Gå til innhold

Tips til å ta bilder med Nikon Coolpix 3700

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har for snart 2 måneder siden kjøpt et nikon coolpix 3700 digitalkamera. Først må jeg si at jeg ikke kan så mye om digitalkameraer (spesielt "kameraspråket").

Bruksanvisningen sier ikke så mye om hvordan man bruker funksjonene og da blir det litt vanskelig.

Jeg lurte på i den forbindelse etter å ha hatt den i snart 2 måneder:

- Hvilke manuelle funksjoner har den?

- Hva er lukkertid og hvordan bruker man den?

- Når jeg tar bilder med funksjonen: Scene --> Party, blir bildene ofte uklare hvis motivene gjør en brå bevegelse, hva skal jeg gjøre for at dette ikke forkommer?

Lurte på om noen kunne gi meg noen tips i forbindelse med det.

- Hva menes med "støy i bildene" i kameraverden?

Hvis noen kunne ta seg litt tid til å svare på det jeg lurer på, er jeg svært takknemlig, for jeg er nødt til å ta gode bilder til jul. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg tar bilder med funksjonen: Scene --> Party, blir bildene ofte uklare hvis motivene gjør en brå bevegelse, hva skal jeg gjøre for at dette ikke forkommer?

Det enkle svaret er sett opp en lyskaster.

Det dyre svaret er kjøp et speilrefleks kamera og et lyssterkt objektiv.

Det kompliserte svaret er les bruksanvisninga nøye og gå på biblioteket lær deg hvordan et kamera fungerer i detalj sånn at du til en hver tid kan få det maksimale ut av det.

Hva er lukkertid og hvordan bruker man den?

Lukkertid er den tiden tiden bildebrikken er eksponert for lys. For vanlige bilder så vil man ha den så kort som mulig for å få så skarpe bilder som mulig. Hvis lukkeren er åpen for lenge så vil kamerabevegelser gjøre bildet uskarpt hvis man ikke har et stødig stativ.

Hva menes med "støy i bildene" i kameraverden?

Med det menes at hver bildepunkt får en avvikende farve/lysstyrke fra bildepunktene rundt. Bildet vil da oppleves spraglete eller kornete. Det er mest et problem i svak belysning.

Siden det er kort tid til jul så vil jeg gi deg det tipset at du tar mange bilder, med og uten blitz og med varierende belysning og plukker ut de beste.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...