Fredrik Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 PoleCat skrev: Gledelig å se at Firefox leder til nå, og skremmende at såpass mange av HW.no's-lesere bruker søppel til å browse med. Pøh, heia opera. Lenke til kommentar
ikkeno Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 fredrikrb skrev: Pøh, heia opera. Har også Firefox instalert på pc'en men det er liksom ikke like bra som opera. Lenke til kommentar
eXZire Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Firefox - ingen over, ingen ved siden Endret 22. desember 2004 av eXZire Lenke til kommentar
frentix Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Bruker egentlig IE jeg også . Men så lenge jeg har pop-up blokkere og ad-aware og sånt , så går det greit for min del. Lenke til kommentar
SverreD Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Mine erfaringer med de forskjellige browserene er greie. Grunnen til at mange ikke skifter fra ie, er at den fungerer greit til å vise sider. Var en harbarka operafan, men skifta til firefox etter jeg testa det, gadd liksom ikke skifte tilbake når firefox fungerer så bra som den gjør. For meg synes jeg det er litt for mye å stille på for å få opera til bli som jeg vil ha den, firefox er satt opp slik nesten fra før, trenger bare adblock og så er en i box. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Opera... ble lei av pup ups.. med IE.. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Når man først har kjøpt, evt. "cracket" Opera er den gull verdt, jeg har min ganske "minimalistisk", bare linjen med forskjellige drop-down-menyer, så tabs og så back, forward, refresh, wand, home osv sammen med adresselinjen. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Fordelen med IE, er at man har mulighet til flere brukere med forskjellige preferanser, mail etc. Opera har ikke den mulighetene etter det jeg kan se (de har en løsning, men ikke så god som IE). Lenke til kommentar
skolber Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Bruker Opera 7.xx og er kjempefornøyd. Har prøvd Firefox, men nettbank var vrien. Ingen andre nettlesere er så konfigurerbar og har så mange muligheter som Opera. Har brukt Opera i flere år, og får flere og flere til å bruke denne eminente nettleser. Har ikke funnet en ENESTE grunn til å bruke IE ennå, og jeg er på nettet MYE! Har til og med satt Sygate til å blokkere for IE. Mitt råd er å bestemme seg for å prøve i en uke. Å da gå tilbake til IE er som å reise bakover i tid. Det er på tide at folk våkner opp. God Jul til alle. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Det som er overaskende, er jo at det virker som om IE forsvarererene her tror det er sikkerhet som er forskjellene mellom browserene. Med XP og SP2 er jo IE sikker som banken (dvs, omtrent like sikker som de andre nettleserene). Det er jo ikke det som gjør IE til en "kjip" nettleser! funksjonalitet og effektivitet!. På det siste punktet er Opera helt suveren (et godt stykke over firefox ja). Hvis dere IE brukere setter dere ned i et par uker og pugger hvordan Opera brukes så garanterer jeg nærmest at dere aldri vil gå tilbake. Det holder ikke å bruke Opera i et par minutter/timer. Det holder for såvidt heller ikke å bruke den over lengre tid uten å undersøke den litt. Les litt manualer, hotkeys, tips og tricks, og du kommer ikke til å angre. Lenke til kommentar
mylife Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Jeg bruker Firefox. Ser at mange bruker virus software og firewall som argument for IE. Syns det er litt merkelig i og med at dette ikke stopper Spyware... Med IE får man spyware på en side som dagbladet! Etter at jeg har byttet til Firefox har jeg ikke fått et eneste spyware. Jeg er ingen super "geek" med kjempe peil på oppbygging av siter, men det hender at firefox kødder det litt til. Har ikke opplevd at ting ikke fungerer. Syns det er helt ok, om en meny på en site kanskje ser litt rar ut. Så lenge jeg slipper de forbaskede POPUP, dailere etc... for Firefox for IE Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Sitat funksjonalitet og effektivitet!. På det siste punktet er Opera helt suveren (et godt stykke over firefox ja) Tror ikke du er klar over alle funksjonalitetene til FF. Sjekket gjennom "extensionene" som finnes? Tror ikke det, nei! Prøvd Opera en stund og må si at FF er MYE (ikke bare litt) bedre. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Okay skrev: Sitat funksjonalitet og effektivitet!. På det siste punktet er Opera helt suveren (et godt stykke over firefox ja) Tror ikke du er klar over alle funksjonalitetene til FF. Sjekket gjennom "extensionene" som finnes? Jeg er fullstendig klar over alle extensions jo (dvs de mest kjente). Uansett hvordan du tweaker firefox, vil du aldri oppnå effektiviteten til Opera, som består av en kombinasjon av en rekke funksjoner (som forøvrig er innebygget...) Et eksempel er jo bare den ektremt gode caching-funksjonen i Opera. Du kan bla frem og tilbake så mye du vil, UTEN at sidene rendres/lastes på nytt. I Firefox går det omtrent like tregt som i IE, pga de av en eller annen grunn skal forsøke å laste ned deler av siden på nytt... Endret 23. desember 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 nooper skrev: Opera... ble lei av pup ups.. med IE.. Riktig nok er det mange pops up med IE. Du kan jo installere en pop-up stopper da.. Jeg har ikke det men tror NAV 2003 sørger for dette.. bruker IE ja.. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 ZiggWarth skrev: CorVette skrev: Bruker selv IE 6.0. Selv om det er mangler i det så føler jeg meg trygg fordi: Internetten går gjennom en router men innebygd brannmur til enda en router men inne innebygd brannmur. (tar igrunnen det letteste og det værste av virus som oftest) Fra routeren går den min pc med NAV 2003 Pro. Oppdaterer også windows annenhver uke. Selv med dette kommer hackere og virus inn men ikke lenger... Og det er en del sikkerhetshull i NAV og IE, men lider ikke av de. Btw; Burde jeg nevne at jeg ikke bruker MS Outlock. SLetter også unødig spam.. Alt i alt så er jeg førnøyd... Bare en liten ting.. Norton Antivirus er ikke så sikker at det gjør noe Et par kamerater av meg brukte Norton før. De installerte F-secure, og den fant slik ca. 7-10 virus på hver pc som NAV ikke hadde klart å plukke opp. Dette var v. 2003, fullt oppdatert. At du sitter bak router med brannmur er absolutt en sikring (kan ikke stole 100% på denne såklart) med tanke på virus og crackere.. men dette stopper ikke spy/adware som IE er beryktet for å plukke opp, samt det stopper ikke virus å bli lastet ned (f.eks. om et virus er forkledd som en annen fil som du TROR er harmløs). Selv om du føler deg trygg, så er du nok ikke det. Du er nok beskyttet mot det verste, men ikke mot plager som adware/spyware som nevnt over. Jeg vil uansett anbefale deg å PRØVE firefox og/eller opera i en uke eller noe sånt for å se om du faktisk liker det. Det er andre ting enn sikkerheten som er bra i disse, som du oppdager etter litt bruk. PS: vil anbefale deg å legge inn en software firewall i tillegg om du ikke har det. IKKE stol på windows xp's firewall. den er mer en plage enn den er sikker Vil du ha en veldig lett en, gå for zone alarm ellernoslikt. Om du vil ha full kontroll over ting som går ut og inn fra pc'en, gå for Kerio (denne bruker jeg, er kjempefornøyd). Bare et par-3 tips Jeg er enig med deg at NAV 2003 ikke er så sikkert. Noen virus slipper inn men gjør ikke no stor skade.. Hadde en fil som lå lenge på pc og brukte den av og til, den var infisert med virus som kunne ghjøre stor skade men ble ikke aktivert.. Ellers er jeg utsatt for lite hacking og andre virus.. Ellers er det også mange andre programmer i windows som kan bidra til virus og slikt.. dette setter NAV en stopper for... IE plukker opp litt av hvet ja, har hatt 2 trassige tilfeller til nå og ble litt "gal" av det. Den forandret på startsiden.. ellers har det gått greit.. Syns IE og NAV fungerer godt sammen og gidder ikke å bytte nettleser.. jeg er fornøyd.. Ellers takk.. Har bare xp sin innebygde firewall som jeg har disablet tror jeg..Har ikke merket no forskjell med den i bruk... Den kan være litt crappy spesielt når du skal på LAN.. Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Hehe, særdeles morsom lesning denne tråden. Mange uvitende folk her som disser IE helt uten grunn. Vet at det er svært populært å rakke ned på Microsoft nå om dagen (og de fortjener en del av det også) men det får da være grenser. Mange av påstandene i denne tråden er åpenbart basert på synsing av typen "alle sier at MS og IE suger, så da er det helt sikkert sant," snarere enn på faktakunnskap. For å legge denne myten død en gang for alle: IE er minst like sikker som noen annen nettleser på markedet. Alle nettlesere forutsetter en viss fornuft fra brukerens side for å være 100% sikre (for eksempel at man ikke går inn på crackesider og lignende som er designet for å fucke opp maskinen). Dette gjelder både IE og alle de andre. Fordelen med IE er at Microsoft legger ut sikkerhetsoppdateringer så snart de finner et sikkerhetshull, så kjører man Windows update ukentlig er man alltid oppdatert. Kan man si dette om de andre nettleserne? Selvsagt må man alltid kjøre en oppdatert antivirus og firewall dersom man skal være helt trygg. Dette gjelder uansett hvilken nettleser man bruker. Personlig bruker jeg Norton Internet Security, som også er svært effektiv med tanke på å stoppe popups og uønsket reklame. Et problem er at visse idiotiske websider bruker javascript-popups som en del av fuksjonaliteten på sidene, men igjen, dette problemet får man uansett hvilken popup-beskyttelse man bruker. Får bare håpe at webdesignere snart slutter med den slags tåpeligheter. Så langt om sikkerhet, men den virkelig store fordelen med IE er funksjonaliteten. Alt bare fungerer som det skal. Hvem er det egentlig som gidder å bruke masse tid på å oppspore all verdens tilleggsprogrammer for å få ting til å fungere skikkelig? Den slags er for spesielt interesserte. IE støtter dessuten brukerkontoer i Windows, noe Opera/Mozilla ikke gjorde sist jeg sjekket (mulig det har forandret seg nå, arrester meg gjerne). At hver bruker kan kjøre sine egne innstillinger, favoritter etc er jo helt uunnværlig. I tillegg kommer kjappheten i IE som langt overgår alle andre nettlesere jeg har prøvd. Moralen her: Alt som er kult (les: Mozilla etc) er ikke nødvendigvis best. Det hender faktisk at det gode gamle og funksjonelle gjør jobben. For min del velger jeg programvare basert på funksjonalitet, og blåser en lang marsj i hvem som er produsent. Så får de som ønsker å fremføre et anti-Microsoft statement ved å bruke noe annet bare fortsette å gjøre det. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 ShAvAnO: Jeg er helt enig at all dissingen av IE er meningsløs. Greit, den var faktisk dårlig før, med tanke på spyware og andre ting som alt for lett la seg inn. Nå i SP2 er imidlertid IE minst på høyde med de andre på det området. Faktisk litt bedre, siden den automatisk oppdateres. Jeg er imidlertid litt uenig i det nest siste avsnittet ditt. Opera fungerer som den skal, "out of the box". Min mor (som ikke kan en dritt om data) bruker uten problemer Opera, som er konfigurert med helt standard instillinger. Jeg er faktisk litt fornøyd med at hun ikke forbinder den store blåe E'en med internett (selv om hun vet at den leder til internett den også). Opera har forresten full støtte for flere kontoer i XP (selvfølgelig). Min konklusjon er derfor: For totalt nybegynnere, og andre som driter i hvordan nettleseren fungerer, kan kanskje IE være det beste alternativet, fordi det er så lite å tenke på. Skal du derimot drive "seriøs" browsing, er funksjonaliteten du finner i innebygget i Opera uunværlig. Denne nettleseren krever imidlertid litt opplæring før den kan utnyttes maksimalt. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Tantor_ skrev: Firefox, men sliter litt med skandiabanken der.Den vil liksom ikke ha sertifikatet eller.no Funker som faen her.... Tror man må ha 1.0 (ikke PR'n) Og alle Iexplore-folk som mener de føler seg trygge pga antivirus, firewall etc ... De største "farene" ved iexplore er at de laster ned og starter programmer... og du sitter bak en firewall så hjelper det lite når du ikke sperre annet enn trafikk INN. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Og en ting .. det eneste jeg har funnet ut at Firefox IKKE har, som Opera har, er mouse gestures. Firefox har til gjengjeld Live Bookmarks og RSS-feeds (mulig at Opera også har dette) Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Ikke minst har opera innebygget en super e-post klient som er overlegen outlook, og tar så "liten" plass inne i opera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå