Gå til innhold

Kritikk på Le' Crap


Anbefalte innlegg

Min forrige side var ikke akkurat en suksess, og dermed fjerna jeg den. Nå har jeg laget en endelig side, forhåpentligvis.

Jeg er ikke akkurat en proff når det gjelder HTML, så jeg hadde et håp om at noen kunne besøke siden og gi meg litt tilbakemelding.

Foreløpig er det bare designet. Har ikke lagt inn tekst ennå, men en svært kort forklaring på hva som skal være hvor.

 

Kritikk, plis? Er litt tom for ideer, så ideer er også flott! :D

 

Le Crap

Endret av Krisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Smudge/blur i header tok seg ikke godt ut. Utydelig tekst, noe upassende font.

- Feil fargeskjær på figur i header. Rar overgang til figuren.

- Veldig, veldig blurrete overalt. Skarpe kanter er ingen skam! ;)

- Merkelig HTML-kode. Litt font-tags, litt script, litt CSS og litt HTML, spredt utover dokumentet.

- Ganske rotete layout, inkonsekvent plassering av elementer. Lite som holder designet "på plass".

- Copyright-notisen på bunnen er ALT for stor.

 

 

Ikke la kritikken min ta motet fra deg, det er for all del ikke ment sånn. Gjør noe med tingene jeg nevner så skal du se at designet blir ganske så mye bedre! :thumbup:

Lenke til kommentar
- Smudge/blur i header tok seg ikke godt ut. Utydelig tekst, noe upassende font.

- Feil fargeskjær på figur i header. Rar overgang til figuren.

- Veldig, veldig blurrete overalt. Skarpe kanter er ingen skam! ;)

- Merkelig HTML-kode. Litt font-tags, litt script, litt CSS og litt HTML, spredt utover dokumentet.

- Ganske rotete layout, inkonsekvent plassering av elementer. Lite som holder designet "på plass".

- Copyright-notisen på bunnen er ALT for stor.

 

 

Ikke la kritikken min ta motet fra deg, det er for all del ikke ment sånn. Gjør noe med tingene jeg nevner så skal du se at designet blir ganske så mye bedre! :thumbup:

Har du noen ide om hvordan jeg kan ordne headeren? Det må være en slags overgang fra tegningen til det blå området, noe som kanskje helst bør være en svak farge-overgang. Vet du hvordan man får til det i photoshop?

Lenke til kommentar

Zethyr: Det kan nok være grunnen. Av en eller annen merkelig grunn ser det ut til at siden bare ser normal ut i Avant Browser, IE og Opera...

 

Lokaltog: Ser siden litt bedre ut nå? Har ikke fått fiksa så mye, men har gjort om på kodene og headeren + copyrighten. Hva mener du med at det er litt script der? Jeg ser ingenting...

 

Har oppdatert siden!!

Lenke til kommentar

Ser bedre ut nå, ja.

 

En ting som slo meg. Hvorfor har dere apostrof etter "Le"? Grammatisk riktig er "Le Crap", på fransk trekker du kun sammen noen ord som møtes med vokal, f.eks. "L'oeuf" eller "L'amor". Måtte bare nevne det. ;)

 

Ligger script under HTML-koden, dette er feil. Anbefaler at dere titter på kilden, der står det spesifikt at dere må fjerne denne scriptsnutten. Bortsett fra det bør dere også lære dere HTML og CSS skikkelig, slik at dere kan konstruere designet på egen hånd. Ting pleier å bli en del bedre da! ;)

Lenke til kommentar

Noen forslag på forandringer i CSS'en:

body {
line-height:7mm;
font-family:"trebuchet ms", sans-serif;
background-color:#d8d8d8;
}

#midten {
width:800px;
height:800px;
background-image:url(http://img.photobucket.com/albums/v164/Menecristwen/dennyeLeCrap.jpg);
background-repeat:no-repeat;
}

#tekst {
text-align:left;
width:400px;
height:450px;
position:relative;
left:100px;
top:-540px;
}

 

Men jeg ser på det over som en midlertidig løsning. Grunnen er at du ikke trenger å dele opp koden slik eller ei ty til slik posisjonering av elementer.

 

En grei oppdeling kan være slik:

<div id="container">
<h1><span>Tittel på siden din</span></h1>

<div id="sidebar"></div>

<div id="content">
<h2>Overskrift på innlegg/post</h2>
<p>Masse tekst og svada</p>
</div>

<div id="footer">
Copyright og annet crap :-)
</div>

</div>

 

Det som er trikset her, er at du må dele opp bildet ditt til mindre biter:

- en til header; den delen som er på toppen med tittel på siden osv

- en for å repetere bakgrunnen (1pixel høy og bredden er f.eks 800px)

- så må du eventuelt dele opp 3 bilder av sidebar, så du får en topp, bunn og repeterende bakgrunnsbilde

- og en til footer

 

Diverse linker du kan titte på:

- Faux Columns

- par "tutorials" jeg har skrevet: how-to-make-tableless-design og use-of-transparent-png. (Sukk, er først nå jeg skulle vurdert å hatt tekst på norsk :p) Uansett, nå er kanskje ikke mine eksempler helt slik du vil ha det, men du kan ta en titt på kode og resultat. PNG transparency/"gjennomsiktighet" er vel strengt tatt ikke noe du bør tenke på med det første, var bare oppdeling av kode og bilder som var tanken

 

En ting er sikkert, det tar tid å få det til som man vil :p

 

Ellers var designet slik det er nå bedre enn det forrige.

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

Låner bruttern sin bruker to sek:

 

Lokaltog: Har egentlig ikke fransk, kan ikke et eneste ord... Le Crap så liksom så kjedelig ut, men jaja... :!: Skal bytte.

FuLu: Takk, skal se hva jeg får gjort.

PoW: Ikke helt sikker på hvordan jeg skal dele opp bildene og deretter plassere dem slik at det ser riktig ut i alle nettlesere, men jeg skal forsøke!

Lenke til kommentar
Ligger script under HTML-koden, dette er feil. Anbefaler at dere titter på kilden, der står det spesifikt at dere må fjerne denne scriptsnutten. Bortsett fra det bør dere også lære dere HTML og CSS skikkelig, slik at dere kan konstruere designet på egen hånd. Ting pleier å bli en del bedre da!

 

for det første: verken jeg eller søstern min har peiling på script og har heller ikke brukt script til å lage siden. Jeg ser at det er script når jeg sjekker koden, men så er også koden som da vises noe HELT annet enn det som er skrevet.

 

og designet er konstruert på egen hånd.

 

og et annet problem.. Hvis jeg endrer !doctype forsvinner siden helt.

bruker denne: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

den sto i geocities editor fra før, og hvis jeg endrer den til for eksempel denne:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

da forsvinner siden.

hvorfor det?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Er vel en god grunn til at jeg ville ignorert geocities totalt, og det fordi serveren dems legger inn det scriptet foran <html> og etter </html>. Hvorfor kunne dem ikke tatt seg bryet av å wrappe siden i frames med det første eller stappet det scriptet inni <head> og en reklame div rett etter <body>, isj :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...