Rikky Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Jeg har fått en stygg lyd fra en kabinettvifte (Papst 80mm 19dB) et par ganger jeg har slått på PC-en i det siste. Lyden starter noen sekunder etter at jeg har skrudd på maskinen, og samtidig stopper CPU-viften(!), som er standard boxed til Athlon 64. CPU-viften er koblet rett på hovedkortet, kabinettviften går til en Rheobus. Hva kan dette komme av? Høres jo veldig rart ut at kabinettviften skulle forårsake dette, er det noen andre muligheter? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Visst du har andre vifter å prøve med i steden så kan du jo prøve det. Men jeg ser ikke helt sammenhengen Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Joda, kan selvsagt prøve det, men jeg kan ikke friskmelde maskinen helt da dette bare skjer av og til. Bare lurte på hva som kunne være årsaken. Jeg prøvde å koble til kabinettvifta nå, og ulyden kom etter et par sekunder, men CPU-vifta gikk fortsatt. Er det noe temperaturstyring på boxedvifta som har gått meg hus forbi? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Høyst sannsynlig er det tørre lagre som forårsaker ulyden. Om du fjerner dekkpapiret over motoren på baksiden av vifta, får du tilgang til viftelageret. Få tak i noe tynn olje (CRC556 eller WD 40 kan duge), og drypp et par dråper ned i lageret. Det vil nesten garantert få slutt på rabalderet, og vifta di vil leve noen tusen timer til! Hvorfor CPU-vifta di stopper samtidig er et mysterium. Kan ikke helt se noen sammenheng med bråket fra kabbisvifta? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Da har jeg fått bekreftet at kabinettviften ikke var syndebukken, og det kom vel ikke som noen bombe. Den er koblet fra, og nå sto CPU-viften atter stille. Jeg prøvde å nappe ut ledningen til vifta og sette den på igjen, ingen reaksjon. Men den startet i et øyeblikk da jeg slo av maskinen, akkurat i jeg hørte at diskene stoppet.. Neste gang den står i ro skal jeg koble fra vifta og teste en annen vifte på samme viftekontakt. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Koble CPU vifte til viftestyring da? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Koble CPU vifte til viftestyring da? Ikke anbefalt Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Koble CPU vifte til viftestyring da? Ikke anbefalt åh??? jeg har selv ikke CPU-vifta tilkoblet HK, koblet en annen plass den.. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Ville ikke anbefalt det visst du ikke sitter med pcen og kontrollerer tempraturen. Visst cpuen skrur opp farten og bli varm kan den fort bli litt for varm. Kjører du den på hovedkortet skal den stille fart selv. Sånn er det hvert fall med meg.. Andre? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Ville ikke anbefalt det visst du ikke sitter med pcen og kontrollerer tempraturen. Visst cpuen skrur opp farten og bli varm kan den fort bli litt for varm. Kjører du den på hovedkortet skal den stille fart selv.Sånn er det hvert fall med meg.. Andre? Vi som ikke har cool 'n quiet/speedstep slipper slike "problemer" Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Kjekt å ha temperatursensorer da . De er som oftest riktigere enn On-Board sensorene. Har et sånt kjekt kabinett med en liten LCD som viser CPU tempen ved hjelp av sensor, så det trenger jeg ikke være redd for, men uten det ville jeg ha koblet den til MoBo. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Støv? Vifte tar luft og blåser denne ned i kjøleribba. I lufta er det masse små støvpartikkler, disse legger seg i kjøleribbene, og danner såkalte hybelkaniner. Har selv fjernet disse kaninene fra kjøleribber, og lyden som du hører ble borte. Lyden kan også komme fra hybelkaninene som bor i en eventuell northbridge kjøle vifte. Hvordan drepes disse hybelkaninene, jeg anbefaler ikke bruk av hammer, det blir mye søl. Jeg bruker en oppfinnelse kalt støvsuger, borte blir mesteparten av dem. Men vær obs, kaniner formerer seg, så helt kvitt dem blir du aldri. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 AndersT2: Lyden kom som sagt fra en kabinettvifte. Det er veldig lite støv i maskinen, og jeg lurer som sagt på hva som kan forårsake at viften stopper. Lenke til kommentar
MetaBaron Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Noen humbug-innstillinger i Bios? Deaktivere alt av Cool 'n' Quiet for å sjekke at det ikke er noe som slår inn der? Hadde jo og vært greit å kobla cpu-vifta på viftestyring bare for å sjekke at den går hele tiden da, for da kan du konse på feilsøking mht. hk/bios, når du evt. har utelukka selve cpu-vifta. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Har testet en annen vifte på CPU-kontakten, samme problem der. Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 da er mest sansynligvis kontakten på HK fucka. prøv å sette den i den andre eller viftestyringa Lenke til kommentar
jan.ata Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 antagligvis ikke noe med saken og gjøre. men har du kraftig nok strømforsyning? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Skulle tro det, har en OCZ 520W. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Koble CPU vifta enten på en molexkontakt på strømforsyninga eller over viftestyring, så setter du CPU alarmen på lav temperatur i tilfelle, og CPU shutdown 5-10 grader over det igjen, da er du sikret mot ubehagelige overaskelser Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Har selv vifte styring, og den ene kanalen der har tatt kvelden, funker kun på maks, hvis jeg går litt ned så stopper viften opp, og det begynner å pipe noe jævlig (Den er turtalls overvåket). Da er den utgangen ødelagt. Det samme kan ha skjedd på HK utgangen din. En annen vifte tok kvelden fordi jeg testet med støvfilter av strømpebukse varianten, og det hele satt seg fast i vifta. Men siden det samme skjer med 2 vifter på samme utgang, så er det nok utgangen som er gåen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå