligere en maskin som kan "ringe" opp ADSL nettverket. Om denne maskinen MÅ stå på hele tiden er jeg usikker på, noe jeg ikke tror den må. Det skulle være nok å sette opp en gang, så holder HUB'en tilkoblingen i live... Som sagt kan jeg ikke bekrefte dette, og hvis noen kan gi meg/oss et definitivt svar på dette hadde det vært fint.Skulle det være noe du ikke forstår, eller noe som er uklart, bare spør i vei.Lykke Til! Huben kan deverre ikke holde oppkoblinga i live.. Hvis den pc'n som er oppkoblet skrus av, pc nr2 også miste kontakt... Det blir som å dele et vanlig isdnabbonement uten ruter.. Det finnes MANGE poster om akkurat dette emnet.. Et lite søk i forumet på ordene "adsl" "deling av adsl" "ruter" vil gi deg mange svar! Lenke til kommentar
TikkTakk Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Maskinen må ikke stå på hele tiden, gjør iallefall ikke det hos meg. >[Med ADSL fra f.eks. Telenor fungerer det nesten likt, men da trenger du som nevt tidligere en maskin som kan "ringe" opp ADSL nettverket. Om denne maskinen MÅ stå på hele tiden er jeg usikker på, noe jeg ikke tror den må. Det skulle være nok å sette opp en gang, så holder HUB'en tilkoblingen i live... Som sagt kan jeg ikke bekrefte dette, og hvis noen kan gi meg/oss et definitivt svar på dette hadde det vært fint. Lenke til kommentar
applet Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Det hele kommer ann på om du har abonemang fra telenor eller nextgentel.. Med telenor får du et adslmodem. Det vil si at du må ha en maskin som står koblet til modemet hele tiden. Jeg tror også at den beste måten å koble dette opp på er å bruke en gammel maskin som firewall/adsltilkobling. Denne maskinen har da typisk to nettkort (ett til modemet og ett til huben) og en eller annen form for NAT(Network Adress Translation). På de andre maskinene settes da denne maskinen som gateway og du er opp på nett. NextGentel leverer vanligivs en Cisco bredbåndsruter, det vil si at oppkoblingsinformasjon (brukernavn/passord) oppbevares i routern og du kan koble routeren direkte til ditt interne nett. I enkelte tilfeller kan denne ta seg av alt fra NAT'ing til firewall til DHCP (Dynamisk tildeling av Ip-adresse). Håper det var til hjelp.. peace Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Du må ikke ha to nettverkskort i NAT-serveren for å dele telenors Adsl. Og hvorfor spør alle om hvilket ADSL han har?? Det står jo "Hvordan dele Telenor Adsl?" _________________ I can say what I want to, even if I'm not serious. [ Denne Melding var redigert av: Jimmy Pop på 2002-06-07 14:29 ] Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Jeg deler Telenor ADSL på to maskiner. Jeg bruker en hub, men for å gjøre noe slikt må du kjøpe enten en router som støtter telenors PPPoE-protokoll, eller du må ha en maskin på hele tiden stående som en proxy(NAT)-server. Det vil si at internett går inn på den maskinen og ut fra den og inn på de andre... Du trenger da et proxy-program. Jeg forslår WinProxy som jeg bruker og er veldig fornøyd med. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Quote: Den 2002-06-07 14:34, Eskil87 skrev:Shopp deg en ruter du.. Helt klart den mest komfortable løsningen ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå