Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

the user has not been granted... Win/SMB problem


Anbefalte innlegg

Har to WinXP maskiner(pc 1 /m SP1 og pc 2 /m SP2) og en server (FreeBSD) som kjører samba og wins.

 

Problemet er som følger:

Pc 1 får ikke tilgang til pc2 når den prøver å viewe sharesene: logon failure: the user has not been granted the requested logon type at this computer

Det samme gjelder for pc2, den får ikke tilgang til pc1 med samme feilmelding.

 

Disse feilmeldingene finnes på google, men da bare i fohold til NT4, noe jeg ikke bruker... :no:

 

Men, begge pcene klarer fint å koble til serveren via smb, men serveren klarer ikke å mounte sharesene til pc1/2 ved mount_smbfs i bsd:

usr:root r# mount_smbfs -I 10.0.0.3 //Guest@Tore/MP3 /home/tore/tullball

mount_smbfs: vfsload(smbfs): Operation not permitted

Jeg fant ingen logger hvor det ble gitt en mer detaljert opplysning om feilmeldingen.

 

Windows pcene har helt likt oppsett:

Ip: 10.0.0.2/3 (.10 = sever)

Sub: 255.255.255.0

GW: 10.0.0.1

DNS: irrelevant

Wins server: 10.0.0.10

Guest acount enabled.

 

Slik har det fungert før, men aner ikke hvorfor det ikke fungerer lengre.

 

Har prøvd å disable zonealarm og fw i windows på pcen som har SP2, pc med SP1 kjører ingen form for firewall.

 

Vet ikke hva som kan være gale, takker for alle tips! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm har det samme problem selv, kan den ene maskinen kan overføre filer til begge maskinene..Mens den andre kun kan se på filer

Men jeg har ikke server bare kobling mellom mskinene

(begge er på administrativ)

 

Brannmur må kobles vekk for at jeg skulle få kontakt...

Gikk gjennom hjemmenettverk og vlagte kobling som jeg ville ha, og la i xp cd'en for å legge til nødvendige filer...da var min nettverks mappe tilgjengelig.

Men dette vet du, du har jo server!:-)

(med ip og det der på auto)

Håper de delte mappene fortsatt er satt at de er delte?

Satte system tilbake til før jeg delte mapper, noe som resultere i at jeg måtte gå gjennom prosess omigjen

 

SP2 sin brannmur hadde visst noen instillinger i avansert som var aktivert, selv om brannmuren var deaktivert..husker ikke hva de heter..men kanskje det er disse som føkker? Dette koblet jeg vekk for er kun interessert i å ha NIS sin brannmur oppe selv...håper det var "noe" som kunne være til hjelp

Lenke til kommentar

Det har jeg gjort, uten noe suksess. Når jeg tar net view \\pc får jeg bare "System error 5 has occured".

 

Fant en midlertidig løsning på problemet though, lager jeg en konto på hver maskin (f.eks Deling/Deling) og setter opp alle sharene at denne brukerene skal ha tilgang til de. For så å gå på hver pc og skrive: net use \\PC Deling /user:Deling - da får jeg tilgang til pcene uten noe problem. Men det har aldri vært nødvendig å gjøre det på denne måten før. Innspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...