voluz Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Har diskutert litt rundt med noen kompiser om bruken av lys på bil. Vi blir ikke enige om hva som er riktig og ikke, så tenkte jeg skulle spørre her. På min bil har jeg vanlig kjørelys + grøftelys (eller tåkelys eller hva det kalles?) D.v.s. 4 lys foran, de 2 vanlige og 2 stk. nede i "frontspoileren/støtfangeren". Da er det selvsagt lov å kjøre med kun kjørelys. Men er det lov å kjøre med kjørelys + tåkelys? Det tror ikke jeg.... Såvidt jeg vet må man ha de vanlige lysene på "park-modus" om man skal bruke grøftelys/tåkelys samtidig? På min bil er det ikke engang mulig å slå av kjørelysene, så jeg kan ikke kjøre med kun grøftelys/tåkelys enten jeg vil eller ikke.... Hva er riktig i følge loven? I følge norsk lov på Lovdata.no står det: "Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent." Dette mener jeg beviser min påstand. Hele det norske regelvekeret om lys på kjøretøy kan leses her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Stemmer det. Tåke-/kurvelys, skal kun brukes sammens med parklys, ikke nærlys eller langlys. hvordan bil har du? Høres rart ut at du ikke kan kjøre med kun parklysene. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Stemmer det.Tåke-/kurvelys, skal kun brukes sammens med parklys, ikke nærlys eller langlys. hvordan bil har du? Høres rart ut at du ikke kan kjøre med kun parklysene. Hei! Jo, kan kjøre med parklys ja... Når jeg starter bilen kommer kjørelysene automatisk på (nærlys).... men kan sette dem ned til parklys.... men kan aldri slå dem av. Men de skal jo aldri være av heller da.... så spiller forsåvidt liten rolle. Men om parklys + tåkelys kan brukes så har jeg rett da. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 parklys og tåkelys kan brukes nærlys og tåkelys kan ikke brukes (bare når det faktisk er tåkete/dårlig sikt kan de brukes) langlys og tåkelys kan ikke brukes (samme som over) Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Er det ikke sånn at det er ulovlig å kjøre med parklys og tåkelys når det er mørkt? Mener jeg leste det i en annen tråd her Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 ja, for tåkelysene er for dårlig når det begynner å bli lite lys.. De lyser (skal iallefall) maks 20-30 m.. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Spredelys (kurve-, tåke- og grøftelys) kan brukes: -når det er tåke / dårlig sikt, da sammen med fulle lys om du vil, eller -i dagslys (med god sikt), da KUN sammen med parklys (ikke med hovedlysene AV altså) Spredelys + parklys i mørket lyser jo ikke fremover i det hele tatt. Da kan du jo kjøre på hva som helst. Tester (i siste "Motor", var det ikke det?) viser at hovedlys + spredelys sammen i mørket faktisk gir MINDRE sikt for føreren. Dette fordi området nærmest bilen blir så godt lyst opp, at førereren blir for blendet til å se godt nok lengst fremme der hovedlysene lyser. Så i mørket blender du ikke bare andre bilister med spredelys, men du ødelegger sikten for deg selv også. (Tenk at pupillene skal justeres til det tilgjengelige lyset; det samme prinsippet som gjør at man ofte ser dårlig når man kommer inn i tunneler på dagtid.) EDIT: typo Endret 23. desember 2004 av Vandalen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå