Gå til innhold

Ukens Poll på HW.no

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn fikk jeg ikke postet denne Diskuter Artikler som sikkert hadde vært en bedre plassering men anyways..

Ukens Poll er som kjent Hvilken nettleser foretrekker du? jeg mener at alle med respekt for sin datamaskin velger en annen alternativ enn Internet Explorer. Jeg er veldig overrasket at en god del HW.no's lesere har valgt IE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker iexplorer når jeg surfer "sikre" sider, som de vanlige, norske nettavisene, hw.no, sjekker mail (høyskolekonto) og annet. Skal jeg derimot ut på mer utrygge områder, som et søk etter cracks og lignende, bruker jeg opera. Har opera liggende i bakgrunnen, og åpner alltid linker fra ukjente over irc f.eks. med opera.. Det kalles nettvett.

Iexplore loader raskere og er mindre "fuzz" med enn opera etter min erfaring, så ved casual surfing ser jeg ikke poenget med å fyre opp noe annet.

Jeg har selvsagt både firewall og virusprogram oppe, så sånn sett er jeg generelt relativt trygg.

Lenke til kommentar

bruker opera til alt som opera kan brukast til.. synts det e best og misliker sider der vi må bruke Iexplorer.

grunnen til at eg bytte til opera i starten av var all reklamen og pop-ups eg fekk med Iexplorer. køyrer so klart antivirus og ad-aware men var ikkje nok..har og sp2 med brannmuren på..

Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn fikk jeg ikke postet denne Diskuter Artikler som sikkert hadde vært en bedre plassering men anyways..

Ukens Poll er som kjent Hvilken nettleser foretrekker du? jeg mener at alle med respekt for sin datamaskin velger en annen alternativ enn Internet Explorer. Jeg er veldig overrasket at en god del HW.no's lesere har valgt IE.

Grunnen er nok at IE kommer med windows, og at veldig mange ikke har fått erfare de store fordelene med andre lesere som Firefox og Opera (tabbed browsing (kunne ikke klart meg uten), den mye høyere sikkerheten, osv.osv.).

That's my guess. :)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Gledelig å se at Firefox leder til nå, og skremmende at såpass mange av HW.no's-lesere bruker søppel til å browse med.

Ja. Det er skremmende at i det hele tatt er så mange som 80-90% som bruker IE verden over.

Det er jo virus/adware/spywaremagnet #1.

Heldigvis så går utviklingen forholdsvis raskt i riktig retning (mindre IE-brukere, flere brukere av sikrere og bedre browsere).

Lenke til kommentar
Ja. Det er skremmende at i det hele tatt er så mange som 80-90% som bruker IE verden over.

Det er jo virus/adware/spywaremagnet #1.

Heldigvis så går utviklingen forholdsvis raskt i riktig retning (mindre IE-brukere, flere brukere av sikrere og bedre browsere).

Kunne ikke sagt meg mer enig. Grunnen er nok desverre, som du også sier over, at de fleste rett og slett ikke vet bedre. En stor prosentandel tror at den blåe E'en de dobbelklikker er internett.

Ikke bare er den usikker, den er ikke oppdatert skikkelig på mangfoldige år (!), den tolker standarder på en måte man ikke vet om man skal le eller gråte av og sammenlignet med mulighetene man har med skikkelige nettlesere, synes jeg nesten litt synd på IE-brukerene.

Mozilla har forøvrig kjørt en kampanje for Firefox her i Norge nå, ganske stilig i grunn.

Lenke til kommentar

Bruker selv IE 6.0. Selv om det er mangler i det så føler jeg meg trygg fordi:

Internetten går gjennom en router men innebygd brannmur til enda en router men inne innebygd brannmur. (tar igrunnen det letteste og det værste av virus som oftest) Fra routeren går den min pc med NAV 2003 Pro. Oppdaterer også windows annenhver uke.

Selv med dette kommer hackere og virus inn men ikke lenger... Og det er en del sikkerhetshull i NAV og IE, men lider ikke av de.

Btw; Burde jeg nevne at jeg ikke bruker MS Outlock. SLetter også unødig spam..

Alt i alt så er jeg førnøyd... :thumbup:

Lenke til kommentar
Bruker selv IE 6.0. Selv om det er mangler i det så føler jeg meg trygg fordi:

Internetten går gjennom en router men innebygd brannmur til enda en router men inne innebygd brannmur. (tar igrunnen det letteste og det værste av virus som oftest) Fra routeren går den min pc med NAV 2003 Pro. Oppdaterer også windows annenhver uke.

Selv med dette kommer hackere og virus inn men ikke lenger... Og det er en del sikkerhetshull i NAV og IE, men lider ikke av de.

Btw; Burde jeg nevne at jeg ikke bruker MS Outlock. SLetter også unødig spam..

Alt i alt så er jeg førnøyd... :thumbup:

Bare en liten ting.. Norton Antivirus er ikke så sikker at det gjør noe :p

Et par kamerater av meg brukte Norton før. De installerte F-secure, og den fant slik ca. 7-10 virus på hver pc som NAV ikke hadde klart å plukke opp.

Dette var v. 2003, fullt oppdatert.

At du sitter bak router med brannmur er absolutt en sikring (kan ikke stole 100% på denne såklart) med tanke på virus og crackere.. men dette stopper ikke spy/adware som IE er beryktet for å plukke opp, samt det stopper ikke virus å bli lastet ned (f.eks. om et virus er forkledd som en annen fil som du TROR er harmløs).

Selv om du føler deg trygg, så er du nok ikke det. Du er nok beskyttet mot det verste, men ikke mot plager som adware/spyware som nevnt over.

Jeg vil uansett anbefale deg å PRØVE firefox og/eller opera i en uke eller noe sånt for å se om du faktisk liker det. Det er andre ting enn sikkerheten som er bra i disse, som du oppdager etter litt bruk.

PS: vil anbefale deg å legge inn en software firewall i tillegg om du ikke har det. IKKE stol på windows xp's firewall. den er mer en plage enn den er sikker :p

Vil du ha en veldig lett en, gå for zone alarm ellernoslikt. Om du vil ha full kontroll over ting som går ut og inn fra pc'en, gå for Kerio (denne bruker jeg, er kjempefornøyd).

Bare et par-3 tips :)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...