Bøgge Bakken Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg har tenkt å starte produksjon av diverse elektronikkutsyr. Jeg har tenkt og lage litt forskjellig utstyr, men vis jeg skal gidde å starte med dette må det være interesse for det. Utstyr jeg har tenkt og lage er alt fra enkle temperatureguleringer til mere avanserte med LCD display. Vis dere har andre ønsker om ting innen elektronikk kan jeg kanskje lage dette. Har tenkt og bruke sommerferien til planlegging og starte produksjonen til høsten. Dere er vel den største målgruppa innen dette område og vil gjerne ha tips av dere. Med tips ønsker jeg å vite hva dere ønsker av finesser på produkter og hvordan produktet skal fungere. Har dere tips og ting dere ønsker kan jeg se om jeg kan lage det. Dette er ikke ment som noe reklame. selv er jeg overklokker og syns det er litt lite utvalg av slik type utstyr, særlig i Norge. Prisene er også veldig dyre i Norge på slikt. Jeg vil ikke ta noe stor fortjene på dette, jeg gjør dette fordi jeg syns elektronikk er morsomt og interessesangt. _________________ Du vil alltid finne en som har en bedre PC en dei! [ Denne Melding var redigert av: Bøgge Bakken på 2002-06-05 20:20 ] Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Viftestyring for kraftige vifter ol. (deltavifter). Med potensiometer og bryter, skal lage en slik sjøl til ei 120mm deltavifte. Eller kansje 12v strømforsyninger som tåler rundt 60-70 ampere (eller mer for den saks skyld), greit å ha hvis man skal ha peltier og vannpumper og masse vifter. Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hei Interessent ide det der! Jeg har en kamerat som kan ALT om ALT.. Hehe. Han driver å lager forsterkere og programmerer kretskort osv.. Må være rått å kunne alt det der!! Hvis du tenker på profitt her, så er vel kanskje mulighetene dårlige.. Det blir kanksje mest spesialbestillinger som du først må tegne og handle deler til før du får prøvd det og solgt det etc.. Sånt noe tar fryktelig med tid. Henning Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg kjøper 12V strømforsyning til pelt o.l. hvis du greier å få laga til noe saklig.. Elektronikk er gøy :smile: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 21:09, PumpAction skrev:Viftestyring for kraftige vifter ol. (deltavifter).Med potensiometer og bryter, skal lage en slik sjøl til ei 120mm deltavifte.Eller kansje 12v strømforsyninger som tåler rundt 60-70 ampere (eller mer for den saks skyld), greit å ha hvis man skal ha peltier og vannpumper og masse vifter. Strømforsyninger på 12V er ikke så vanskelig og lage. Viftestyring av krafdige vifter er heller ikke så vasnkelig. Det er mange måter og gjøre det på. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 21:47, Zabre777 skrev:Hvis du tenker på profitt her, så er vel kanskje mulighetene dårlige.. Det blir kanksje mest spesialbestillinger som du først må tegne og handle deler til før du får prøvd det og solgt det etc.. Sånt noe tar fryktelig med tid.Henning Som jeg sa så vil jeg ikke ta noe stor forsjeneste. Jeg gjør dette bare for moro og ha noe å gjøre. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 21:58, thomasr skrev:Jeg kjøper 12V strømforsyning til pelt o.l. hvis du greier å få laga til noe saklig.. Elektronikk er gøy :smile: Lage skal ikke vere no problem. Ikke og få tak i deler heller. Pappa driver firma og får tatt inn bilige deler. Det største problemet er at de sansynligvis er billigere og kjøpe en ferdig. Transformatorer koster flesk. Spesielt når de skal tåle 20-30 A. Har et koblingskjema over en PSU som tåler 30A. _________________ Du vil alltid finne en som har en bedre PC en dei! [ Denne Melding var redigert av: Bøgge Bakken på 2002-06-05 22:47 ] Lenke til kommentar
Cereal Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 greier du å lage strømforsyninger på 12V som kan levere 40-50A da? Lenke til kommentar
Hamran Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Mange her driver med vannkjøling. Hva med en temperaturmåler som holder oppsyn med kjølevannet og eventuelt trigger PC til kontrollert å stanse dersom kjølinga ikke virker f.eks ved at pumpa har skåret seg og stanset! Hilsen Kjell G Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 23:38, Hamran skrev:Mange her driver med vannkjøling.Hva med en temperaturmåler som holder oppsyn med kjølevannet og eventuelt trigger PC til kontrollert å stanse dersom kjølinga ikke virker f.eks ved at pumpa har skåret seg og stanset!Hilsen Kjell G Det er mulig. var en slik jeg tenkte og lage med LCD display. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 22:51, Cereal skrev:greier du å lage strømforsyninger på 12V som kan levere 40-50A da? Det er ikke noe særlig vanskelig men det er sansynlig billigere og kjøpe ferdig. En transformator som skal tåle 30-40A koster mye penger. Tranfo er det som koster mest. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 Vifte/temperaturkontroll med LCD dispaly. LCD displayet vil vise temperaturer fra de ulike sensorene og vise på displayet. Vil også legge til en fungsjon som gjøre det mulig å bruke LCD som et vanlig display. Men vanlig mener jeg at man kan bruke displayet til å vise Equalizer (Winamp) og andre ting via serial/paralell port. 8 temperatursensorer med vifteutak burde holde. senorene vil bli kontunuelig lest av og vis temperaturen er utenfor område vil vifte/temperaturkontrolleren reagere. Vis temperaturen blir for varm vil den prøve og slå av Pc-en påvanlig måte, denne måten krever at powerknappen er koblet til syringen og at innstilligene i operativsystem er stilt slik at vis man trykker på øpowerknappen skal PC-en slå seg av på vanlig måte (Uff, dette blei en laaaaang setning). Stiger temperaturen yttligere 5 grader vil enheten bryte hovedstrømmen. Vis PC-en ikke er kald nok (TEC element) vil den ikke starte men vannkjøling, tec og vifter vil starte. Når maskinen blir kald nok vi den starte. Temperatursenorene sitterpå ledninger slik at man kan plasere de rundt omking i kabinettet. Hver kanal kan stilles inn etter eget ønske. Ting man kan stille på blir hvor høy temperaturen skal bli før det skjer noe og hva som skal skje, skal maskinen slå seg av eller kjøre vifta på full guffe. Det vil også bli en fungskjon som regulerer viftene automatisk etter temperatur. Denne kan slås på hos ver enkel kanal. Den siste tingen jeg tenkte og legge til var vannstrømåler. Blant annet hos microplex for du kjøpt en "vannmølle" som kobles i serie med vannkjølingen. denne vil måle vannstrømmen og vis den blir for lav vil maskinen slå sge av. Dette er noen av fungsjonene jeg har tenkt og ta med. Hveti ikke om jeg får med alle, det blir et spørsmål om pris. Hvis dere har andre fungsjoner eller andre produkter dere ønsker så si ifra. Lenke til kommentar
knnygar Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Eg har også lyst på ein temperaturmålar med fleire inngangar (ute/inne/datamaskin m.m.). Men det burde vere mogleg å overføre data til maskin enten via com- eller lptport. Nokon som har/kan lage billeg?? Kan lage det sjølv om nokon har koplingsskjema. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Jeg tar en sånn en også hvis du får laga til noe :wink: Hvor mye koster en strømforsyning sånn omtrentlig hvis du skal ha en til TEC, må vel tåle en 40A i 12V = 480W (mye).. kjøpt ny fra forhandler, og hvor kan man kjøpe den? Hvor mye ville det i tilfelle koste for deg (+ fortjeneste) å få laga til noe tilsvarende? Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 Quote: Den 2002-06-06 13:30, thomasr skrev:Jeg tar en sånn en også hvis du får laga til noe :wink: Hvor mye koster en strømforsyning sånn omtrentlig hvis du skal ha en til TEC, må vel tåle en 40A i 12V = 480W (mye).. kjøpt ny fra forhandler, og hvor kan man kjøpe den? Hvor mye ville det i tilfelle koste for deg (+ fortjeneste) å få laga til noe tilsvarende? DDen støste jeg fant var på 10A på 12V/13,8V. Den koster 449 KR og vi jeg skulle lagd en tilsvaende måtte jeg gi +-300 Kr for transformatoren. Da sier det seg selv at det lønner seg å kjøpe en ferdig som er masse produsert. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 20:19, Bøgge Bakken skrev:Jeg har tenkt å starte produksjon av diverse elektronikkutsyr. Jeg har tenkt og lage litt forskjellig utstyr, men vis jeg skal gidde å starte med dette må det være interesse for det. Utstyr jeg har tenkt og lage er alt fra enkle temperatureguleringer til mere avanserte med LCD display. Vis dere har andre ønsker om ting innen elektronikk kan jeg kanskje lage dette.Har tenkt og bruke sommerferien til planlegging og starte produksjonen til høsten. Dere er vel den største målgruppa innen dette område og vil gjerne ha tips av dere. Med tips ønsker jeg å vite hva dere ønsker av finesser på produkter og hvordan produktet skal fungere. Har dere tips og ting dere ønsker kan jeg se om jeg kan lage det.Dette er ikke ment som noe reklame. selv er jeg overklokker og syns det er litt lite utvalg av slik type utstyr, særlig i Norge. Prisene er også veldig dyre i Norge på slikt. Jeg vil ikke ta noe stor fortjene på dette, jeg gjør dette fordi jeg syns elektronikk er morsomt og interessesangt._________________Du vil alltid finne en som har en bedre PC en dei!<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Bøgge Bakken på 2002-06-05 20:20 ]</font> Hei! Jeg likte idèen din :smile: Det som hadde vært digg: 3.25" "infometer" Det kunne vært LCD display og knapper for å regulere. LCD'en skulle hatt følgende info'er (om muligt) * CPU LOAD * Ledig og brukt Minne * Vifte hastigheter * Vifte kontrollere Det å lage den i 3.25" er egentlig genialt. Da kan man kjøre den under nåværende diskettstajon. Den bør være laget slik at den vil virke sammen med en disk bak den. Det vil si at den må ha kretskort med chipper på eksternt fra dekselet. Altså må lcd'en ha noe ala ide kabel inni pc'en. så kunne man feks festet kretskortet under HDD mounten. Det bør også være bakgrunnsbelyst LCD. Lyset bør gå av med timer, eller være en av/på knapp. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 Quote: Den 2002-06-06 15:10, DaButcher skrev: Quote: Den 2002-06-05 20:19, Bøgge Bakken skrev: Jeg har tenkt å starte produksjon av diverse elektronikkutsyr. Jeg har tenkt og lage litt forskjellig utstyr, men vis jeg skal gidde å starte med dette må det være interesse for det. Utstyr jeg har tenkt og lage er alt fra enkle temperatureguleringer til mere avanserte med LCD display. Vis dere har andre ønsker om ting innen elektronikk kan jeg kanskje lage dette. Har tenkt og bruke sommerferien til planlegging og starte produksjonen til høsten. Dere er vel den største målgruppa innen dette område og vil gjerne ha tips av dere. Med tips ønsker jeg å vite hva dere ønsker av finesser på produkter og hvordan produktet skal fungere. Har dere tips og ting dere ønsker kan jeg se om jeg kan lage det. Dette er ikke ment som noe reklame. selv er jeg overklokker og syns det er litt lite utvalg av slik type utstyr, særlig i Norge. Prisene er også veldig dyre i Norge på slikt. Jeg vil ikke ta noe stor fortjene på dette, jeg gjør dette fordi jeg syns elektronikk er morsomt og interessesangt. _________________ Du vil alltid finne en som har en bedre PC en dei! <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Bøgge Bakken på 2002-06-05 20:20 ]</font> Hei! Jeg likte idèen din :smile: Det som hadde vært digg: 3.25" "infometer" Det kunne vært LCD display og knapper for å regulere. LCD'en skulle hatt følgende info'er (om muligt) * CPU LOAD * Ledig og brukt Minne * Vifte hastigheter * Vifte kontrollere Det å lage den i 3.25" er egentlig genialt. Da kan man kjøre den under nåværende diskettstajon. Den bør være laget slik at den vil virke sammen med en disk bak den. Det vil si at den må ha kretskort med chipper på eksternt fra dekselet. Altså må lcd'en ha noe ala ide kabel inni pc'en. så kunne man feks festet kretskortet under HDD mounten. Det bør også være bakgrunnsbelyst LCD. Lyset bør gå av med timer, eller være en av/på knapp. 3,5 brønn blir i det minste laget for et LCD display. Tenkte og bruke en 5,25 brønn. Der vil det vere nok av plass til LCD display og knapper. CPU load og det skal ikke vere problem og lage. Skal ta med det videre. Lenke til kommentar
Gothiatek Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Det som hadde vært genialt: strømforsyning med instillbar volt fra 12 til 20 og kan levere ca 30 A det skal hvertfall jeg lage [ Denne Melding var redigert av: Gothiatek på 2002-06-06 17:57 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Lønnsomt blir det ikke, ser man på timebetaling. En kinamann som tjener 80 øre timen kan man ikke konkurrere med.. Alle apparat som blir tilkoplet lysnettet skal også godkjennes av Nemko. Blir en skadd av ditt hjemmemekka utstyr som ikke har godkjenning, så kan du blir tatt av straffelovens paragrafer, altså mulighet for drapstiltale hvis det virkelig skulle skjære seg for brukeren.. Skal ikke være lett i dette landet :wink: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 Quote: Den 2002-06-06 18:04, Hondaen skrev:Lønnsomt blir det ikke, ser man på timebetaling. En kinamann som tjener 80 øre timen kan man ikke konkurrere med.. Alle apparat som blir tilkoplet lysnettet skal også godkjennes av Nemko. Blir en skadd av ditt hjemmemekka utstyr som ikke har godkjenning, så kan du blir tatt av straffelovens paragrafer, altså mulighet for drapstiltale hvis det virkelig skulle skjære seg for brukeren.. Skal ikke være lett i dette landet :wink: Du har et poeng der. Husker ikke helt reglene men alt som har med <50V skal gjøres av fagfolk. Det gjeller sansynligvis også elektronikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå