Gå til innhold

Likestilling - for menn!

Anbefalte innlegg

Joda, greit nok. Men ingenting blir uansett mer feil enn å sparke dyktige menn som har livserfaring i yrket, for å slippe unge maktsyke kvinnfolk med fukt bak ørene til.

[...]

Innse de  harde fakta, menn gjør som oftest en bedre jobb i lederstillinger.

7142028[/snapback]

Kvinner blir heller ikke avvist på grunn av kjønn, men derimot fordi de har mindre takspon mellon ørene. Og dersom de to kjønnene stiller likt, er jeg veldig forstående til at menn blir valgt, siden de er fokuserte på å gjøre en god jobb, og ikke for å få en populær toppstilling som har forekommet av ren maktlyst.

Kari Nordmann har blitt rene Bruce Lee. Hun går på karatekurs og sparker fra seg som aldri før. Men det de overhodet ikke klarer å se mens de ivrig prøver å bli like dyktige som oss menn, er at de faktisk har en del begrensininger som gør at de ikke stiller like sterkt.

7142105[/snapback]

Det er ingenting en kvinne er mer fornøyd med, enn å sitte i en lederposisjon. Uansett så ser vi hva som skjer når vi slipper kvinnfolka til makten, eller hva kjære Kristin Krohn Devold? Ikke kom og si meg at det var en glipp...

Jo, jeg tror faktisk kvinner er realitetsbasert, og de klarer å forstå fakta. Men jeg syns ikke den gamle morsrollen er noe positiv, den går ut på at menn er i jobb, og kvinner hjemme på kjøkkenet. Det er en urettferdig fordeling, som man heldigvis kan begynne å se forandringer på.

Her er vi veldige uenige. Jeg ser på denne utviklingen som negativ. Det handler ikke om en urettferdig fordeling, men derimot livets gang, og verden som må gå videre. Greit nok at de skaffer seg en jobb, men at de absolutt skal skaffe lederposisjon (merk paralellen til svaret ovenfor) er et problem. Hvorfor ikke bare godta et sykesøster-yrke, istedet for å "jukse" seg til topps i en bedrift på grunn av fripass/kvinnekvotering.

7142469[/snapback]

Du beviser vel her at vi har en lang vei å gå enda (og at du ikke forstår hva kjønnskvotering er).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns det er veldig flott at kvinner er fult likestilt med menn.

7141622[/snapback]

Likestilling er flott.

Kvotering er ikke rasisme eller diskriminering, det går jo på at vi skal jevne ut forskjellene, fordi det er kvinner som blir avvist med sine jobbsøknader - nettopp fordi de er det kjønnet de er.

7141622[/snapback]

Kvotering er helt klart en form for diskriminering. Du mener at kvinner ikke får jobb fordi de er kvinner, og synes det er feil, dersom jeg har forstått deg rett. Hvis det virkelig er sånn at noen blir diskriminert pga. kjønn synes jeg det er galt. Det er ganske logisk at kvotering er galt fordi det diskriminerer menn utelukkende på grunn av kjønn. Det er faktisk ulovlig også.

Lenke til kommentar
Det er faktisk ulovlig også.

7147768[/snapback]

Nei.

Om du leser loven du linker til står det i § 13-1, avsnitt 4: "Ved diskriminering på grunn av kjønn gjelder likestillingsloven." Så du må nok lese den for å finne it om det er ulovlig eller ikke...

Edit: Og i likestillingsloven står det:

§ 3a. (Særbehandling av det ene kjønn)

Ulik behandling som i samsvar med lovens formål fremmer likestilling mellom kjønnene, er ikke i strid med § 3. Det samme gjelder særlige rettigheter og regler om tiltak som skal beskytte kvinner i forbindelse med graviditet, fødsel og amming.

Kongen kan gi nærmere bestemmelser om hvilke former for ulik behandling som tillates i medhold av denne lov, herunder bestemmelser om særbehandling av menn i forbindelse med undervisning av og omsorg for barn.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye å si. Jeg skal bare legge ut min mening for å få diskusjonen i mine innlegg da den er interesant.

I dag er likestillingen dessverre gått altfor langt. Det er faktisk blitt slik at menn er undertrykte, og likestilling blir satt i høysetet og brukt til enhver anledning. Noen av oss kjenner vel til "Hvis en mann får jobben, kalles det favorisering. Hvis en kvinne får jobben, kalles det likestilling."?

Jeg vil egentlig si at likestilling er en litt feil filosofi. Likebehandling virker mye bedre. Det er bare slik at mennesket har det med å diskriminere og generalisere andre "typer" mennesker, derfor er det vanskelig å få alle sjefer til å ikke ta hensyn til kjønn. Det er faktisk det det går ut på. Mens likestilling har en filosofi som sier "20% kvinner, 80% menn", betyr likebehandling "100% mennesker". Om dette er mulig å oppnå i samfunnet vårt, ville alt blitt så mye bedre. Likestilling fører bare med seg flere problemer å løse om det skal gjennomføres.

Lenke til kommentar
I dag er likestillingen dessverre gått altfor langt. Det er faktisk blitt slik at menn er undertrykte, og likestilling blir satt i høysetet og brukt til enhver anledning.

7149704[/snapback]

Dette skal du få dokumentere. Menn tjener bedre, menn har mere makt, menn gjør mindre ubetalt arbeid. Men samtidig er menn undertrykt?

Lenke til kommentar
I dag er likestillingen dessverre gått altfor langt. Det er faktisk blitt slik at menn er undertrykte, og likestilling blir satt i høysetet og brukt til enhver anledning.

7149704[/snapback]

Dette skal du få dokumentere. Menn tjener bedre, menn har mere makt, menn gjør mindre ubetalt arbeid. Men samtidig er menn undertrykt?

7149766[/snapback]

Menn blir hevet ut av styrer fordi de er menn, menn får ikke se barna sine fordi de er menn, menn har ingen likestillingslov som tar til for å særlig bedre deres krav (slik kvinner har), menn har ikke et uttallig antall interesseorganisasjoner (bl.a. ett i hvert av regjeringspartiene) som tar for seg menns rettigheter, menn har ikke krav på å få vite om de blir far, menn må ofre et år i førstegangstjenesten (noe som gir kvinnen et års fordel i konkuranse), tvangsgiftede menn får ikke samme hjelp som tvangsgiftede kvinner, menn får ikke tilbud om masseundersøkelse av kreft (noe kvinner får), menn diskrimineres av banker mtp lån, fedre med barn slipper ikke automatisk unna siviltjeneste (noe kvinner gjør), menn blir diskriminert gjennom norsk lov (noe kvinner ikke blir), menn blir diskvalifisert fra jobber fordi de er menn....

Jeg kunne vel egentlig fortsatt i en god stund. Det er ikke tvil om at likestillingen medfører diskriminering, samt at den ikke tar for seg viktige områder for å bedre menns rettigheter. Men det er nå ikke rart når man har en likestillingslov som diskriminerer.

Det er ikke tvil i min sjel om at de som blir utsatt for den værste form for diskriminering i Norge, det er menn. Men når det er sagt er det nok av kvinner som også diskrimineres i likestillingens navn. Jeg ser ikke noe poeng i at de to gruppene skal konkurrere om hvem som har det værst. Hvorfor er det relevant?

Forskjellen er at kvinner har et stort apperat til hjelp, noe menn ikke har. Det er tøffere for en mann som blir diskriminert enn en kvinne, fordi kvinner får hjelp fra alle kanter.

Endel artikler for anledningen :)

http://www.aftenposten.no/forbruker/jobbog...icle1450373.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...dingen/1.998871

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/03/12/246849.html

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article...e?service=print

Til slutt er det viktig å sette fokus på at mennesker blir diskriminert. Å bagatelisere eller avfeie det at noen blir diskriminert med at "det er ikke så ille det er en mann/kvinne" er en forkastelig diskriminering i seg selv. De som er værst til å diskriminere her i samfunnet er de som avfeier noens ulykke på bakgrunn av kjønn.

Mener du Olsen at menn ikke har grunn til å klage over diskriminering fordi kvinner blir diskriminert? Jeg spør fordi du her trekker frem statistikk som kan antyde at kvinner blir diskriminert, som om det i det hele tatt er relevant til det faktum at menn blir diskriminert. Hvorfor er kjønn så relevant når det kommer til at noen blir diskriminert?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å avfeie den ene gruppen med å lage en konkuranse om hvem som har det værst.

Når en far ikke har like rettigheter som mor, hva pokker er da relevansen at menn tjener mer i gjenomsnitt enn kvinner?

Det finnes uttallige menn som blir diskriminert. Så enkelt er det. Om folk ikke har problem med at menn blir diskriminert så regner jeg det som en selvfølge at de ikke har problemer med at kvinner blir diskriminert. Noe annet er hykleri.

Lenke til kommentar

Så har vi det faktum at mange typiske kvinneyrker er dårligere betalt enn mange typsike mannsyrker. Dette er en egen diskusjon om er rett eller ei.

Men det er manneyrker som tjener dårligere enn typiske kvinneyrker også...

Men jeg tør påstå at ingen kvinner får et annet lønnssystem som lønner de dårligere fordi de er kvinner... Dette har jeg inntrykk av at påstås hver gang det tas opp hvor diskriminert kvinner er, men ingen kan komme med eksempler på dette.

Så er det de typiske manneyrkene hvor kvinnene tjener dårligere. Det vil jeg påstå er rett og slett fordi:

A) De fleste mennene der har jobbet seg opp kompetanse og det er et kompetanselønnssystem (Flere fagbrev/kurs o.l.)

B) De fleste mennene der har jobbet der i mange år og har derfor mange års lønnsansiennitet.

Så har vi de kvinnene som står fram i VG og påstår de ikke fikk jobben fordi de er kvinner. Kanskje de mener de er best kvalifisert eller like kvalifisert som mannen som fikk jobben? Uansett... hvis jeg hadde vært arbeidsgiver og hadde fått inn noen som var utrolig kvalifisert på papiret, men som jeg rett og slett ikke likte, så ville jeg aldri i verden ansatt den personen... mann eller kvinne.

Men det er lett å være politisk korrekt undertrykt. Hvor mange ganger har vi ikke sett kvinner som har sendt nærmere 100 søknader det siste året og ikke fått jobb... eller utlendinger for den saks skyld? Springer til media og roper diskriminering. Selv om arbeidsmarkedet ikke er det beste på den tiden.

Det de aldri sier er hvilke jobber de søker på, og intervjuere har taushetsplikt og har ikke lov å si noe.

Og det å sende inn 100 søknader i løpet av ett år uten å få jobb var ikke uvanlig for få år siden... avhengig av utdannelse og hvor du bodde selvsagt.

Men en mann kan ikke klage slik. Han må betale inngang på utestedene, miste samvær med barn, springe i skauen ett år, holde tett om mishandling, miste verv til fordel for kvinner, betale høyere bilforsikring...etc, etc... rett og slett fordi det ikke er politisk korrekt å vedkjenne at menn blir undertrykt. Undertrykkelse er kvinner og minoriteters privilegium.

Jeg har det personlig ganske fint. Pr. i dag så er det kun at jeg må betale meg inn på utesteder jenter slipper som jeg blir diskrimminert... og det er en bagatell... spesielt siden jeg ikke går ut på slike steder likevel.

Men jeg skal ikke late som om jeg ikke bryr meg, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å oppleve det i framtiden heller....

Lenke til kommentar
Jeg syns det er veldig flott at kvinner er fult likestilt med menn.

7141622[/snapback]

Likestilling er flott.

Kvotering er ikke rasisme eller diskriminering, det går jo på at vi skal jevne ut forskjellene, fordi det er kvinner som blir avvist med sine jobbsøknader - nettopp fordi de er det kjønnet de er.

7141622[/snapback]

Kvotering er helt klart en form for diskriminering. Du mener at kvinner ikke får jobb fordi de er kvinner, og synes det er feil, dersom jeg har forstått deg rett. Hvis det virkelig er sånn at noen blir diskriminert pga. kjønn synes jeg det er galt. Det er ganske logisk at kvotering er galt fordi det diskriminerer menn utelukkende på grunn av kjønn. Det er faktisk ulovlig også.

7147768[/snapback]

Nei, det er helt feil. Det er null diskriminering innenfor dette, det handler bare om en utjevning, jeg vet jeg har brukt det ordet mye, men det er jo faktisk dét det handler om. Skal vi akseptere diskriminering mot kvinner da, uten kvotering? Det blir jo igjen feil, så hvis vi ser dette fra begge sider så finnes det ingen samfunnsmessig bra alternativer. :hmm:

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
menn gjør mindre ubetalt arbeid

Nei. Vi hører bare mye mere om "dobbelt-arbeidene" kvinner. Jeg kan knapt svippe innom noen i bekjenskapskretsen uten at jeg titt og ofte ser "gubbene" i sving med et eller annet. Det være seg husmaling, mekking på bil, snekring av terrasser og plattinger, kapping av hekker og trær, oppussing, osv. Eller at han er på "utlån" til andre for å hjelpe til.

Lenke til kommentar

Nei, det er helt feil. Det er null diskriminering innenfor dette, det handler bare om en utjevning, jeg vet jeg har brukt det ordet mye, men det er jo faktisk dét det handler om. Skal vi akseptere diskriminering mot kvinner da, uten kvotering? Det blir jo igjen feil, så hvis vi ser dette fra begge sider så finnes det ingen samfunnsmessig bra alternativer.  :hmm:

7164522[/snapback]

Man kan da ikke si at det kvotering ikke er diskriminering? Kvotering handler om å gjøre kjønn til en faktor i utvelgelse for å oppnå et mål om likestilling.

Så når en kvinne får avslag til sin søknad i barnehagen fordi man kun ansetter menn, for å jevne ut fordelingen, så har hun ikke blitt diskriminert?

Man kan ikke bare omdefinere hva diskriminering er. Kvotering er en organisert form for diskriminering for å nå et mål om en viss prosentvis fordeling. Selv de mest hardbanka feministene innrømmer dette. Man betegner det ofte som "positiv kjønnsdiskriminering".

Kvotering bekjemper ikke problemet kjønnsdiskriminering, den blir en del av det og gjør problemet enda større. Hensikten er jo edel, men konsekvensen er nå og forblir at folk blir diskriminert i likestillingens navn. Jeg ser ikke forskjellen på at en kvinne blir diskriminert av en gammal mannlig sjef og det at en mann ikke blir ansatt i en kommunal lederstilling fordi han er mann. Det er del av samme skiten.

Det er for meg en gåte hvorfor man skal sette kjønn som kriterium for å få en stilling. Noe kvotering gjør.

En spade er nå uansett en spade. :)

Lenke til kommentar

Aa hevde at likestillingen er gaat for langt er vel aa overdrive litt. Fortsatt sitter menn med mest makt i forretningslivet, fortsatt tjener enn mann som utfoerer samme jobb som en kvinne mer.

Men paa hjemmebane har nok kvinnen mest makt, og likestillingen har gaatt for langt. Aa innfoere 50-50 i permisjon og 50-50 i omsorgsrett (hvis ikke det er spesielle hensyn aa ta) ville nok vaert et stoerre skritt i riktig retning enn kjoennskvotering i forretningslivet.

Lenke til kommentar
menn gjør mindre ubetalt arbeid

Nei. Vi hører bare mye mere om "dobbelt-arbeidene" kvinner. Jeg kan knapt svippe innom noen i bekjenskapskretsen uten at jeg titt og ofte ser "gubbene" i sving med et eller annet. Det være seg husmaling, mekking på bil, snekring av terrasser og plattinger, kapping av hekker og trær, oppussing, osv. Eller at han er på "utlån" til andre for å hjelpe til.

7165302[/snapback]

Dette er ikke snakk om hva vi "hører" om. Det er gjort utallige undersøkelser som viser at kvinner gjør mye mer ubetalt arbeid enn menn. Dette ser heldigvis ut til å utjevne seg sakte men sikkert :)

Lenke til kommentar
Det er gjort utallige undersøkelser som viser at kvinner gjør mye mer ubetalt arbeid enn menn. Dette ser heldigvis ut til å utjevne seg sakte men sikkert :)

Mitt utgangspunkt/sammenligning er kvinner og menn som begge er i full jobb. Jeg vet åssen disse organisasjonene du støtter deg på, lager diverse undersøkelser & statistikker. :) Her har de sikkert regnet inn kvinner som er hjemmeværende og gjør såkallt "ubetalt arbeide" i heimen. Det blir helt feil, på samme måte som når de jukser med at kvinner tjener dårligere enn menn.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si at jeg vet 100% alt om kvinner og menn, men jeg vet såpass at det er forskjeller mellom kvinner og menn, og det må fol ksnart begynne å godta. Jenter har lettere krav i kroppsøving enn gutter nettopp fordi gutter er "konstruert" for å bygge muskler osv.(nei, jeg går ikke inn i anatomiske detaljer). Dette har folk godtatt, JA; gutter er bedre rustet til kroppsøving enn jenter.

Så hvorfor kan man ikke godta forskjellene i andre yrker? Hvis jeg har utrolig lyst til å bli gravid, kan jeg ikke springe til stortinget og si "AH! Jeg er gutt, og jeg kan ikke bli gravid! Her har kvinner en fordel menn ikke har, se og få en stopper for det!". Man må godta de forskjellene som er! Jeg sier ikke at kvinner ikke duger i mannsdominerte yrker, men at det kanskej kan være enn reell kvalitetsforskjell, som enhver arbeidsgiver burde ha mulighet til å velge og vurdere.

En annenting, her for en god stund siden, leste jeg om seksuelldebutt alder for gutter og jenter. Jenter sin debuttalder var et par år tiligere enn gutter, da ble dette konklusert med at jenter var mye modnere enn gutter. Hadde det vært omvendt, hadde det antagelig blitt et stort oppslag om hvor perverse gutter er, og hvor tilig de grisene faktisk begynner.

Lenke til kommentar
Det er gjort utallige undersøkelser som viser at kvinner gjør mye mer ubetalt arbeid enn menn. Dette ser heldigvis ut til å utjevne seg sakte men sikkert :)

Mitt utgangspunkt/sammenligning er kvinner og menn som begge er i full jobb. Jeg vet åssen disse organisasjonene du støtter deg på, lager diverse undersøkelser & statistikker. :) Her har de sikkert regnet inn kvinner som er hjemmeværende og gjør såkallt "ubetalt arbeide" i heimen. Det blir helt feil, på samme måte som når de jukser med at kvinner tjener dårligere enn menn.

7166496[/snapback]

Så vidt jeg vet så peker samtlige undersøkelser i samme retning, nemlig at kvinner gjør mer ubetalt arbeid enn menn og at dette skillet sakte men sikkert jevner seg ut.

Siden jeg først skriver så vil jeg fokusere litt på de oppgavene du tilegnet menn i ditt forrige innlegg. Altså støping, bilmekking, hekkekutting, maling osv. Dette er gjerne prosjektbaserte oppgaver som de viser tydelig at blir gjort. Altså arbeid som synes umiddelbart. Kvinners arbeid er ofte usynlig, kontinuerlig arbeid som klesvask, husvask og oppvask, rydding, matlaging, handling(Jeg vet om menn som av prinsipp ikke setter sin fot i en dagligvarebutikk fordi det er kvinnfolkarbeid) osv.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så peker samtlige undersøkelser i samme retning, nemlig at kvinner gjør mer ubetalt arbeid enn menn og at dette skillet sakte men sikkert jevner seg ut.

Hadde vært interessant å lese noen av disse undersøkelsene. Kan du si meg hvor jeg finner noen av dem?

Lenke til kommentar
Nei, det er helt feil. Det er null diskriminering innenfor dette, det handler bare om en utjevning, jeg vet jeg har brukt det ordet mye, men det er jo faktisk dét det handler om. Skal vi akseptere diskriminering mot kvinner da, uten kvotering? Det blir jo igjen feil, så hvis vi ser dette fra begge sider så finnes det ingen samfunnsmessig bra alternativer.  :hmm:

7164522[/snapback]

Utjevning gjør jo at en viss gruppe mister jobben sin. Er ikke dette da diskriminering av gruppen som mister jobben?

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å lese noen av disse undersøkelsene. Kan du si meg hvor jeg finner noen av dem?

7167548[/snapback]

Statistisk sentralbyrå

Kvinner bruker mindre tid til husholdsarbeid i dag enn på begynnelsen av 1970-tallet, mens menn bruker mer tid. Kvinner bruker allikevel mer tid enn menn på husholdsarbeid.

Mer likedelt med ulik arbeidstidsordning?

fig-2004-12-09-02.gif

Edit:

Om vi slår sammen gruppene på hver side (ikke helt korrekt, men...) og utelater gruppen "like mye", får vi følgende forholdstall mellom kvinner og menn (cirkatall på øyemål fra diagrammet:

K 65 - M 12 : Matlaging

K 40 - M 12 : Oppvask

K 65 - M 07 : Rengjøring

K 80 - M 05 : Vask av tøy

K 40 - M 20 : Innkjøp av mat

K 30 - M 05 : Barnestell

K 30 - M 15 : Bringing/henting barn

K 18 - M 10 : Samvær og pass, barn

K 03 - M 85 : Vedlikehold hus, hytte

K 01 - M 95 : Vedlikehold bil,båt

Det er altså kvinnene som i hovedsak(!) gjør matlagingen og rengjøringen i 65% av hjemmene, tøyvasken i 80% av hjemmene. De har ansvar for oppvasken 30 prosentpoeng oftere enn menn, handler mat 20 prosentpoeng oftere.

Mennene er blitt ganske flink til å være sammen med barna sine, og ellers pusser han på bilen i ny og ne...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...