Gå til innhold

Bygge pc med et drøøøyt budsjett!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke glem at du må ha kabler når du kjøper demo kort .. kjøp heller demo1 kort... der skal alt være med
Inneholder drivere, kabler og manual. Varen er demobrukt/ Erstatning fra leverandør. Varen kan ha skrumerker i fester o.l. Merking på emballasje behøver ikke samsvare med produktet.

EDIT: IKKE Q-tec!
:roll:

Noen god forklaring? :ermm:

GRendal: TwinMOS og VIA AMD64 løsning :ermm:

Noen ting hører faktisk fortiden til.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Ang. demokort: Ser at det er et Demo1 kort ... m/kabler etc.

Ang. Q-tec: Over 2,7K poster og ikke fått med deg det? Søk på forumet, se brukererfaringer etc. Vet at jeg har "bevisbyrden" med dette utsagnet, men orker ikke å lete frem linker. At q-tec er noe dritt er "allmen kjent" på HW forum. Det er en advarsel til trådstarter...

Lenke til kommentar
Ang. Q-tec: Over 2,7K poster og ikke fått med deg det? Søk på forumet, se brukererfaringer etc. Vet at jeg har "bevisbyrden" med dette utsagnet, men orker ikke å lete frem linker. At q-tec er noe dritt er "allmen kjent" på HW forum. Det er en advarsel til trådstarter...

Og mine egne erfaringer da? Teller ikke dem?

Har du erfaringer selv kanskje?

Jeg har kjørt med Q-Tec L-MD m/300W original Q-Tec-PSU (den gamle) i over et år nå, med overklokket 2500+, uten stabilitetsproblemer i det hele tatt.

Q-Tec er et seriøst firma som prøver å tjene til livets opphold og som lager produkter som står i stil med prisen. Hva kan man egentlig forvente til 5 lapper? Det er mindre enn hva HK koster.

Jeg har hørt ting som at det bøyer seg når man sitter på det og at PSU'en sprenger. Er kabinett for å ha hardware inni eller for å sitte på det? Og det at PSU sprenger er en klar fabrikasjonsfeil og går uansett på garantien.

Vi har som sagt to Q-Tec kabbiser som står og snurrer nesten 24/7 og har gått sånn i nesten 1 og et halvt år, ingen har gått i luften enda. Vi sitter heller ikke på kabbisene.

Lyd fra PSU vil det alltid være, og du får hva du betaler for.

Lenke til kommentar

Se på L-MD-kabbisene her.

L-MD Black ligger ihvertfall rimelig godt an.

Hva den enkelte synes er bra/ikke bra avhenger veldig av utgangspunktet. Har man kjørt med LianLi og OCZ 600W så er det klart at man vil synes at Q-Tec er noe dritt, men for den gjennomsnittlige PC-bruker som ikke bytter hardware like ofte som sokker og daglig kjører med LN2-kjøling og 10 katoder + hauger av LED, er Q-Tec helt greit til den prisen du betaler.

Lenke til kommentar

Det handler om å få 7000 3DMark hver gang ... ikke 8000 hver 10. gang systemet orker å kjøre gjennom .... :green:

.... trådstarter får velge hvor han vil putte pengene selv, men det er etterhvert en kjent sak at et bra/greit kabinett er viktig mtp på flere ting;

- Strømforsyning - stabilitet og ytelse

- Kjøling

- Støy

... og noen ville sagt utsende ... du får et aopen tiul 450,- ... tror dette er bedre... sendes ofte som eget kolli uansett

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Saken er at kabbiset ofte blir minst prioritert... og at man ofte kan sitte med en ustabilt system pga det.

Ville du satt en Ferarri motor i en Lada?

Eller en lada motor i en Ferarri :p

Har selv hatt q-tec 400watt, under bruk ble [email protected].

Maskinen min hadde max oppe tid på ca. 5min før den skrudde seg av, testet maskinen min med en 200w psu fra en pentium 2 maskin og alt var bra.

Q-tec psu kabinettet kan rives i filler som papir.

Du burde satse på brukt skjermkort så har du litt penger til resten av systemet.

Og prøve å gå for socket 939, om du ikke er klokkern så vill du sikkert ha muligheten å bytte prosessor etter en stund.

Lenke til kommentar

Maskinen min hadde max oppe tid på ca. 5min før den skrudde seg av, testet maskinen min med en 200w psu fra en pentium 2 maskin og alt var bra.

Det er forskjell på "Gold"-PSU'ene fra Q-Tec som kun yter halvparten av det dem er spesifisert for, og de originale PSU'ene som er ferdig montert i Q-Tec-kabinett som faktisk yter det dem skal.

Lenke til kommentar
Ville du satt en Ferarri motor i en Lada?

Heller det enn en Ladamotor i en Ferrari.

Det handler om ytelse/pris.

Vel først og fremst er det vel snakk om komponenter som faktisk funker,

greit man trenger ikke å være ultra kresen, men det er jo en fordel (syns jeg da) at pc`en faktisk funker.

Derfor vil jeg på det sterkeste fraråde qtec psu og twinmos ram.

Har bygd pc`er (til vanlig bruk) med twinmos ram, og det funker særdeles sjeldent bra, bytter til skikkelig ram (ocz, corsair, geil osv.) så funker maskinene helt fint. Dette har skjedd flere ganger, ofte folk som får råd av andre, så bygger de pc`er med masse dritt komponenter, som for eks. qtec og twinmos for å spare penger, slik at de kan kjøpe større disker osv. Det er helt feil prioritering, først og fremst deler som faktisk er brukbare, og om det er mer penger igjen, legg det i raskere cpu, skjermkort og større hardisk.

Ikke spar på psu,ram og hovedkort. Dette er de komponentene som avgjør stabiliteten i maskinen mest, og som ofte er mest undervurdert og nedpriortiert.

Lenke til kommentar
Tror ikke det blir noe problem med Q-tec når han skal bruke det systemet.

Jeg har stort sett sammme hardware som endrebjorsvik89 foreslo (2500+ cpu, NF7 hk, 512mb ram osv), og hadde et gf2 pro med q-tec sin 350w psu i begynnelsen. Det gikk fint, men når jeg oppgraderte til et Sapphire Ati Radeon 9800pro så gikk det litt under ei uke så slo pcen seg av. PSU`en hadde tatt kvelden; for godt...

Da kjøpte jeg en chieftech 360w PSU og den funker perfekt den dag i dag.

Lenke til kommentar
MSI K8N NEO FSR, nForce3 250Gb - Demo

625,-

Gainward GeForce 6800LE 128MB - Demo

1650,-

Samsung SpinPoint P80 80GB ATA/133

490,-

AMD Athlon64 2800+ Boxed

1090,-

Q-Tec MidiTower ATX L-MD m/ 350W

495,-

TwinMos PC3200 512MB

595,-

SUM = 4945,-

Plusser du på 595,- får du DVD brenner, og legger du i ytterligere 595,- får du også 512MB RAM til, dvs tilsammen 1GB RAM

(SUM m/ DVD-brenner = 5540,-)

(SUM m/ 1GB RAM = 5540,-)

(SUM m/ DVD og 1GB RAM = 6135)

Har du CD/DVD-spiller fra før av?

da ville jeg heller hatt amd socket 939 3000+ og 6600GT...som mitt system er satt opp med....i tilegg til et mye bedre kabinett ( chenbro med F\Source 350w)

Lenke til kommentar
Minne: TwinMOS PC3200 1024MB w/two matched CL2.5 DDRs 1049

Optisk Drev: Sony DVD-spiller IDE 16x/48x Bulk Sort 295

kabinett: Chenbro Gaming Box Green 350W Strømforsyning 595

hard-disk: Samsung SpinPoint P80 80GB S-ATA -Demo 495

CPU: AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939 - Demo 1049.99

Hovedkort: Asus A8V Deluxe/ HK S 939 K8T800PRO Demo 894.99

Skjermkort: XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP 1849

Totalt: 6227.98

Hvor finner du den CPU'en til den prisen? Link?

Chenbro-kabinettet ser utrolig harry ut, men om det er en god PSU får vel det vel heller bare stå til.

Om du er heldig kan du modde 6800LE til å bli et ganske så heftig kort.

Lenke til kommentar

komplett:

sempron 2200 475,-

corsair 512 mb minne

645,-

nec 3520 dvd-brenner

595,-

abit nf7 v2.0 m/GB-lan

545,-

chenbro kabinett (vet ikke om det er så bra, men ser tøft ut og sikkert bedre enn q-tec)

595,-

5700LE

675,-

samsung 80 gb 7200rpm

490,-

Totalt: 4020,- :yes:

Hadde væl foretrokket bedre skjermkort og cpu men ellers duger systemet ei lita stund framover.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på "Gold"-PSU'ene fra Q-Tec som kun yter halvparten av det dem er spesifisert for, og de originale PSU'ene som er ferdig montert i Q-Tec-kabinett som faktisk yter det dem skal.

Off, det hadde jeg glemt..

Kjøpte en 2.0ghz celeron for 800kr som ble brukt til server noen måneder, det var samme kabinett som du nevnte og virket fint den tiden jeg hadde den.

I den var det en grå psu, mener å huske den var sånn passe stille også.

untitled1b.jpg

Lenke til kommentar
Isåfall er det disse komponentene jeg trenger\vil ha nytt:

Prioriteter nr. 1

-Hovedkort (Burde ha intregrert Gbit Ethernet)

-CPU (AMD eller Intel?)

-Minne (DDR... Dah! :p)

-Skjermkort (Radeon eller GeForce?)

-Harddisk (Trenger ikke overskride 80GB, men helst 7200 RPM)

-Kabinett (Hva som helst egentlig..)

Prioriteter nr. 2

- DVD\CD-brenner

PS: Er dette umulig så please si ifra med en vennlig post :)

Spørsmål nr.2!

Hva egner AMD Sempron seg til? Har sett etter tester osv. i hytt og pine men finner heller svake\ingenting :(

Min personlige filosofi på PC-bygging, er å lage "middle of the road" kasser, og oppgradere etter behov. Har alltid fått kasser som funker greit en stund - og hvor man med tiden oppgraderer enkeltkomponenter etter hvert som software krever det.

Mitt lille forlslag:

Skjermkort:

Club3D Radeon 9800LE 128MB Skjermkort - kr. 1118,-

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37819

- Ikke et kjempekort, men bør takle greit det meste av spill nå. Ikke blant de billigste kortene - svir av 1/4 av ditt budsjett her, men tar det med da jeg ser at de fleste anmeldere er av den oppfatning at selv et low-end 9800 kort er bedre enn et godt utstyrt 9600 kort.

Hovedkort:

ASRock K7VT4A+ Socket A AMD Hovedkort - kr. 291,-

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=39891

- Billig hovedkort - kan oppgraderes senere. Da det er en rivende utvikling på gang mht. flerkjerneprosessorer o.l. nå, ville jeg lagt lite penger i hk og cpu nå; da det man kjøper nå kan bli helt utdatert og mer eller mindre verdiløst ett år fra nå.

CPU:

AMD Sempron 2500+ 1.75GHz, Socket A - kr. 623,-

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=39445

- Ikke den billigste cpu'en, men denne er boxed - med mindre ting har endret seg vesentlig de siste årene, betyr det at kjøleribbe følger med, samt vifte om CPU har behov for det.

Minne:

Memory Corp 512MB DDR PC3200 Minne - kr. 599,-

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=42274

- Ikke det aller billigste minnet, men da forskjellen til Twinmos var liten - og Twinmos av de mer hardbarkede gamerne får dårlig omtale, er de ekstra 4 kronene (!) til å forsvare ;-)

Harddisk:

Hitachi 120GB Deskstar 7K250 Harddisk - kr. 665,-

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33901

- Kanskje ikke blant de aller beste diskene, men får en del for pengene her. 8 mb cache er vel ikke å forakte når disken brukes til gaming, vil jeg anta.

Kabinett:

Palo Alto PA-700 Midi Kabinett HVIT - kr. 494,-

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=40186

- Impulsvalg av meg. Det ser spennende ut, og er ikke helt rimeligst. Relativt ukjent merke som ikke er billigst pleier i min erfaring å bety valuta for pengene ;-)

Kabinettvifte:

Enermax kabinett vifte - 12cm - kr. 199,-

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11771

- Bør gi god hjelp til kjøling av kabinettet. Bør dog sjekkes om kabinettet er kompatibelt med 12 cm vifter - kjenner ikke så mye til den biten selv dessverre.

Alternativt finnes det bra med 8 cm vifter som er rimeligere - ulempen er at de bråker mer.

Nettverk:

ZyXEL Dimension GN650-T - kr. 267

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=23261

- Gigabit nettverkskort. har god erfaring med Zyxel produkter, velger derfor dette kortet fremfor de mer rimelige alternativene.

CD-brenner:

BenQ CD-RW Drive 52x32x52x ATAPI Bulk - kr. 238

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28205

- Billig CD-brenner, enkelt og greit.

Totalsum: 4494,-.

Fraktkostnader på 183,- vil nok tilkomme - samt fakturagebyr e.l. - slik at endelig totalsum vil bli omlag 4700,-.

----

Hva synes dere andre om oppsettet...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...