Gå til innhold

HL² hardware-var det oppskryt?


Anbefalte innlegg

For det første var vel antagelsene før spillet kom ut basert på at man trodde det ville ha ekte HDR rendering, dynamisk lys/skygger, og annet godis. I så fall ville det nok ha krevd en supermaskin på steroider(vel - forsåvidt ikke mer enn FarCry med HDR da...).

 

For det andre er vel det som krever mye nå, slik spillet endte opp, alle shaderne de bruker - men disse shaderne er det vel bare de nyeste og beste kortene fra nvidia og ATI som bruker, altså skalerer spillet i henhold til maskinvaren.

 

Helt mulig jeg tar litt feil her, men jeg tror spillet ser bedre ut på et GeForce 6800 kort enn et 4200Ti kort p.g.a. dette.

 

Texturene er jo ikke spesiellt store heller egentelig. Stort sett 512x512 og nedover, så de krever ikke så mye.

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alt er på fult , hvorfor skal jeg gidde å juge om det?

En annen på hybelen kjører alt på fult han også med et geforce 5950ultra

med 1600 oppløsning

blir jeg nøtt til å filme at jeg spiller med videokamera før dere tror meg?

 

hva skal jeg gjøre med bilde for å få det skarpt? ser ikke hve det er en gang

Glem det, bare trykk en gang på bilde så det blir forstørret.

 

i de testene x800xt kort hakker har det sikkert vert 2000 oppløsning.

Endret av War
Lenke til kommentar

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...alf-life_7.html

 

Her er en liten test. X600XT (som er en raskere versjon av ditt kort) har blendende 23.4 bilder per sekund (hakking oppstår rundt 30) i en oppløsning lavere enn din. (1024/768, og som du vel vet, betyr høyere oppløsning flere piksler for skjerkortet og tegne opp og dermed mer krevende).

 

Hvordan kan ditt kort med 70mhz lavere klokket minne og litt lavere klokket GPU klare og kjøre spillet i en oppløsning høyere uten å hakke?

 

If you play on mainstream boards like the GeForce FX 5900-series or RADEON 9500-/9600-series or lower, then certainly FSAA and anisotropic filtering in Half-Life 2 is not for you and you will have to find certain compromises.
Endret av TDK
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man ha alt på maxs med "dårlig" skjermkort, fordi de tingene som gjør at det hakker på nye kort som x800 og 6800 er eyecandy som ikke støttes av "gamle kort" hvis hastighet var alt i grafikk, ville vi fremdeles kjørt directx 5.0.

 

Ett lite tips til endel her, lær deg om ting før du sier at det ikke går an.

 

HalfLife 2 ser best ut på ett nytt kort med alt på maks, men går fint og ser mer enn bra nok ut på ett gammelt kort som ikke støtter all den nye eyecandyen oxo

 

Edit: Leif

Endret av Riddick
Lenke til kommentar
Ok, ikke faen at du kjører spillet på 6x AF/AA 4x AF/AA, alt på maks, og 1200*1000.

 

Kjører spillet glatt med et 9500PRO, innstilinger på fult, 1024*786. skulle jeg satt på 6x AA/AF ville det gått til helvete, mildt sagt.  :)

han kan umulig kjøre det med et radeon9600xt nei.

hvis du snakker om meg vil jeg bare nevne at jeg IKKE har radeon 9600xt.

jeg har geforce fx 5900xt (viktig forskjell)

jeg kjører alt på fullt 1600x1200 og 6x anialiasing (eller hva det nå var)

og jeg kjører i trillinear.

alt med perfekt flyt

så ikke unnervurder fx5900xt selv om det ikke er av det kraftigste lenger

Lenke til kommentar

Jeg er også ornøyd med HL2.

Mitt FX5700 med 256Mb ram (lett klokket) kjører også spillet "bra" på 1024x768, alle settinger high og 4xAA og 2xAF.

Prøvde litt med farps og låg i snitt på 25-35fps.

Dette går bra ettersom HL2 ikke er et raskt spill som UT2004, her ville 25fps vært ille.

Husk at PAL TV ikke er mere en 25fps.

Når jeg stiller meg rett ved siden av de maskinene som skremmer bort antlions så faller det til 10fps pga. støvet.

Samme i byen når opprørerne river den store TVen, da faller også FPS til 10 intil støvet legger seg.

Nå er det skjeldent at dette skjer så jeg er fornøyd.

Doom3 var mere tungdrevet en HL2, det kunne jeg ikke ha over 800x600 high uten AA og AF, alt over dette ble uspillbart.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
ikke sjangs at det går glatt med alt på max...

jo da, samme hvor fort jeg kjører gjennom 7 tønner som exploderer sammtidig som 7 menn skyter på meg + et helekopter over hakker det ikke.

ikke det minste tegn til noe galt. vannet ser helt nydelig ut :love:

 

Disse innstillingene du spurte om?

Prøv og sett det på kvalitet ikke ytelse. http://forum.hardware.no/index.php?act=Att...post&id=3351703

 

jeg med mitt system får litt hakking.

Endret av kirjogra
Lenke til kommentar

Jeg har for første gang opplevd at HL2 går flytende uten ett fnugg av hakking :D

 

1280x1024 (LCD), Alle settings på best/high/quality, 6xFSAA, 16xAF, reflections på "reflect all" og alt... Det flyter som bare pokkern!

 

Jeg bytta ut skjermkort, CPU og kjøpte mer RAM;

 

Gammalt system:

 

P4A1,8@3,25GHz, 1GB RAM (PC4000), ATi Radeon 9700PRO (380/740)

- Da hakka det noe voldsomt med 1280x1024 og kompromittert kvalitet for å få ytelse...

 

Nytt system:

 

P4E3,0 @ 3750 i spill, 2GB RAM av samma type, nVIDIA Geforce6800GT (415/1150) - Alt flyter feiende flott...

 

Så jeg har VELDIG dårlig tro på at enkelte i denne posten kjører "alt på max og alt flyter fint uansett om det er 100000 eksplosjoner og aldri så mange fiender som skyter og roper og bugs som kravler og alt sammen", attpåtil med 4x/6x FSAA!!

Lenke til kommentar
ikke sjangs at det går glatt med alt på max...

Så sant! Blir forbanna på folk som sier at spillene går glatt, med specs som ikke kunne dra ei flue en gang!

Nå vil jeg ikke si at War er noen løgner, men det høres så teit ut at jeg nekter å tro det, i allefall helt til han får fiksa en fraps film til meg, som jeg kan studere.

 

Har en kompis som hadde ei skikkelig gammel maskin før.

Han spilte BF1942 med Normal detail og 640*480 oppløsning. Der gikk alt "glatt".

Jommen sa jeg smør! Da jeg fikk se det "glatte" gameplayet holdt jeg på å dø av latter! Det gikk tregt hele tiden! Og det med 5 boter! :!:

Lenke til kommentar
[iC' date=23/12/2004 : 23:40]
ikke sjangs at det går glatt med alt på max...

Så sant! Blir forbanna på folk som sier at spillene går glatt, med specs som ikke kunne dra ei flue en gang!

Nå vil jeg ikke si at War er noen løgner, men det høres så teit ut at jeg nekter å tro det, i allefall helt til han får fiksa en fraps film til meg, som jeg kan studere.

 

Har en kompis som hadde ei skikkelig gammel maskin før.

Han spilte BF1942 med Normal detail og 640*480 oppløsning. Der gikk alt "glatt".

Jommen sa jeg smør! Da jeg fikk se det "glatte" gameplayet holdt jeg på å dø av latter! Det gikk tregt hele tiden! Og det med 5 boter! :!:

Hehe ;)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan man ha alt på maxs med "dårlig" skjermkort, fordi de tingene som gjør at det hakker på nye kort som x800 og 6800 er eyecandy som ikke støttes av "gamle kort" hvis hastighet var alt i grafikk, ville vi fremdeles kjørt directx 5.0.

 

Ett lite tips til endel her, lær deg om ting før du sier at det ikke går an.

 

HalfLife 2 ser best ut på ett nytt kort med alt på maks, men går fint og ser mer enn bra nok ut på ett gammelt kort som ikke støtter all den nye eyecandyen oxo

 

Edit: Leif

"Lær deg å fjase ditt og datt"

 

Altså, når Valve sier at spillet går hakkete med gamlere kort, så mener de det jo!

For faen, mann! Bare fordi de gamlere grafikk kortene ikke får samme detalj-nivå, fordi de ikke har samme antall pipelines etc. som andre nyere grafikk kort, betyr det jo ikke at spillet går BEDRE!!!!!

 

Så egentlig, i teorien, så kunne jeg kjøre DOOM3 med alt på fullt med et Voodo 2 Banshee kort?!

 

:!:

Lenke til kommentar

jeg kjører:

Amd64athlon 3000+

512mb ocz 2-2-2-5

Radeon 9800pro 128mb 156bit

fsb økt til 220.

 

spillet går veldig glatt på 1024*786 2*aa 2*af og resten på max

(dette kommer fra en som spiller ca med 640*480 på valig cs, fps betyr altså alt)

var redd hardtwaren ikke skulle holde men :

:thumbup:

synes det blir feil å si at hl2 ikke krever noe, vil heller si at det utnytter hardwaren bedre enn f.eks doom3 motoren.

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...