Haraldson Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hva krever du av tabbed browsing? Jeg mente at man i 1.0 ikke trenger noen extensions i det hele tatt, og da er det vel akkurat det samme om tabbed browsing-extensions er kompitable eller ei. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Har og hørt at firefox leser raskere en IE stemmer dette Ja. IE er innebygget i operativsystemet. Det høres da ut som om at den må være rask sisden den er integrert, og det er det også mange som tror. Allikvel må IE laste inn så mange moduler fra operativsystemet den ikke bruker, at den er et minnesluk og spiser prosessorkraft i forhold til f.eks. FireFox Jaha? Jeg og en kompis testet og IE og Firefox brukte ca like mye minne etter 4-5 siders browsing. Tror heller det ikke er noen vesentlig forskjelli hastighet på de to, har ihvertfall ikke jeg legge merke til. Jeg startet opp Firefox og IE samtidig nå. 4 sider av vg.no med IE = 74MB Ram 4 tabs med vg.no i Firefox = 54MB Ram Firefox laster siden merkbart fortere! Kan ikke skjønne hvordan du ikke får med deg dette... Sitter på en P4 3GHz, 1 GB ram Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (Nå fikk jeg en feil når jeg skulle poste et svar. Jeg som hadde skrevet en del. (Systemet her på skolen er ikke helt stabilt) Og jeg orker ikke skrive det om igjen..) Jeg kaller ingen tosker fordi de har meninger, TEE. Forresten så tror jeg ingen av dere er i nærheten av å merke forskjell slik jeg gjør når dere sitter med ADSL o.l. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Forresten så tror jeg ingen av dere er i nærheten av å merke forskjell slik jeg gjør når dere sitter med ADSL o.l. Jeg merker forskjell både på ADSL-hastighet og på modem - som jeg beklageligvis bruker en del hos min mor. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg kaller ingen tosker fordi de har meninger, TEE. Forresten så tror jeg ingen av dere er i nærheten av å merke forskjell slik jeg gjør når dere sitter med ADSL o.l. Kan du da forklare hvorfor du kaller oss tosker når vi viser til meninger og erfaringer med ulike browsere? Hva du tror, og hva andre faktisk merker er tydeligvis vidt forskjellige ting. At du tror noe gjør det ikke automatisk til fakta. Når jeg sitter på min linje hjemme, merker jeg ganske stor forskjell på hvor lang tid det tar å laste inn en side i de ulike browserne. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hva krever du av tabbed browsing? Jeg mente at man i 1.0 ikke trenger noen extensions i det hele tatt, og da er det vel akkurat det samme om tabbed browsing-extensions er kompitable eller ei. Det jeg krever for å være fornøyd er (noen funksjoner er faktisk i FF også): *Linker skal aldri åpne et nytt vindu, kun en ny tab. Fungerer ikke i Firefox, selv med tilgjengelige extensions i 1.0. Og ja, jeg har prøvd å krysse av for å åpne linker i ny tab istedet for nytt vindu uansett hva html-koden sier.. *Klikk med midtre museknapp åpner linker i ny tab. *Ny tab skal alltid åpnes i bakgrunnen. *Dobbeltklikk på tab bar åpner ny blank tab. *Dobbeltklikk på åpen tab lukker denne. *Tab bar skal alltid være åpen, selv om ingen websider er åpnet. Noe av dette fungerer i Firefox, noe fungerer ikke. Den mest irriterende er at enkelte sider åpner link i nytt vindu samme hva jeg faktisk stiller inn Firefox til å gjøre. Alle funksjonene fungerer prikkfritt i Mozilla 1.7.5, og jeg har ikke engang trengt å reinstallere extension jeg bruker for å få alle funksjonene etter hvert som jeg har oppgradert Mozilla. Med Firefox slutter mange extenions å fungere fordi forfatterne av enten Firefox eller extensions ikke evner lage noe som er hvertfall bittelitt versjonsuavhengig. Og nå kommer det vel en haug av forslag om ulike extensions som kombinert kan gi alle funksjonene jeg vil ha. Men var ikke noe av poenget med å bytte fra IE til Firefox at man ikke trengte å installere ting for å få den perfekt da? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Og nå kommer det vel en haug av forslag om ulike extensions som kombinert kan gi alle funksjonene jeg vil ha. Men var ikke noe av poenget med å bytte fra IE til Firefox at man ikke trengte å installere ting for å få den perfekt da? nja, det stemmer vel ikke helt. i motsetning til f.eks mozilla eller opera så er jo firefox en ganske så strippet browser. poenget med firefox er vel at den kommer *uten* alle mulige slags extensions, og at brukeren selv velger hvilke som skal legges inn - og har full kontroll over browseren slikt sett. det er vel også derfor de har lagt såpass mye arbeide i at oppdateringene av extensions skal være enkelt å utføre. dette er ihvertfall slik jeg oppfatter det, men så skal det også sies at jeg primært er en opera-bruker. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Har egentlig ikke lest skikkelig gjennom tråden, men drister meg frampå med noen subjektive meninger og erfaringer. Har for det meste brukt IE, men testet Opera i noen dager i sommer. I høst gjorde jeg et helhjertet forsøk på å bytte til Firefox og prøvde å bruke den eksklusivt i et par måneder. Firefox sin funksjonalitet og generelle framtreden tiltaler meg mest av de jeg har prøvd. Hastigheten merker jeg ingen forskjell på. Derimot la jeg merke til et irriterende flimmer ved loading av enkelte sider, samt at andre sider ikke kom opp i det hele tatt. Eksempelvis downloadsidene hos Asus, som jeg er avhengig av å bruke nesten daglig. Det siste gjorde at jeg byttet tilbake til IE igjen, som faktisk er mye forbedret med sp2. Argumentet med spyware o.l. kan vel være viktig, men personlig lurer jeg litt på hvordan man får slikt i det hele tatt. Man må jo bortimot godta å installere dritten med vitende og vilje. Er man plaget med slikt er det selvforskyldt, og da holder det ikke å bytte nettleser. Da bytter man til Mac. Endret 5. januar 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 har brukt Opera i 1.5 år nå. definitift mye bedre enn IE, eneste minuset er at Opera sluker systemresurser. men bruker ikke så mangen andre programm når man sørfer. så det griner jeg ikke (så mye) for Jeg vet ikke hva du definerer som "mye" men naa har jeg brukt Opera en liten stund, og jeg har konstant oppe 25 browser vinduer (tabs) og Opera "sluker" ikke mer enn 46-66MB, jeg syntes ikke det er saa forferdelig mye, iforhold til naar jeg kjorer opp 3-4 vinduer med IE som sluker 55MB Frankie Singapore BTW: Jeg holder meg til Opera, men jeg er totalt aapen for Firefox, virker dritt kul. BTW2: Trenger man virkelig IE for aa holde Windows oppdatert da? Nope, det gjelder kun hvis du skal automatisere hele Windows Update prosessen. Du kan jo alltid finne de siste updates'ene selv og laste de ned som en .exe fil. Men det er himla stress, er vel helst sys-admins som gjor den slags Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Jeg startet opp Firefox og IE samtidig nå.4 sider av vg.no med IE = 74MB Ram 4 tabs med vg.no i Firefox = 54MB Ram Firefox laster siden merkbart fortere! Kan ikke skjønne hvordan du ikke får med deg dette... Sitter på en P4 3GHz, 1 GB ram Prøvde dette her og startet like godt opp de 3 "store" med 4 vinduer fra HW.no hver... Firefox 30MB Opera 40MB IE 49MB Synes ikke dette var den helt store forskjellen og iallefall ikke siden både Opera og IE inneholder "hauger med bloatware osv etc !!!!111!!oneoen". Testet dette for et par dager siden og da brukte Firefox mer minne enn Opera, på akkurat det samme. Og jeg synes ikke hverken Firefox eller Opera laster sider fortere enn IE. Her er ihvertfall IE merkbart den raskeste browseren, dette har jeg også sett testet tidligere, da IE bruker sin egen måte å hente sider på. Bruker alikevel Opera fordi den har en del funksjoner som jeg bruker hele tiden. edit: Firefox er forresten en helt fresh vanilla installering uten extensions. Endret 5. januar 2005 av SBS Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hva krever du av tabbed browsing? Jeg mente at man i 1.0 ikke trenger noen extensions i det hele tatt, og da er det vel akkurat det samme om tabbed browsing-extensions er kompitable eller ei. Det jeg krever for å være fornøyd er (noen funksjoner er faktisk i FF også): *Linker skal aldri åpne et nytt vindu, kun en ny tab. Fungerer ikke i Firefox, selv med tilgjengelige extensions i 1.0. Og ja, jeg har prøvd å krysse av for å åpne linker i ny tab istedet for nytt vindu uansett hva html-koden sier.. *Klikk med midtre museknapp åpner linker i ny tab. *Ny tab skal alltid åpnes i bakgrunnen. *Dobbeltklikk på tab bar åpner ny blank tab. *Dobbeltklikk på åpen tab lukker denne. *Tab bar skal alltid være åpen, selv om ingen websider er åpnet. Noe av dette fungerer i Firefox, noe fungerer ikke. Den mest irriterende er at enkelte sider åpner link i nytt vindu samme hva jeg faktisk stiller inn Firefox til å gjøre. Alle funksjonene fungerer prikkfritt i Mozilla 1.7.5, og jeg har ikke engang trengt å reinstallere extension jeg bruker for å få alle funksjonene etter hvert som jeg har oppgradert Mozilla. Med Firefox slutter mange extenions å fungere fordi forfatterne av enten Firefox eller extensions ikke evner lage noe som er hvertfall bittelitt versjonsuavhengig. Og nå kommer det vel en haug av forslag om ulike extensions som kombinert kan gi alle funksjonene jeg vil ha. Men var ikke noe av poenget med å bytte fra IE til Firefox at man ikke trengte å installere ting for å få den perfekt da? Angående dine krav: *linker skal aldri åpnes i et nytt vindu... Funker fint det, men du må gjøre en liten tweak: skriv inn about:config i adresse feltet, let så frem: "browser.tabs.showSingleWindowModePrefs" sett denne til true så får du ekstra innstillinger å leke med under options. *Klikk med midtre museknapp åpner linker i ny tab. gjør det ja *Ny tab skal alltid åpnes i bakgrunnen. jepp *Dobbeltklikk på tab bar åpner ny blank tab. jepp *Dobbeltklikk på åpen tab lukker denne. klikk på mus hjulet gjør det, hvis du vil ha dobbeltklikk får du innstallere en extension *Tab bar skal alltid være åpen, selv om ingen websider er åpnet. funker det med andre ord alt funker så hva klager du over? Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Argumentet med spyware o.l. kan vel være viktig, men personlig lurer jeg litt på hvordan man får slikt i det hele tatt. Man må jo bortimot godta å installere dritten med vitende og vilje. Er man plaget med slikt er det selvforskyldt, og da holder det ikke å bytte nettleser. Da bytter man til Mac. Hvis du tror det er eneste grunn til å bytte nettleser så har du misforstått litt, eller ganske mye faktiskt Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 BTW2: Trenger man virkelig IE for aa holde Windows oppdatert da? Nope, det gjelder kun hvis du skal automatisere hele Windows Update prosessen. Du kan jo alltid finne de siste updates'ene selv og laste de ned som en .exe fil. Men det er himla stress, er vel helst sys-admins som gjor den slags Neida, ikke noe problem å finne oppdateringene selv for så og laste dem ned. Dersom du ønsker å gjøre det virkelig enkelt, så må du riktignok ha en passport/MSN konto, noe du har om du f.eks. har MSN Messenger. Abboner på e-postvarsel med link til nedlastinger for oppdateringer. Krever Passportkonto for registrering. Liste over alle sikkerhetsoppdateringer til Microsofts produkter Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) med andre ord alt funker så hva klager du over? Tja, at argumentet om hvor enkelt og flott det skal være å få alt til å funke plutselig er borte. Man må inn med flere extensions og i tillegg leke med config filer. Når jeg har lyst til å drive med slikt, booter jeg opp FreeBSD. Når jeg sitter i Windows og skal surfe, forventer jeg at produktet gjør det jeg vil uten nevneverdig tweaking eller tilleggsinstallasjon. Og jeg fikk nøyaktig det jeg ville med Mozilla Så konklusjonen blir vel her at du liker Firefox best, og jeg liker Mozilla best Edit: Prøvde med endring i config og har satt helt bestemt at nytt vindu ikke skal åpnes. Søket på www.lovdata.no åpnet allikevel et nytt vindu istedet for en ny tab. Kikket så gjennom configfil igjen, men uansett hva jeg prøvde med tab funksjoner så åpnes det et nytt vindu. Kikket gjennom configfil i Mozilla, og den eneste funksjonen man trengte å endre på var browser.tabs.opentabfor.windowopen. Denne var satt til true, når den settes til false oppfører Mozilla seg som Firefox. Så Mozilla oppførte seg som jeg ville uten tweaking, og med 1 extension. Firefox klarte det ikke med tweaking og 3 extensions. Men folk får nå bruke det de føler for NB: Ja, jeg kjeder meg like mye nå som jeg gjorde når jeg startet spywarestesten min i går Endret 5. januar 2005 av TEE Lenke til kommentar
TMH Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Bruker Firefox og Opera om hverandre. Lenke til kommentar
OJodd Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Husker ikke lenger hvem som sa det, men det ble sagt at vedkommende valgte IE som utvikler. Jeg er også en utvikler, og mine erfaringer med IE er følgende: Om du skriver noe feil (glemmer å lukke HTML tags etc) fungerer det ofte helt ok i IE, mens Opera har en tendens til å vise HTML siden på en slik måte at du blir oppmerksom på feilen. Dette har med IE og Operas måte å håndtere de feil som er i HTML koden på en side. Om jeg ikke husker feil er det ett ønske i følge HTML standarden at en browser skal etterstrebe å gjette seg til hvordan en side skal være selv om den inneholder feil. På dette området må jeg gi IE ett poeng over Opera. Å Gjette seg fram til hva som er løsningen på en feil HTML-side er ikke enkelt, men her har nok IE gjort en stor jobb. Har selv skrevet et program som fungerer som ett skal for IE som kan brukes til å surfe i fullskjermmodus. Dette er ikke mulig å få til med Opera, fordi Opera ikke finnes som en slik modul man kan legge inn i sitt eget program. Mozilla har også en slik modul som gjør at man kan la Mozilla vises i ett selvlaget program... Nok en gang gir jeg IE (og Mozilla) ett poeng. Allikevel: Det er alltid ønskelig å bli klar over de feil man gjør når man lager HTML sider. Derfor tester jeg ALLTID mine sider i Opera fordi jeg vet at denne er mer kresen og følger standardene til punkt å prikke. Jeg bruker også Opera til daglig, men må over til IE i noen få tilfeller: til dels gjelder dette Fronter (www.fronter.com/hig) som ikke fungerer 100% i Opera. Jeg synes Opera har noen få mangler (v 7.54): - Tryllestaven er et j*** herk å sette opp skikkelig, samt at den ikke fungerer 100% som forventet på noen sider (på grunn av javascript på submit-knapper etc) - Programmet henger seg tilsynelatende uten grunn - Dersom man skrur av maskinen uten å avslutte Opera blir man spurt om man vil fortsette forrige sesjon etc ved neste start av Opera. Dette er plagsomt om man har valgt at Opera skal huske valget. - I sjeldne tilfeller slutter Opera å vise bilder på websidene. (har ingenting med konfig å gjøre) Dog synes jeg Opera er ett fantastisk program, som framstår som mye sikrere på grunn av mangelen på ActiveX-støtte (som jo er IEs største sikkerhetsrisiko). Det er også ActiveX-støtten som kjøres på Windowsupdate - og mange andre MS-sider. Derfor vil ikke Opera vise disse sidene skikkelig. Go Opera! (og Firefox da... ) Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Argumentet med spyware o.l. kan vel være viktig, men personlig lurer jeg litt på hvordan man får slikt i det hele tatt. Man må jo bortimot godta å installere dritten med vitende og vilje. Er man plaget med slikt er det selvforskyldt, og da holder det ikke å bytte nettleser. Da bytter man til Mac. Hvis du tror det er eneste grunn til å bytte nettleser så har du misforstått litt, eller ganske mye faktiskt Hvis du tror at jeg omtaler annet enn det det faktisk står her, misforstår du. Ingenting mellom linjene. Det det står faktisk i klartekst at jeg tar for meg "argumentet med spyware" osv. Poenget er at hvis brukeren er såpass inkompetent at han greier å fylle kassa si med spyware/virus osv, er man bedre tjent med en annen plattform. F. eks. Mac. Eller en eller annen ferdigoppsatt Linux-kasse. Andre argumenter for å bytte nettleser tar jeg overhodet ikke for meg i det du quoter her. Skjønner ikke hvorfor folk blir så pripne hver gang det skal diskuteres AMD/Intel, Nvidia/Ati eller som i dette tilfellet IE/Firefox. Å bli tillagt meninger vil jeg herved ha meg frabedt. Endret 5. januar 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Argumentet med spyware o.l. kan vel være viktig, men personlig lurer jeg litt på hvordan man får slikt i det hele tatt. Man må jo bortimot godta å installere dritten med vitende og vilje. Er man plaget med slikt er det selvforskyldt, og da holder det ikke å bytte nettleser. Da bytter man til Mac. Hvis du tror det er eneste grunn til å bytte nettleser så har du misforstått litt, eller ganske mye faktiskt Hvis du tror at jeg omtaler annet enn det det faktisk står her, misforstår du. Ingenting mellom linjene. Det det står faktisk i klartekst at jeg tar for meg "argumentet med spyware" osv. Poenget er at hvis brukeren er såpass inkompetent at han greier å fylle kassa si med spyware/virus osv, er man bedre tjent med en annen plattform. F. eks. Mac. Eller en eller annen ferdigoppsatt Linux-kasse. Andre argumenter for å bytte nettleser tar jeg overhodet ikke for meg i det du quoter her. Skjønner ikke hvorfor folk blir så pripne hver gang det skal diskuteres AMD/Intel, Nvidia/Ati eller som i dette tilfellet IE/Firefox. Å bli tillagt meninger vil jeg herved ha meg frabedt. Spyware og drit får du på maskinen så og si uansett hvor kompetent du er. Å nekte for det er bare tåplig! Ikke lenge siden det ble gjort en test med en Windowsmaskin og en Mac satt opp mot nettet. Begge maskinene fikk i overkant av 300 angrep mot seg. Programmer som forsøkte å installere seg osv.. Windowsmaskinen ble infisert mange ganger, Mac'en aldri.. Om du installerer anti adware som Gain sin så får du beskjed hver gang noe forsøler å installere seg... det er ikke skjeldent! Nå har MS kjøpt opp Gain så vi får håpe det kommer integrert i fremtiden! Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Bruker nok også FireFox ja, har ikke hatt problemer med noen nettsider så langt, bortsett fra nettbutikken til Elektroskandia, men sendte en mail til de at de måtte fikse det, og det ble gjort, så da funker den også Bruker også Thunderbird til mail, helt genialt Man trenger ikke IE for windowsupdate såvidt jeg vet, dette er kun hvis du skal be windowsupdate sjekke hvilke oppdateringer man trenger. Hvis man laster ned en og en oppdatering manuelt tror jeg man kan bruke hvilken som helst browser.. Noe av grunnen til å bruke IE akkurat her er jo at den finner de riktige oppdateringene automatisk Grunnen til at man må bruke IE baserte nettlesere til dette, er det er kun disse som støtter ActiveX (Opera og FF gjør det ikke). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå