Gå til innhold

EXILIM EX-Z50 vs. IXUS 40. Hvilket anbefales?

Anbefalte innlegg

hallo.

jeg har et spørsmål til dere som kanskje har kompetanse til å svare på dette.

jeg har tenkt på nytt digitalkamera å lurer spesielt på to kompakte kameraer.

Casio exilim ex-z50 og canon ixus 40.

Prisforkjellen er nokså liten, får casio sitt til 2990,- på nett, canon for et par hundrelapper mer.

Forskjellen er at casio sitt har 1 megapiksel mer, vil dette ha mye å bety i det daglige?

Hvilket syns du/dere tar best bilder for en amatørfotograf som ikke stiller mye selv manuelt på kameraet?

Ulemper/fordeler spesielt med noen av de?

har du noe du vil trekke fram spesielt som gjør at det ene kameraet vil være et bedre kjøp, jeg føler jo at casio ligger lavere i pris generelt sett, kan det stemme?

vet at casio ikke har tv utgang, vil dette være ekstra tungvint?

Er ikke veldig opptatt av Canon sin gode videofunksjon da jeg har et egnet videokamera til det og derfor ikke bryr meg om det.

takker for alle svar!!

Endret av hobbis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dette hadde jeg ingen mening inntil ganske nylig da jeg fikk prøve et ixus 40 i bruk. Jeg har erfaring med Lumix og Casio Exilim 40. Disse er for en stor del valgt utfra utløserresponsen da dette er for meg en av de aller viktigste parameterne når det gjelder digitalkamera.

Exilim er et nydelig smykke og prikken over ien er hvis du velger den i sort. Nesten enda finere er Ixus 40, men den er altfor treg. Hvis du skal fotografere dyr eller barn i lek skal du ta utrolig mange bilder før du får et blinkskudd med Ixusen. Exilim 40 reagerer tilnærmet momentant. Det er lite sannsynlig at Exilim 50 er dårligere. Batterikapasiteten er i særklasse. Dockingstasjon trekker heller ikke nedover. Til alt overmål kom det en test eller omtale av Ixus40 som ga dårlig karakter for bildeskarphet. Jeg forsøkte å finne bladet med denne omtalen men det må jeg komme tilbake til hvis det er et ønske. Har registrert at det er noen som har fått dårlige bilder med Exilim. Det er veldig mange bildemodi. Tror nok at kameraet har vært feilinnstilt i de tilfellene. Det er et kamera som forlanger at du leser bruksanvisningen og da må du bruke cd. Papirutgaven er dårlig og langt fra utfyllende.

Konkluksjonen min var klar på at jeg ikke hadde byttet min Exilim 40 mot et Ixus 40, og det før jeg hadde lest testen.

post-28-1103838340_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Som det vel går tydelig fram i forrige innlegg er jeg godt fornøyd med Exilimen og nøler ikke med å anbefale den. Bildekvaliteten er topp for et kamera i den klassen.

Svakheten er nok på blitsbilder. Her anbefaler jeg bruk av slaveblits, det forbedrer blitsbildene til alle kameraer radikalt.

Et kamera jeg ville tatt med i vurderingen hvis jeg var i markedet for lommekamera nå er Lumix FX7. Jeg har aldri sett et men omtalen er alltid ubetinget rosende. Har sett det omtalt som det fineste av alle småkameraene. Det er dessuten det eneste i klassen med optisk bildestabilisator. Har erfaring med den fra større Lumixer. Den er framifrå. Leicaoptikk er vel heller ikke å forakte. Batterikapasiteten til Exilim har den ikke men jeg ville ikke kjøpt uten å ha sett den. Panasonic + Leica låter tillitvekkende på meg.

post-28-1103839685_thumb.jpg

Lenke til kommentar

På tross av at Canon Ixus 40 har en megapixel mindre, vil jeg tro dette gir skarpere bilde enn Casio Exilim Z50 da disse ofte er plaget av mye støy i forhold til Canon sitt kamera. Optikken er også regnet som noe skarpere på Ixus 40 i følge de bilder jeg har sett.

Nesten enda finere er Ixus 40, men den er altfor treg. Hvis du skal fotografere dyr eller barn i lek skal du ta utrolig mange bilder før du får et blinkskudd med Ixusen. Exilim 40 reagerer tilnærmet momentant. Det er lite sannsynlig at Exilim 50 er dårligere.

Casio sin ledelse på utløserhastighet er heller ikke like overlegen som før, da de nye Ixus kameraene er meget raske, godt over gjennomsnittet faktisk. På vidvinkel er Canon kameraet 0,3 sekunder tregere enn Casio Z50, og på tele er det 0,15 sekunder tregere. Vil ikke si at det har noe særlig å si. I tillegg er det raskere enn Casio kameraet i oppstart (umerkelig, men dog). Det klarer også å lagre flere bilder til minnekortet på 10 sekunder enn det Casio kameraet klarer (8 mot 5).

Dockingstasjon trekker heller ikke nedover.

*Du må lade kameraet i dockingstasjonen... det vil si at du ikke kan bruke ett batteri, mens du lader ett annet.

*Du MÅ bruke dockingstasjonen til å overføre bilder til PC'n. Det vil si, at hvis du skal overføre bilder ett annet sted enn hjemme, f.eks hos en kameraet eller på jobben, må du dra med hele dockingstasjonen og kabel... på Ixus 40 trenger du bare kabelen.

Så jeg synes dockingstasjon er en uting... den gjør mange ting så mye vanskeligere.

Batterikapasiteten er i særklasse.

Joda... den er meget bra. Men synes ikke over 800 bilder på Ixus'en bør være noe å bekymre seg over heller.

At du ikke har tv-utgang på Casio hadde jeg savnet da det er meget praktisk å vise bilder på en TV f.eks hos personer som ikke har PC, eller hvis du vil slippe å koble kameraet til PC hver gang du skal vise frem bildene.

Kleenex: Vær vennlig å ikke legg til bildefil i hvert eneste innlegg er du snill :)

Lenke til kommentar

Det var en Ixus 40 jeg forsøkte og den er mye tregere i responsen enn Exilim. Det er ikke sikkert at det er så mye på papiret men det er nok til at ansiktsutrykket på barnet har forandret seg. Fex. Når det gjelder bildekvaliteten så er den god på Exilim. Jeg hadde også mine tvil pga Pentax optikk, men den fungere bra for meg. Når det gjelder Ixus 40 så kom den ut blant de dårligste på bildekvalitet (leiter fremdeles etter testen) Den hadde ikke samme bildekvalitet som tidligere Ixuser som er større. Det var skarphet det var snakk om.

Når det gjelder docking så er det bare positivt. Bildene lastes og batteriet lades. Det er faktisk mindre bry enn å ta sd kortet ut og stappe i kortleseren. Det kan du jo gjøre når du er på besøk hvis det skulle være aktuelt å laste ut bildene der og da. Har han ikke kortleser så koster de fra 150kr og noe mer for eksterne. Jeg synes dette er et søkt problem. Å kunne koble direkte til tv er en kar fordel, annet kan ikke sies.

Lenke til kommentar

Dette med docking statsjonen er jo en 'uting' som er blitt diskutert mange ganger. Denne docking statsjonen er jo såpass liten at det er ikke noe lass å dra med seg, den går ned i jakkalomma sammen med lommeboken. Den er liten.

Den er mindre en de fleste adaptere/ladere, så det er bare en fornøyelse å ta med på ferie slik at man kan docke på ferie og:)

Jeg vil med andre ord ikke bruke docking stasjonen som et argument MOT casio'en- tvert imot! Docking er utrolig liten, lekker og praktisk.

Lenke til kommentar
Det var en Ixus 40 jeg forsøkte og den er mye tregere i responsen enn Exilim. Det er ikke sikkert at det er så mye på papiret men det er nok til at ansiktsutrykket på barnet har forandret seg. Fex.

Tidene er hentet fra en sammenligning gjort her på Akam.no. 0,3 sekunder er veldig lite, og du kan ha testet under forskjellige lysforhold, noe som kan forandre hvor rask autofokusfunksjonen er. Det er mange faktorer som kan ha påvirkning på akkurat dette.

Når det gjelder bildekvaliteten så er den god på Exilim. Jeg hadde også mine tvil pga Pentax optikk, men den fungere bra for meg. Når det gjelder Ixus 40 så kom den ut blant de dårligste på bildekvalitet (leiter fremdeles etter testen) Den hadde ikke samme bildekvalitet som tidligere Ixuser som er større. Det var skarphet det var snakk om.

Pentax optikk er jo en av fordelene til Exilimen da, på tross av at denne optikken er så liten at den blir mindre skarp enn større optikk. Og når det gjelder enkeltstående tester skal man ikke stole for mye på de (for eksempel vant Olympus Mju-mini Dagbladet testen på bildekvalitet på tross av at "alle" andre tester slakter den) og jeg har sett flere tester der Ixus'en får pluss for bra bildekvalitet. Jeg stoler mest på mine egne øyne når jeg ser testbilder (for det hele går jo på personlige preferanser), og jeg synes Ixus'en har langt mindre støy og like bra skarphet som Exilim kameraet. De gamle Ixus kameraene var langt bedre på både støynivå og skarphet pga. større optikk.

Når det gjelder docking så er det bare positivt. Bildene lastes og batteriet lades. Det er faktisk mindre bry enn å ta sd kortet ut og stappe i kortleseren. Det kan du jo gjøre når du er på besøk hvis det skulle være aktuelt å laste ut bildene der og da. Har han ikke kortleser så koster de fra 150kr og noe mer for eksterne. Jeg synes dette er et søkt problem.

Lurer på når man måtte ha kortleser for å lese SD kortet i Canon kameraet... det har da aldri vært nødvendig. Du bruker kameraet for å overføre bildene til PC, men i stedet for en kortleser eller dockingstasjon, trenger du bare en liten USB kabel og intet annet.

Å kunne koble direkte til tv er en kar fordel, annet kan ikke sies.

Mange ønsker mulighet for dette. Hva hvis du skal vise bildene hos bestemor, og hun ikke har PC?

Lenke til kommentar

Og det er heller ingen problem å kjøpe en usb kabel til Exilimen så slipper du å ha dockingen i lomma. Batteriladning blir det jo verre med men det er utrolig sjeldent nødvendig. Docking er en fordel, det lar seg ikke bortforklare. Tester skal en også ta med både salt og pepper, helt enig. Poenget var likevel at den nye Ixusen ikke levde opp til den gamle og da var det skarpheten det var snakk om.

Forskjellen i utløserhasyighet er avgjørende. Tenk å gå på jakt med et våpen som løsner skuddet 0.3 sek etter at du har trukket av? Spillfantaster kan ikke bruke ei trådløs mus engang, osv. Skal du ta bilder av bygninger så kan det være ok. Ellers ikke. Exilimen er ikke perfekt den heller. Den er bare så mye bedre. Bildestøy er ikke noe problem med Z40. Mulig det er verre med Z50 fordi den har 1mp mer. Jo flere pixler på samme størrelse bildebrikke jo større risiko for støy. Har aldri forsøkt en Z 50. Bruker Exilim Z40, Lumix FZ2 og Lumix FZ20 og har prøvd ut et Ixus 40 - Det ville jeg ikke kjøpt pga responsen.

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli totalt meningsløst... det er tydelig at Kleenex er forelsket i Casio kameraer :roll:

Min mening er at Casio er dårligere på bildekvalitet enn Canon. Jeg har prøvd Z40 ganske mye, og også Ixus 30 og 40 (men ikke Z50). At Z40 er så merkbart raskere enn Ixus 40 er vås. Både Ixus 30 og 40 er meget kjappe kameraer.

Jeg er ikke i tvil; jeg hadde aldri valgt Z40 eller Z50 foran Ixus 30/40!

Egentlig tviler jeg på at Kleenex har prøvd Ixus 40 så mye..det kan han ikke ha gjort..eller så er han rimelig trangsynt :p

*alt ovenfor er IMO - så kommentarer og meninger om det mottas IKKE med takk*

Endret av Jul_E_Nissen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...