Juleniss1 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 aldri hørt eller brukt "et kjevle" før. Men det er riktig. Ergo mitt kjevle. Det er ikke verre enn å slå opp i ordboka: kjevle I kjevle n2 (norr kefli, jf *kavl) valse av tre el. plast til å rulle ut deig med . II kjevle v1 rulle ut deig med kjevle Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 sikker på at ikke kjevle er et unntak da? Går ikke ann å si mitt kjevle!!! *argh* Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 høres ikke noe mindre feil ut enn "et kjevle" spør du meg. Så, neppe. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Jeg har faktisk hørt "et kjevle". Men jeg sier "en kjevle". Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Uten tvil Et kjevle og mitt kjevle! For meg blir det andre rart og ble litt forundret over at så mange syenes min kjevle er mest naturlig... Lenke til kommentar
lodott Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Jeg er fortsatt ikke sikker. Kan ikke 10 stykker til skrive at det er "min kjevle" sånn at vi føler oss helt sikker? Lenke til kommentar
HMaster Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 På trøndersk er det fullt mulig å si "Et kjævvel", men det er like greit å bruke ei/en kjevle Lenke til kommentar
Even. Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 -------> MIN kjevle <------ Man sier ikke mitt bil heller. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 MIN!!! EvoZ: Det heter jo en bil, men et kjevle. Derfor blr det ikke riktig å skrive "Man sier jo ikke mitt bil heller"(noe som er riktig) - ettersom kjevle er intetkjønn... Men, jeg holder fast på min... jeg kommer for alltid å si MIN! MIN MIN MIN MIN Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) KJEVLE - kjevle n2 (norr kefli, jf *kavl) valse av tre el. plast til å rulle ut deig med n2 - eple - eplet - epler - epla el. eplene Altså er kjevle intetkjønn og det grammatisk riktige blir da: Mitt kjevle Ditt kjelve Hva man sier i dagligtalen er ikke så farlig, men det man skriver bør være grammatisk riktig Endret 22. desember 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Jeg sier et kjevle... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 MIN... verken mer eller mindre Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 MIN... verken mer eller mindre Fordi? Ifølge norsk språk er det ikke korrekt. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Kan vi ikke heller ta slike ting i klagemuren i stedet egentlig ? huh... passer den inn der da? - Klagemur... HAr ikke sett der før, men det er jo for å klage på noe - aight? Helt klart min, men hva sier trådstarter? Du som sier mitt eller de du diskuterer med? edit: hvem sier et kjevle? Det heter faktisk et kjevle...og jeg sier faktisk mitt kjevle. Skal sende en mail til norsk språkråd, og får vel svar utpå nyåret en gang, regner med at de har stengt i romjula. Se også her Endret 23. desember 2004 av Wipeout Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Ditt kjelve Hva man sier i dagligtalen er ikke så farlig, men det man skriver bør være grammatisk riktig Oh, the irony, the irony. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Min...jeg var først til å si det. Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Bestemor sier Mitt kjevle. eller: "kjævle mett" Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Jeg får alltid 3 i norsk på skolen. Og t.o.m jeg vet at det er MIN!! Herregud jeg visste at den 3'eren er ufjortjent! Jeg er god for en 4'er Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 God språkføring medfører mer enn bare grammatisk riktighet. Det må også ha en viss konsistens over seg, og jeg ser ingen språklige problemer med å skrive "min kjevle". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå