Gå til innhold

Samsung D500 test m/kamerabilder

Hedonism

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne mobilen hos Elkjøp mandag denne uken.

Den har veldig bra skjerm, bra meny-system og all funksjonalitet man kan tenke seg. Kameraet tar kvalitetsbilder som sammenlignet med Sony Ericsson S700i i mine øyne er bedre, da det er mye mindre synlig "støy", spesielt på innendørs-bilder. Nå har ikke været tillatt meg å ta bilder i sollys, for der sies det at S700i har bedre kontrast og dybde i bildene enn D500'en kan varte opp med da. Men for min del her i Norge taes de fleste bildene mine innendørs, på by'n o.l. og sjelden i sollys. Blitz-funksjonen gir faktisk brukbare bilder i mørke rom, så lenge motivet er maksimalt 2 meter unna. Det eneste ved kameraet som trenger tilvending er at fra man knipser så bruker telefonen ca 1 og 1/2 sekund for å fokusere før bildet faktisk blir tatt. Og skjermsøkeren viser ikke alt som kommer med i bredden når man tar bilder i 1.3 mpix. Har kun brukt den som videokamera en gang og da var kvaliteten middels bra, men for min del er ikke dette en viktig funksjonalitet!

Bruker telefonen med et Bluespoon Digital BT-headset, og det fungerer knirkefritt, og har ikke hatt noen problemer med å overføre filer via infrarød eller bluetooth. Programvaren EasyStudio fra Samsung fungere knirkefritt for min del, men på en del forum finner man informasjon om problemer med overføring via bluetooth. Mp3-spilleren fungerer greit, men for min del bruker jeg bare mp3-musikken som ringetoner, har en Ipod til mitt musikk-behov ellers. Lyden ved samtaler og dekning er bra, sammenlignet med tilsvarende mobiler jeg har hatt (se liste på slutten av testen)!

Ett problem som jeg tror er Netcom-relatert, er at deres ferdig-oppsett beregnet på D500 ikke fungerer på verken MMS, WAP eller E-post (se annen post her i forumet angående dette). Men en løsning kommer så snart telefonen blir allment tilgjengelig håper jeg!!

Bilder tatt med mobilen (uten blitz-funksjon):

Bilde tatt av SpaceWorld-ansatt

Bilde av juletre tatt i lav belysning

Bilde av projektor tatt i vanlig innendør belysning

Bilde av plante

Bilde av enda en plante pakket i cellofan

Jeg føler at det skal være veldig mørkt før blitz-funksjonen tilføyer noe, her er eksempler på at bildene blir klart bedre uten blitz'en:

Bilde av juletre uten blitz

Bilde av juletre med blitz (alt lys blir overeksponert)

Bilde av projektor uten blitz

Bilde av projektor med blitz

Og et eksempel hvor bildet blir bedre med bruk av blitz, når det er veldig dunkel belysning (i dette tilfellet en liten lampe, ca 40w i bakgrunnen):

Bilde av Sony-anlegg uten blitz

Bilde av Sony-anlegg med blitz

Alle bildene er tatt ved maks oppløsning SXGA (1280x1024) og i "Superfin" kvalitet. Jeg er ikke noe stor fotograf, så bildene er ikke akkurat av topp klasse uansett, men jeg håper de viser kvalitetene og feilene kameraet i D500 har. Kjæresten min er ute og shopper julegaver og har med seg S700i'en min, og dermed kunne jeg ikke ta bilder av de samme motivene med den for sammenligningens skyld!

Alt i alt er Samsung D500 en topp mobil som trygt kan anbefales til alle som ikke trenger fullkommen pda-funksjonalitet alà Sony Ericsson P910/900 eller mer avanserte muligheter som Symbian gir.

Andre tilsvarende telefoner jeg har nå og har hatt de siste 2 årene (i parantes):

Sony Ericsson: (T610), (T630), P900, K700i og S700i.

Samsung: (E700).

Siemens: (S55), S65.

Nokia: (6600), (7610) og 6230

Motorola: (V80), (V600)

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal få se på om jeg ikke får tatt bilder av de samme motivene med S700i, men da må jeg først få den tilbake :)

For min del blir bildene mer "riktige" når de er tatt med D500, mer tro mot motivet fargemessig og mer skarpe. Men D500'en kunne hatt mindre jpeg-komprimering, da ville bildene blitt enda bedre. Eksempel på dette er at et bilde tatt med D500 i høyeste oppløsning og "superfin" kvalitet blir i snitt 200kb, mens bilder tatt med S700i ligger på ca 700kb.

Samsung har nå uansett gjort en kjempebra jobb med kameraet i denne telefonen, og pakket det hele inn i et solid og (i mine øyne) pent skall!

La nettopp til to bilder til (uten blitz) av noen planter!

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Super bra test! :thumbup: Bra jobba :thumbup:

Jeg var å prøvde den i dag på Elkjøp og skjermen var ikke noe bedre enn jeg hadde trodd. Bedre enn K700i dårligere enn S700i ;)

Kjempe flott test escobar! Stay together :w00t:

:wallbash::wallbash: Alt for å skryte av S700i , vet den har "beste" skjermen på mobiler per dags dato men, hvis man begynner å skryte for MYE blir det bare :wallbash: :wallbash: :p

Endret av ramma_2pac
Lenke til kommentar

Ifølge LG reklamen så har faktisk T5100 den beste skjermen på markedet :p

Men en fin test, jeg er dog ikke så interessert i å vite all slags infor om kameraet, du kan ikke skrive litt om hvordan telefonen er i bruk til vanlig? Er den rask og responsiv, treg? Virker telefonen "solid", fungerer det å synce mot outlook smertefritt via BT (hvis du har dette da) Hvordan ville du sammenlignet denne med K700, er det verdt og bytte fra K700 til D500? ;)

Bare lurer litt. Takker for fin test og evt svar :D

Lenke til kommentar

Telefonen oppleves som rask og responsiv ved vanlig bruk, og meny'ene har fått en Sony Ericsson-look. Men la meg gå litt igjennom en del funksjoner, og de momenter som kan oppleves irriterende:

SMS/MMS/E-post:

Har ikke helt vendt meg til å skrive tekstmeldinger på telefonen enda, da jeg ikke har brukt Samsung så mye tidligere. Det jeg savner da er rask tilgang til å lage en liten smiley, er nok litt bortskjemt med Sony Ericsson sin metode (trykke flere ganger på 1-tallet). Men det mest irriterende er når du har skrevet en melding, valgt å sende denne og bruker kontaktlisten istedet for å slå nummeret til personen meldingen er ment for. Da skjer det nemlig at mobilen slår av T9 når du skal skrive inn bokstavene for å raskt søke deg frem til riktig person i listen, og neste gang du vil skrive en ny melding så må du reaktivere T9. Dette gjøres med et raskt tastetrykk, men burde ikke forekommet. Jeg husker heldigvis numrene til dem jeg sender meldinger oftest til i hodet, så det er ikke så merkbart, men sastser på at en firmware-oppgradering fikser dette.

Å bla i tekst-meldinger går raskt, men en ting som irriterer meg litt er at den først lagrer meldingene på sim-kortet for så å gå over til å bruke telefonminnet. Dette gjør at det tar litt lengre tid å gå inn i innboksen, fordi telefonen leser av sim-kortet hver gang (snakk om maks 1 sekund ekstra). Dette kan ikke endres.

Å komponere mms-meldinger fungerer utmerket, og jeg må faktisk si at jeg syntes Samsung sitt system for dette er overlegent andre mobilfabrikanter jeg har prøvd på dette området.

Å skrive og motta mail fungerer tilfredsstillende, du har en del valgmuligheter for nedlastning av overskrift eller hele mailen, maks størrelse på nedlastninger osv..

Telefonen kan stilles inn til å sjekke mailen din i tidsintervaller (hver time osv..) og det er den første telefonen som jeg har fått til å automatisk sjekke alle mine tre mailkontoer samtidig! :) Et stort pluss i boken for min del, du kan sette opp automatisk sjekk av mail for opptil 5 kontoer.

JAVA/WAP/MP3-spiller/Diverse nytteprogrammer:

Har ikke prøvd ut java skikkelig enda, bare sett litt på de medfølgende spillene. De så veldig bra ut, men jeg bruker ikke mobilen min til spill i det hele tatt så for meg er dette ikke viktig. Og jeg har foreløpig ikke lastet inn noen programmer.

Wap-browseren er veldig rask og fungerer smertefritt! Har dog klart å få en "Minne fullt"-error da den kan vise html-sider og jeg besøkte en side med veldig mye bilder. Anbefaler alle til å holde seg unna tunge html-sider, da det er veldig lite givende å surfe på en web-side beregnet på en pc med en såpass mye mindre skjerm.

MP3-spilleren er "eye-candy" med en spectrum analyzer som beveger seg etter musikken, men dette er samtidig ikke en "nyttig" ting. Den lille høyttaleren man får med telefonen gir markant bedre lyd, men jeg ser ikke for meg at jeg vil ta den i bruk. Det er ikke mulig å multitaske mens man hører på mp3, man kan ikke lese meldinger eller gjøre noe som helst annet. Siden det ikke foreligger mulighet for minnekort så anser jeg ikke denne telefonen som et seriøst alternativ til en rendyrket mp3-spiller! Men mp3'er fungerer helt topp som ringetoner, men man kan ikke bruke dem som alarm eller sms-lyd.

Telefonen har ellers stemmeopptaker (som ikke fungerer under samtaler, litt meningsløst), verdensklokke, alarm, kalkulator, timer og stoppeklokke.

Telefonbok/Planlegger/Synkronisering:

Telefonboken har god plass (1000 kontakter) og den er rask å søke i. Man kan legge inn mange opplysninger, bilde (som kommer frem når kontakten ringer), egen ringetone osv..

Planleggeren som er innebygd har mange visninger (måneds-, ukes- og dagsoversikt). Har selv ikke tatt denne i bruk foreløpig da jeg har en pda til å ta seg av slikt, men jeg har sett blandet respons i diverse forum fra de som bruker dens pda-funksjoner. Noen av klagene går visstnok ut på alarmfunksjonen i planleggeren, som ikke fungerer på tilfredsstillende vis når du vil bli påminnet en avtale o.l. Men har ikke testet dette selv!

Jeg har synkronisert den med Outlook, både kontakter og noen avtaler (for å teste), og dette fungerte fint for meg både via bluetooth og irda. Men jeg vet flere har problemer med dette, så jeg har kanskje bare "flaks". Se her for mer info om problemene. Bruk med bluetooth-headset går knirkefritt, har testet den grundig med mitt Bluespoon Digital og en Sony Ericsson HBH-65. Men en skikkelig tabbe hos Samsung er den manglende stemmestyringen av samtaler, da det blir tungvint å bruke den i f.eks. bilen med handsfree.

---

Telefonen føles solid, og ligger godt i hånden. Når den er åpen så kan jeg føle veldig lite bevegelse mellom den øverste delen med skjermen i og tastur-delen, selv når jeg aktivt "vrir" på den i hånden. Konstruksjonen med å åpne/lukke telefonen føles bra, og jeg tror den vil ha lang levetid før den eventuelt blir "slarkete". Har ikke opplevd noe "backlash" mellom telefonen og batteriet, men det vil nok kunne forekomme over tid, som det gjør på de fleste mobiler jeg har vært borti. Telefonen gir meg faktisk en litt "eksklusiv følelse" når jeg holder den, til tross for den er laget av plastikk. Men har samtidig hørt det stikk motsatte fra en annen bruker på et forum, som mente den virket billig i konstruksjonen. Men overall så har alle jeg har vist den til sagt det samme som meg, at den føles bra å holde, og virker solid.

Jeg brukte mesteparten av tiden Sony Ericsson K700i, S700i og Nokia 6230 før jeg fikk D500'en, og jeg Samsungen har imponert meg så langt. Kameraet er veldig mye bedre, og telefonen fungerer bra til det den hovedsaklig er, nemlig en telefon :) Samtaler har bra lyd fra min side, men litt annen klang enn jeg har opplevd i andre telefoner. Men kan ikke kalle dette negativt, fordi jeg hører personene like bra! Ingen har klagd på lyden fra min side, så jeg går ut i fra lyden er grei enten telefonen er åpen eller lukket når jeg snakker i den. Videre så imponerer skjermen med god oppløsning og bra farger, og tastene føles markante og er lette å trykke ned. Men når du ønsker å velge oppover på styre-tasten i midten, så må du prøve og feile litt før du treffer skikkelig (les: bruk neglen). Det er gode muligheter for å gjøre telefonen personlig ved å stille inn hurtigveier til f.eks. Bluetooth, IRDA, SMS-innboks, ny sms, e-post osv.. og endre temaer, bakgrunnsbilder, slå av operatørlogo m.m.

Om det er verdt å oppgradere fra K700i til D500? Vel, for min del blir svaret et ja, da jeg rett og slett bare liker Samsung'en bedre pga dens gode skjerm, bedre kamera, et fungerende brukergrensnitt, overlegne e-post-funksjonalitet (svært viktig for min del) og ellers at den ikke har kræsjet enda (noe K700i'en har gjort ofte).

Batteri-tid er for tidlig å si noe om, men den virker bra foreløpig. Har ladet den tre ganger siden jeg fikk den mandag ettermiddag. Da har jeg brukt kameraet veldig mye, lagt inn 150 mp3-snutter alá 30 sekunder for å bruke som ringetoner på hver eneste kontakt og ellers trykket i vei for å teste all funksjonalitet. Har i tillegg hatt Bluespoonen min tilkoblet mesteparten av tiden, og dermed bluetooth aktivert.

Håper du fikk litt ut av dette svaret, lykke til med valget ditt angående oppgradering. Vil ikke si du kan gjøre et dårlig valg, enten du velger å beholde K700i'en eller om du oppgraderer til en D500! :D

Endret av escobar
Lenke til kommentar

Veldig bra, veldig bra! :thumbup:

ENESTE minuset for meg, og som kanskje blir avgjørende for at jeg IKKE kjøper denne telefonen er stemmeopptakeren. Er "avhengig" av å kunne ta opp samtaler... :mad:

"Telefonen har ellers stemmeopptaker (som ikke fungerer under samtaler, litt meningsløst), verdensklokke, alarm, kalkulator, timer og stoppeklokke."

damn

Lenke til kommentar

Takker for de positive tilbakemeldingene på testen min! :thumbup:

En ting jeg har helt glemt å nevne, som jeg vet plager en del D500-eiere:

Man kan ikke sette på vibrasjon og ringelyd samtidig ved bruk av mp3 eller vanlige ringetoner. Alternativet er å velge " vibrasjon, så ringe " hvorpå telefonen vibrerer lydløst i 10 sekunder før ringetonen begynner å spille. Det samme gjelder for sms/mms og epost-toner, det blir enten kun vibrasjon, kun ringelyd eller vibrasjon, så ringe.

Eneste måten å gjøre noe med dette er å bruke mmf-toner som har innebygd vibrasjonstakt i selve lydfilen, men for min del er det ingenting som slår en bra mp3-låt som ringetone ;) I bråkete omgivelser er det dårlig at man ikke kan ha på både en høy ringetone og vibrasjon samtidig.

Mer om det, klikk her (engelsk forum, Mobile-review.com).

Ellers har ikke mobilen profiler som eksempelvis Sony Ericsson og Nokia (Utendør, lydløs, møte osv..). Man har en hurtigknapp (hold nede #-tasten) for å slå av og på lydløs-modus (som enten kan være helt stille eller bare vibrasjon).

Tenkte å redigere alt jeg har skrevet etter jeg postet selve testen inn i hovedinnlegget, så det blir mer helhetlig å lese!

Og nå er det julekveld, så god jul alle sammen :xmas:

Endret av escobar
Lenke til kommentar

Fin test og fint med flere bilder fra telefonen. Tok sin tid før den kom, men nå ser det ut til at den endelig blir tilgjengelig for folk flest om ikke så alt for lenge. Så på den i en butikk, og skjermen er vel den beste vi finner idag i den oppløsningen. På det norske markedet er det bare S700 som har bedre skjerm fra det jeg har sett (Sharp GX30 har enda bedre enn S700 igjen, men den er ikke på det norske markedet). Blir vel en slik på dama til sin bursdag i januar ja.

-Heiper-

Lenke til kommentar
Ifølge LG reklamen så har faktisk T5100 den beste skjermen på markedet :p

Det gjør den, ja.

Dumme reklamen.

Tror de prøver å si at dette er den kamskjelltelefonen med best skjerm på markedet.

Eller tar jeg feil?

Den reklamen er dum uansett. Sier ikke en dritt med telefonen unntatt at skjermen kan snus, og du kan ta bilder med den.

Dårlig, dårlig, dårlig, dårlig, dårlig, dårlig, dårlig, dårlig, dårlig reklame...

Hvordan er menyene til D500?

Har sett et bilde før, men det så så dumt at jeg regnet med at det var feil...

Lenke til kommentar
Veldig bra, veldig bra! :thumbup:

ENESTE minuset for meg, og som kanskje blir avgjørende for at jeg IKKE kjøper denne telefonen er stemmeopptakeren. Er "avhengig" av å kunne ta opp samtaler... :mad:

"Telefonen har ellers stemmeopptaker (som ikke fungerer under samtaler, litt meningsløst), verdensklokke, alarm, kalkulator, timer og stoppeklokke."

damn

Hvis du i etterkant tar med deg optaket, do-rullen og motion lotion er det greit. Hvis andre får høre opptak av dine samtaler kan det vært forbudt. Den andre parten skal være informert. Jeg vedder på det er det neste som forvinner ....i tillegg til at kameralydene ikke kan fjernes

Lenke til kommentar
Super bra test! :thumbup: Bra jobba :thumbup:

Jeg var å prøvde den i dag på Elkjøp og skjermen var ikke noe bedre enn jeg hadde trodd. Bedre enn K700i dårligere enn S700i ;)

Du og den S700i`n din, blir så feil og sammenligne disse skjermene mot hverandre ( da S700i sin er så mye større, samt bedre oppløsning! ) :p

Tror D500 kommer til å slå an skikkelig.. Den er perfekt for "normale" brukere..

Nydelig test, synd den ikke er klapp.. ( ja, vet det kommer ) :thumbup:

Lenke til kommentar
Du og den S700i`n din, blir så feil og sammenligne disse skjermene mot hverandre ( da S700i sin er så mye større, samt bedre oppløsning! ) :p

Haha, la han nå bare ha det for seg selv. Hvis det gleder han må han gjerne for min skyld blande inn den fantastiske S700i i hver eneste post.

Men så den LG reklamen ble diskutert her. Litt offtopic, men det er vel igrunnen ulovlig å si at det er markedets største og beste fargeskjerm, når det langt fra er det. Hadde de sagt det norske markedet, hadde den jo fortsatt vært dårligere enn S700i og på lik linje med D500 (på papiret), men på markedet over hele verden er jo den skjermen som en Lada.

Men må få lagt til at skjermen på T5100 er rett og slett glimrende! :w00t:

Ellers en veldig fin test. :thumbup:

D500 hadde vært noe for meg hadde jeg ikke nettopp kjøpt ny mobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...