Bone Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Hei! Trenger hjelp med bruk av scanner'n min, en HP DeskJet 3570c. Mitt mål er å scanne inn alle CD-Coverene mine, og lagre dem som .jpg bilder. Saken er; når jeg scanner, må jeg Først gå til / klikke til *File -> Acquire Images -> TWAIN, så må jeg *Vente på "forhånds-scanning", før jeg kan *Forandre innstillingene, slik som 'det gitte området som CD-Coveret tar' ovs, før jeg kan *Scanne. Og når det er gjort, hopper den ut av hele menyen og viser programmet med bilde som jeg har scannet.. Skal jeg da scanne inn "cd-cover # 2" må jeg da ta hele prosedyren én tur til! ..må bare få sagt det først; Scannere har noen *elendige* valgmuligheter!! Uansett; for en ca 8 år tilbake hadde jeg en annen scanner, hvor det var mulig å først forhånds-scanne, markere området som skulle scannes og trykke så på "Go", og så var det bare å skifte ut det som skulle scannes (da scannet jeg andre ting som tok 'like stor plass'), og trykket på "Go" igjen, uten å gjøre alt forarbeidet omigjen. Bildene fikk unike navn, så ikke noe galt der.. Slik jeg vil ha det! Det funket før, hvorfor ikke nå?! Jeg søkte litt på forumet her og fant en tråd som nevnte noe om "batch-scanning", og det valget har jeg, via et program som ble nevnt, InfranView (v3.95, som jeg lastet ned). Men jeg fikk det ikke til! (og ja; jeg disablet haken i Properties/Misc. 1/ 'Close TWAIN dialog after acquire (disable it for batch scanning)'). Gjør jeg noe feil? Støtter ikke scanneren min "Batch-scanning"? (Ikke at jeg er 100% på hva det er heller.. Kan noen forklare?) Programmene jeg har tilgjengelig er; InfranView og ACDSee, men begge bruker TWAIN-oppsettet(?) / fremgangsmåten, så slik sett blir det vel det samme? Jeg har også tilgang til PhotoShop og PaintShopPro, hvis de skulle klare dette på en bedre måte?! Ps; jeg bruker driverene som fulgte med dengang, når jeg kjøpte Scanneren, og det begynner vel å nærme seg et halvannet år (ca sommeren 2003). Men igjen, skal vel ikke ha noe å si, scanneren fungerer jo, den har bare ikke det valget jeg vil ha (hvis ikke det er forandret på da), og det fungerte jo for en 7-8 år tilbake (dog, som sagt, med en annen scanner), så.. jaja.. Takker for svar, Mvh Bone Lenke til kommentar
Bone Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 *bumped* .. ..dere skjønner vel hva jeg mener!? Lenke til kommentar
Mysil Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 ..dere skjønner vel hva jeg mener!? Nei Lenke til kommentar
Bone Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Hvordan scanner jeg et bilde flere ganger uten å gå den tunge veien til scanne-prosessen om og om igjen... Jeg vil bare at jeg kan trykke på SCAN, skifte det jeg skal scanne, og trykke på SCAN igjen.. uten å komme til visning av det jeg har scannet rett etter på, for så å gå inn på file og acquire igjen.. hmm... Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Du Bone...synes du snakket et veldig avansert språk her nå! prøve å forklare litt lettere! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 hmm... hvordan skal jeg forklare da... prøve litt lettere, om jeg får til.. Saken er.. Jeg har mange CD'er, og jeg vil scanne inn alle CD-coverene mine, til .jpg bilder på PC'n! ..her håper jeg det ikke er noen uklarheter.. Slik som det fungerer nå, er at når jeg starter et program for å scanne inn, enten det er PaintShopPro, eller ACDSee, eller hvasomhelst, så må jeg gå inn på menyen "overst der" og gå inn på FILE, for så å velge ACQUIRE IMAGE, og Scanner-typen min (HP DeskJet 3570c) / TWAIN (som jeg har fortsått er driveren til scanneren min, hvis jeg ikke tar feil..) ..når jeg har gjort dét, så vil scanneren min FORHÅNDSSCANNE.. og da den har gjort det, så merker av det område jeg vil scanne, siden et CD-cover ikke bruker så stort et område som det forhåndsscanninga scanner, ei er innstillt på.. CD-Coveret tar ikke ei A4-side, for å si det slik.. Og da alle disse innstillingene er gjort (som består av områdeavgrensning for hva jeg skal scanne, og alt det andre farge-justerings-greiene osv..) da er jeg klar for å trykke GO/SCAN for å scanne det valgte bildet med de valgte innstillingene og få det til å bli et .jpg bilde... Og det blir det.. Saken er at "scanne-menyen", hvor jeg gjorde alle de valgene jeg nettopp beskrev, forsvinner (mest viktig; SCAN-knappen!), og jeg sitter igjen med et stort (fint?!) bilde av det jeg skulle scanne; det ferdige produkt.. Scanner -programmet gjør her den "feiltolkningen" at jeg er ferdig med å scanne, at jeg liksom bare skulle scanne inn ETT bilde.. Men, det er det jeg ikke skal .. jeg skal scanne inn MANGE/FLERE bilder (av samme format og innstilling).. Og da må jeg gjøre det samme om igjen.. Gå inn på FILE og AQUIRE IMAGE og alt det der igjen.. og vente på forhåndsscanningen ENDA EN GANG.. og det er DET jeg ikke er interressert i! Når jeg har forhåndsscannet ferdig EN gang, så trenger jeg ikke å forhåndsscanne flere ganger.. Jeg har allerede (ved første forhåndsscanning) funnet ut hvilke valg og områder jeg skal ha på scanningen min / bilde mitt.. (alle CD-coverene er jo like store.. unntakene får jeg ta etterpå).. Så, det jeg vil gjøre, er å gjøre de innstillingene EN gang (den første gangen), så vil jeg bare trykke på SCAN, åpne lokket, bytte cd-cover, lukke lokket og trykke på SCAN én tur til, uten at jeg må gå innom file-menyen osv og vente på enda en forhåndsscanning og alt det der som jeg ikke trenger.. For etter jeg har trykket på SCAN og den har scannet ferdig, da går den jo som sagt til det ferdige produktet; altså bildet. Jeg vil ikke at den skal det.. Men allikevel lagre bildene mine fortløpene pic0001.jpg, pic0002.jpg, ellernoesånn00x.jpg osv.. Det funket på en scanner jeg hadde før, skjønner dere, så jeg vet liksom at det går ann (ihvertfall gikk ann).. det var en PRIMAX 4800, eller noe sånn.. Håper dere skjønner hva jeg mener nå.. !? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Du snakker ikke "avansert" i det hele tatt. "Problemet" er at det blir mye tekst, for mye for enkelte her inne Prøv med litt flere avsnitter, det hjelper. Ellers forstod ihvertfall jeg det meste =) Problemet (uten gåseøyne) er rett og slett at det er ikke så mange som driver og scanner. Jeg gjør det ikke, så dessverre det blir dette "jeg vil hjelpe, men jeg kan ikke, for jeg vet ikke"-post. Etter hva jeg kunne forstå så bruker du "PaintShopPro, eller ACDSee, eller hvasomhelst" for å scanne og det blir like kronglete uansett. Jeg ville tro at det fantes skikkelig shareware-programmer (kanskje også freeware?) som gjør nøyaktig denne CD-cover-scanninga til en lek. Jeg ville tro at det fantes et like program som var "spesial-skrevet" til akkurat det formålet. Så det jeg ville ha gjort, er å gå rundt i programvare-jungelen og prøve alt som fantes. Det er det beste rådet jeg kan gi deg. Tror ikke det skulle være nødvendig å kjøpe ny scanner, for å si det sånn. Lykke til! Lenke til kommentar
zyp Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Jeg tror problemet skyldes TWAIN-driveren til den nye scanneren din. TWAIN fungerer nemlig slik at et program ber scannerdriveren scanne inn et bilde, så fikser den resten. Derfor har det lite å si hvilket program du bruker, da alle bruker samme driveren. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Jeg tror problemet skyldes TWAIN-driveren til den nye scanneren din.TWAIN fungerer nemlig slik at et program ber scannerdriveren scanne inn et bilde, så fikser den resten. Derfor har det lite å si hvilket program du bruker, da alle bruker samme driveren. Finnes det andre drivere jeg kan bruke da? Til det jeg skal? Eller er det bare TWAIN -driverene som fungerer med scanneren min? (..mener å huske at jeg måtte velge "TWAIN" på den gamle scanneren min også!?) Jeg ville tro at det fantes skikkelig shareware-programmer (kanskje også freeware?) som gjør nøyaktig denne CD-cover-scanninga til en lek. Jeg ville tro at det fantes et like program som var "spesial-skrevet" til akkurat det formålet. Så det jeg ville ha gjort, er å gå rundt i programvare-jungelen og prøve alt som fantes. Noen her som har idéer til programmer jeg kan prøve ut!? Eller er flink til å søke etter sånne ting? Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå