Gå til innhold

AMD XP-M eller ikke

Anbefalte innlegg

Skal sette ny prosessor i socket A, men hvordan er den praktiske ytelsen på mobile prosessorer kontra standard XP. Det begynner å minke på prosessorer, men til nå tror jeg nesten jeg går for 3000+mobile på it butikken. siden den gjerne kan klokkes en smule..... noen bedre forslag?

HK: Aopen AK-77 600max.

Takker for tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelsen på Athlon XP Mobile 3000+ er helt identisk med stasjnære Athlon XP 3000+. (de med lik multiplier selvsagt)

Forskjellen ligger i hvor mye de kan overklokkes. De mobile kan gjerne overklokkes langt mer enn de stasjonære. Det er snakk om rundt 200MHz overklokk for den stasjonære, rundt 300MHz for Mobile DTR (45W) og rundt 400MHz for Mobile Low voltage (35W).

Lenke til kommentar
Skal sette ny prosessor i socket A, men hvordan er den praktiske ytelsen på mobile prosessorer kontra standard XP. Det begynner å minke på prosessorer, men til nå tror jeg nesten jeg går for 3000+mobile på it butikken. siden den gjerne kan klokkes en smule..... noen bedre forslag?

HK: Aopen AK-77 600max.

Takker for tips

Hovedkortet ditt kan bli et problem, det har ikke AGP-/PCI-lås, og overklokker derfor disse i takt med FSB.

VIA KT600 har i stedet en "divider" som f.eks 1:2:5 på prosessorer med default FSB 166 Mhz 1=PCI-frekvens-33 Mhz(1 x 33 Mhz), 2=AGP frekvens-66(2 x 33 Mhz), 5=FSB frekvens-166 Mhz(5 x 33 Mhz)

Og siden XP-M egentlig er beregnet å gå på 133 Mhz FSB, kan det hende den vil gå på en 1:2:4 divider, som igjen kan gjør at alt over 133 Mhz på FSB vil overklokke PCI- og AGP-frekvensene, som igjen kan føre til ustabilitet og mulig skade på hardware....

Legg merke til at jeg sier KAN(være et problem), for jeg vet ikke sikkert... :ermm:

Lenke til kommentar

XP-M 3000+ er etter all sansynlighet en 45W-CPU. Denne er høyt klokket i utgangspunket men klokker ikke like mange MHz oppover som 35W'ern.

XP-M 2400+ er 35W er klokket lavt i utgangspunktet men lar seg klokke opp flere MHz enn 45W'ern.

Alt i alt tror jeg de havner på ca samme antall MHz etter overklokking. Du får heller velge den av disse som er billigst.

Lenke til kommentar

XP-M 3000+ 2,2 Ghz(AXMA3000FKT4C) har en default vcore-spenning på 1,65v, og avgir da ca.72w med varme.

En XP-M 2400+ 1,8 Ghz(FJQ4C) har en default vcore-spenning på 1,35v, og avgir da ca.35w med varme.

Derfor er XP-M 2400+(35w) et bedre valg til overklokking, når den i tillegg er billigere er jo valget enkelt! :thumbup:

Ang. hovedkortet ditt er jeg som sagt litt i tvil, sjekka manualen(pdf), og er ikke sikker på hvordan dette skal tolkes(se bilde).... :ermm:

Note: This motherboard support CPU auto-detection function. Hence, you don’t need to setup the CPU frequency manually.

post-94-1103765918_thumb.jpg

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar
Men XP-M lar seg klokke mye lengre, nesten garantert.

Har hatt 4 stk, og alle har passert 2,6ghz.

har sett xp 2500+ klokket til 2,7 GHz :yes:

trur eg skal kjøpa da hket du har då, med da eg har så kan eg ikkje klokka meir enn 2.4ghz

kan jo henda at den restarter seg pga hden

LOL hd 6gb 2600rpm :p

kommer 200gb hd i måra 7200rpm 8mb cache

edit: såg at da va cpu da va snakk om, kor kan eg få tak i ein sånn cpu?

url?

Endret av pr0xy H4xx0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...