ess_pen Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Hei Jeg har tenkt til å kjøpe meg et nytt skjermkort. Har nå et geforce2 MX 400 som har gått ut på dato vel. Har fått mange råd, bla geforce 6600 og ati radeon 9800 pro. Men så slo det meg da jeg leste noen innlegg her, klarer dataen min og oppgradere til et nytt kort. Hva bør man sjekke og hvordan gjør man det? Jeg har nå en intel P4 1.5Ghz prosessor med level 2 cache 256KB i hurtigminne og 256MB SDRAM i internminne. (Tenkt å kanskje kjøpe mer minne også). Har 1*AGP og 3*PCI. Trengs mer info? Kan jeg med denne dataen kjøpe hva jeg vil, eller finnes det begrensninger for hva som lønner seg. Lønner seg jo ikke kjøpe et dyrt kort, hvis dataen ellers ikke henger med vel. Tenkt å legge ca 2000kr i nytt kort. Vil bruke dataen til å spille de nyeste spillene som f.eks colin mcrae rally 2005 med akseptabel grafikk. (trenger ikke den beste, for er ingen ekspert sånn sett.) Hva vil være det beste kjøpet for meg? Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 256MB SDRAM... Hmm. Du har altså ikke ett DDR-DIMM HK engang... Ser ut til å bli litt dyrt det her... Du kan jo alltids kjøpe ett 6600GT AGP, men da får du ikke utnyttet det max (langt ifra) men det vil holde til dine spill og krav Minnet vil være den desidert verste flaskehalsen. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Som pain sier her, minnet blir en enorm flaskehals. Minnetypen er foreldet for lenge siden, men du får fortsatt tak i på komplett.no Jeg vil påstå at det ikke er vits å kjøpe noe bedre enn 9800Pro til den maskinen, tror de fleste er enig her. edit: Skrivefeil.. Endret 23. desember 2004 av SupremeX Lenke til kommentar
ess_pen Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 okay.. Men, kan jeg kjøpe nytt minnekort, eller vil ikke nye kort passe i mitt system? Har ikke så mye peiling på det å bygge data, kjekt at det er noen her å spørre. Fikk tilbud fra psdata for noen uker siden Apacer Memory 512MB PC-266 DDR Original PC2100 til kr.806,- inkl.mva kommentar?.. Lenke til kommentar
whom Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Du vil få deg et par flaskehalser i systemet ditt, men har du ikke penger til helt nytt system, og krever ikke annet enn å få kjørt CMCR 2005 o.l (merk. ikke på høyest kvalitet) Så vil jeg anbefale å kjøpe Geforce 6600 GT som ligger i underkant av 2000 kr. Det burde holde en god stund for å kunne kjøre vanlige spill framover. Når du så føler hakkingen kommer, er det ikke noe annet å gjøre enn å beholde skjermkortet og bytte ut resten av systemt. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 okay.. Men, kan jeg kjøpe nytt minnekort, eller vilikke nye kort passe i mitt system? Har ikke så mye peiling på det å bygge data, kjekt at det er noen her å spørre. Fikk tilbud fra psdata for noen uker siden Apacer Memory 512MB PC-266 DDR Original PC2100 til kr.806,- inkl.mva Nytt minne kan du kjøpe ja. For eksempel disse. Så lenge du har en AGP port vil skjermkortet passe. Det minnet vil du ikke kunne bruke siden det følger den relativt innarbeidede standarden DDR SDRAM, mens hovedkortet ditt kun støtter SDRAM. For 6-7000 får du en grei PC som takler CMR og mer til. Julegave til seg selv? Bare nevner det.. Lenke til kommentar
ess_pen Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 SupremeX : hmm. noen eksempler til data rundt 6-7000 kr som jeg kan titte på? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Vet ikke om noen PC-pakker, men dette oppsettet skulle sparke greit ifra seg. AOpen H600B Svart, 350W, W/USB 2.0 board 795,00 AMD Athlon 64 3200+ 2.2Ghz BOXED 1 585,00 Gigabyte K8NS Pro nForce3 250 S-754 895,00 Kingston 512MB 400MHz DDR PC3200 750,00 POV GeFORCE 6600GT 128MB AGP Retail 1 995,00 Seagate 120GB S-ATA NCQ 7200RPM 775,00 NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern 595,00 Totalt: 7 390,00 Netshop.no Her kan man såklart gå ned litt på for eksempel dvdbrenneren og cpuen. Men jeg mener ikke det er vits, med tanke på den lille prisforskjellen. Du kan be netshop om å sette sammen systemet for deg hvis du ikke vil gjøre det selv, koster vel 2-300 kr. Endret 23. desember 2004 av SupremeX Lenke til kommentar
ess_pen Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Glemte å nevne at jeg bruker windows ME, har det noe å si i forhold til nye kjøp. Støtter det nye kun windows xp, eller hvordan er det? Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Glemte å nevne at jeg bruker windows ME, har det noe å si i forhold til nye kjøp. Støtter det nye kun windows xp, eller hvordan er det? No offence, men Windows ME S.U.G.E.R. Men selvsagt kan du ha ME på denne maskinen... SupremeX: Herlig oppsett, akkurat som om jeg skulle ha satt det opp selv. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Du bør absolutt skaffe deg Windows XP med service pack 2. Windows ME er ikke noe særlig stabilt (har hatt det selv ja), dessuten er det ikke så sikkert som WinXP er heller. Windows XP Home edition tror jeg du får for under tusenlappen hvis du kjøper pc-en samtidig som programmet. Lenke til kommentar
ess_pen Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Vil det være noen hindringer for å kjøre windows xp på min maskin sånn som den er nå, eller stiller ikke windows xp noen maskinkrav? Ligger litt utenfor topicen kanskje men, siden vi først kom innpå det.. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Maskinen din greier WinXP helt fint slik den er nå. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Om trådstarter er redd for å bygge selv, kan alltids f.eks. Netshop.no bygge den for han. Det er vel 300,- det koster, og da er PCen testet ordentlig! Trådstarter: Send en mail eller ring til Netshop om dine ønsker & krav, budsjett osv, så vil dem gi deg ett tilbud tilpasset dine behov. Tror det er lurest. Mail: [email protected] Telefon: 33 42 22 22 Lykke til! Lenke til kommentar
ess_pen Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 okay, men da tyder mye på at jeg kjøper meg et geforce 6600 GT kort nå, for jeg heller bytte ut systemet senere, kan jeg jo ta med meg det kortet videre også, blir det ikke tap. Men, hvorfor er det flere produsenter av de samme skjemkorta, og er det egentlig noen forskjell mellom f.eks gainward og asus sine geforce 6600 GT kort? Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 "Systemkrav for Windows XP Professional • Det anbefales en datamaskin der prosessoren har klokkehastighet på 300 MHz eller bedre, 233 MHz er minimumskravet (system med én eller to prosessorer),* og videre anbefales Intel Pentium/Celeron-serien, AMD K6/Athlon/Duron-familien eller en prosessor kompatibel med disse • 128 MB RAM eller bedre anbefales (minst 64 MB støttes, men det kan begrense ytelsen og en del funksjoner) • 1,5 GB ledig plass på harddisken* • Skjerm og skjermkort med SVGA-oppløsning (800 × 600) eller høyere • CD-ROM- eller DVD-stasjon • Tastatur og Microsoft Mouse eller kompatibel pekeenhet" Burde gå greit... Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 okay, men da tyder mye på at jeg kjøper meg etgeforce 6600 GT kort nå, for jeg heller bytte ut systemet senere, kan jeg jo ta med meg det kortet videre også, blir det ikke tap. Men, hvorfor er det flere produsenter av de samme skjemkorta, og er det egentlig noen forskjell mellom f.eks gainward og asus sine geforce 6600 GT kort? Alle kortene har samme grafikkbrikke osv, bare utseende, kjøling, bundle (medfølgende programvare og slikt..) som er forskjellen. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Men da tok jeg kvelden for i natt. Sjekker tråden når jeg står opp Ta en telefon til Netshop da vel! Natta, Andreas. Lenke til kommentar
ess_pen Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 okay, så da kan man trygt kjøpe det billigste kortet, eller er det noen produsenter man bør holde seg unna, og noen som er mer anbefalt enn andre?.. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 okay, så da kan man trygt kjøpe det billigste kortet,eller er det noen produsenter man bør holde seg unna, og noen som er mer anbefalt enn andre?.. Det er det vel alltids. Sjekk etter reviews på www.google.com. Bare søk etter det aktuelle kortet, og du får svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå