Gå til innhold

Noen som vet hvilken mobil jeg er ute etter?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en ny telefon en gang i starten av 2005. Er ingen tidskrise, om det er svært aktuelle kommende modeller, tåler jeg å vente en måned eller to. Det kommer jo hele tiden noe nytt.

Jeg har tatt meg den friheten å fjerne de valgene jeg ser på som uviktige/overflødige. Du får vel knapt en mobil idag uten Wap/MMS-støtte f.eks, og dette er uansett ikke noe jeg higer etter.

For tiden har jeg en Sony Ericsson T300 som begynner å bli irriterende treig, både i menyene og i knappene. Skjermen er også ganske tragisk å se på bilder med. Mitt neste mobilkjøpt blir nok da noe dyrere enn en standard ungdomstelefon.

Funksjoner:

-Kalender: Ja - Enkel

-Spill: Tja

Form:

Egentlig det samme så lenge den ikke er altfor tykk. Klapp, vanlig, samme for meg. Innebygd antenne er vel mest praktisk her.

-Vekt: Kjekt å ha noe ikke så langt over 100g kanskje, men ingen big deal. Har en SE T300 nå

Skjerm:

Farge/ikke farge.  

-Over 65000 farger

-Størrelse på skjerm: Sikkert greit å ha litt størrelse å se på.

Pris:

Pris delvis uviktig, helst ikke særlig over 3000,- Er viktigere for meg å få anbefalt en modell som vil holde både kvalitetsmessig og teknologimessig (yeah right), enn å spare 250,- på en modell.

Diverse:

-Merke: Har jo en generell oppfatning av at Nokia er slappe saker når det gjelder billigmodeller, angående batteritid og kvalitet.

-Kamera: Ja, helst et ganske brukbart et. (kunne overføre greie bilder til PC.)

-Videokamera: Tja

-Infrarød port: Ja, eller annet enkelt grensesnitt som enkelt kan brukes mot PC. Bluetooth, f.eks:

-Bluetooth: Ja

-Minnekort?: Ja - minnekort er veldig billig for tiden, og en mobil med SD-minnekort f.eks ville vært ypperlig. Vet dog ikke om dette finnes da.. Da får man jo 512MB for drøye 400,- og har med en gang masse plass.

-MP3: Ja, hadde til en viss grad vært gøy å kunne spille av "Slayer - Raining Blood" som ringetone.

-Radio: Tja

-Batterilevetid: Viktig

Bruksområde: Telefonfunksjoner: Ringe, sende noen SMS. Kanskje noen MMS nå og da, men syns det er oppskrytt/dyrt/tungvint.

Ekstrafunksjoner jeg gjerne vil ha: Kunne overføre bilder fra mobil til PC. Kanskje noe enkel kalendersynkronisering.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke ut som om du har lyst på 6260, men jeg ville anbefalt å vurdere den! :thumbup:

Den er ganske tjukk, men god når du får dreisen på den(og det sier jeg som ikke har den engang) :innocent:

Du må ikke tenke på at du bare skal ha en mobil som er bedre enn den du har fra før vettu :ohmy:

Er telefonen din ganske dårlig kan du ende opp med noe du skifter om en måned!

Du må unne deg en kongetelefon!

Skal du ha en telefon som kan spille av raining blood som ringetone må du ha noe ordentlig :!:

Jeg ville kanskje gått for Nokia 7270, den er jo bra :thumbup:

Lenke til kommentar

Hey, bro :thumbup:

Næh, 7270 har ikke blåtann og det var visst et krav(?).

6600 virker grei for deg.

Vet dog ikke om den kan spille av mp3 som ringetone.

Har hørt at det skal være litt slapp lyd i spilleren.

Eh... flere telefoner...

Z600? Nei, det kameraet suger.....

Siemens S65! Den har jo et du ber om, tenker jeg.

Les lesertest for mer info.

Eller SX1.

Den er stygg, men har fått masse skryt.

Kommer ikke på fler...

Tremger du symbian kan jo pxxx-serien til SE være noe å titte på.

De er kanskje for dyre, men.....

Lenke til kommentar

6600 kan ikke bruke MP3 som ringetone, WAV derimot går fint (mulig dette er endret fra Symbian OS v6.1 (SX1 (som jeg har, og baserer dette utsagnet på)) til v7 (6600), eller Series 60 v1 (SX1 (som jeg enda har)) og v2 (6600). Den har meg bekjent ikke MP3-spiller forhåndsinstallert heller, men det kan du skaffe. OggPlay, f.eks.

S65 har ikke støtte for MP3, men hvis du klarer deg uten burde den duge godt.

Skal ikke begynne å krangle om utseendet til SX1, smak er subjektivt. Som alle Symbian-telefoner er den ganske stor og tung.

De fleste telefoner med minnekort er vel Symbian-telefoner. Disse stryker omtrent alltid på god batteritid. Jeg vil likevel anbefale deg å vurdere en, f.eks. SX1, 3230 (som kommer en gang på nyåret) eller 6600, som alle er, eller kommer til å være, i 3230s tilfelle, ekstremt funksjonsrike telefoner. Alle har blåtann, minnekort og stor skjerm (176x208 piksler og 65'536 farger).

Med tanke på kamera vil det nok lønne seg å vente på 3230, siden den får 1,3-megapiksels-kamera.

Utenom Symbian-telefoner tror jeg K700i, S65 og 6230 er de beste alternativene til maks 3000.

K700i har MP3-støtte, men ikke minnekort. MP3-støtten er visstnok mest tiltenkt ringetoner.

S65 har minnekort, men ikke støtte for MP3. (I motsetning til på 6600 kan man ikke legge inn programvare som ordner dette.)

6230 har både minnekort og MP3-spiller, men ikke noe særlig til skjerm når det kommer til størrelse (128x128 piksler). En god skjerm utenom størrelsen, da, TFT og 65'536 farger.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke mobilen som en høykvalitets musikkspiller, for guds skyld ikke kjøp 6600, den takler bare frekvenser opp til 16 000Hz i mono (Siemens SX1 kan takle frekvenser opp til 44 100Hz i stereo). SX1 har jo også FM-radio, men mobilen begynner å bli litt utdatert nå da (den har jo tross alt vært på markedet i over et år). SX1 kan ikke ha MP3 som ringetoner, men du kan konvertere deler av MP3-fila om til WAV, og få like bra kvalitet som MP3, fila vil bare ta litt mer plass. Det som er fordelem med SX1, er at den er så ekstremt billig akkurat nå. Husk på: Det følger også med en datakabel til SX1 (enda den ikke har så store hastigheter å skryte av, da).

Alternativt kan jeg anbefale 6630, men den blir vel litt for dyr igjen.

Lenke til kommentar

Takk for mange fine svar/anbefalinger!

En kamerat av meg har 6600, og det er en flott telefon. Men syns den begynner å bli litt gammel, og den er jo ganske så bred.

Har sett litt på 6260, og syns ikke den så så ille ut. Prismessig kan jeg også godt takle det, da jeg har Netcom Young Talk, og 6260 med Young Talk hos Siba koster 2500,- ca. Ikke så ille.

Men jeg mente også at hvis det var noen kommende modeller som virker veldig lovende, kan jeg godt vente på dette. Jeg følger bare ikke så mye med på hva som kommer om to mnd, eller hva som ventes i 2005 osv. Syns det hele tiden er noe helt nytt og fantastisk som skal komme, men når det kommer viser det seg at et eller annet sugde skikkelig, eller at det ikke var så imponerende allikevel.

Igjen, takk for gode svar, skal ta en titt på de forskjellige modellene som ble nevnt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...