Gå til innhold

Backup av digitale foto

Anbefalte innlegg

Sitter med programmet camedia master, og forsøker å ta backup av bildene jeg har lagt inn men kan ikke finne noen funksjon for dette i programmet. Noen som har vært borti noe lignende?? Trodde dette var en ganske elementær funkjson i et hvilket som helst bilderedigeringsprogram, selv om det ikke er et supert program.

Noen som har vært borti noe lignende??

I all frustrasjonen vurderer jeg sterkt å gå til anskaffelse av PS elements...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig!

Anskaff deg PS elements 3, adobe kjører kampanje og du får det til rett i overkant av 1k, da premier elements i pakka. www.adobe.no

Har selv Camedia som fulgte med olympusen, programmet ble raskt fjerna igjen, ubrukelig.

Har prøvd diverse fotoprogram og PS er et hakk bedre enn de fleste.

Lenke til kommentar

Jeg greide ikke å venne meg til Camedia master. Nå skal det sies at det er flere år siden jeg brukte det og mange ting kan ha skjedd. Jeg var heller ikke veldig entusiastisk. Men hvis jeg husker programmet rett så hadde det ikke det stramme Windows-grensesnittet, men sine egne store knapper/menyer osv.

Du kan snu litt på det også: Hvis du velger PS Elements så har du mye større mulighet til å få hjelp her på Forumet enn hvis du velger Camedia Master.

Lenke til kommentar

Camedia Master er ikke brukervennlig i det hele tatt. Prøv et annet program.

Når det gjelder backup, så vet jeg ikke helt hvorfor du prøver å bruke et bildebehandlingsprogram/bildeframvisningsprogram til dette. Det du heller bør gjøre, er å finne fram den mappa på harddisken din der alle bildene ligger. Bildene ligger jo ikke inne i programmet, de ligger på harddisken. Så må du ha noe å lagre backupen på. Jeg vet ikke om du har en ekstra harddisk, DVD-brenner eller CD-brenner, men du bør ha én av delene, og så kan du kopiere/brenne samtlige bilder over på dette mediet... Selv Adobe Elements er nok ikke et brenneprogram; så jeg anbefaler ikke å kjøpe dette programmet bare for å ta backup på bilder. Til gjengjeld egner programmet seg til mye annet, spesielt å behandle bilder (altså "redigere dem", ikke ta backup). :)

Lenke til kommentar

Enig med anderfo, men jeg har testet bacup fra programmet og ut til disk på server. Dette fungerte veldig bra så det er en mulighet. Programmet er jo i utgangspungtet til redigering. PSE3 har også noen helt enkle tilegg som å kalender, postkort og ikke minst arkivering og sortering av bilder i grupper etc.

Skal du bruke noen kroner på program ville jeg valgt dette.

God jul allesammen :fun:

Lenke til kommentar

Som sagt, det er "overkill" å bruke flere hundre kroner på å kjøpe et program som gjør noe du selv kunne gjort på 1-2-3. Men uansett finnes det ikke noe program som genererer nye harddisker eller CD/DVD-brennere, og du må ha noe sånt for å kunne ta backup. Deretter trenger du bare å sette inn en CD/DVD, åpne brenneprogrammet, finne bildemappa og trykke "Brenn". Dette vil ikke et bildebehandlingsprogram kunne gjøre bedre enn deg.. :)

Likevel, Elements er nok et bra bildebehandlingsprogram som kan være verdt kronene. Alternativt kunne du tatt en titt på Gimp (http://www.gimp.org/windows/) som er helt gratis og har de fleste funksjonene som f.eks. Photoshop har.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...