Gå til innhold

Anbefalinger av bøker

Anbefalte innlegg

Hei! Er snart ferdig med the hitchhikers guide to the universe bok1. Skal kjøpe bok2 snart. Er det noen andre bøker dere anbefaler som jeg kan lese samtidig som? Ikke krim eller noe annet spenningsbøker. Helst engelsk. Syns Sofies verden var en ganske bra bok. Er det bare meg eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du er ferdig med dem femte boken i trilogien på fire bøker (les dem på engelsk!), så kan du jo ta en titt på Dirk Gently-bøkene, som er skrevet av Douglas Adams. Bortimot like geniale som hitchhiker's guide, og litt mer down-to-earth.

Såvidt meg bekjent rakk han bare(RIP) å skrive to:"Dirk Gently's hollistic Detective Agency" og "The long, dark tea-time of the soul". Et utdrag av "salmon of doubt", som skulle bli den neste dirk gently-boka er og å finne i, nettopp, "the Salmon of doubt". Kos deg...

Lenke til kommentar

øhm... vel. Mange spør om det, og det er jo fullt forståelig.. men det er litt vanskelig å gi ett presist svar på det. Handlingen i boken går ut på at Arthur Dent, en totalt normal mann, får huset sitt revet fordi kommunen skal bygge en ny motorvei der. Samtidig blir han reddet fra jordens undergang av Ford Prefect, som viser seg å være journalist for galaksens mest omfattende oppslagsverk. Sammen legger de ut på haiketur rundt forbi i galaksen. Bare for å sammenfatte alt sammen veldig kort. Det er en ganske omfattende og dyp bok, og ideene og situasjonene som det fortelles om er så absurde og geniale at det er klin umulig å fortelle dem videre til noen. Derfor prøver jeg meg aldri på det...

Den er brilliant godt skrevet, og selv om den som sagt er veldig dyp og filosofisk, er den så oversiktlig at man nesten aldri mister tråden. Den er absolutt verdt å lese, hvis du er usikker, så lån den på biblioteket. De har den. Hvis engelskkunnskapene dine ligger rundt gjennomsnittet eller over, (an)befaler jeg deg å lese dem på engelsk!! De norske oversettelsene er ikke så masse å hoppe i taket etter.

btw den havner i en eller annen kategori mellom humor og sci-fi, med litt filosofisaus på toppen. anbefales!

EDIT:leifer'n

Endret av Glen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...