Gå til innhold

Sette opp en diskløs router


iver89

Anbefalte innlegg

Routeren (Asus WL500G elns) jeg nå har i nettverket begynner å bli ganske ustabil, og har heller ikke mulighet for diverse ting jeg trenger/kommer til å trenge. Har fått til å sette opp en diskløs PC (worklog her), og tenkte jeg kanskje kunne gjøre det samme på en linux router slik at den ikke bråker så mye (gamle 4,5gb disker høres helt j*vlig ut).

 

Denne routeren ville da være avhengig av at serveren den får filene fra er koblet til et nettverk som fungerer. Men hvordan får jeg nettverket til å funke uten at routeren har bootet? Hvilken jobb er det egentlig Asus routeren min gjør nå? Er det bare det at den er en gateway til internett? Om jeg skrur den av, eller bare bruker den som en switch, vil alle pcene fortsatt kunne kommunisere med hverandre?

 

Takk

Endret av iver89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ruter fungerer teknisk sett kun som en gateway - men moderne (bredbånds)rutere har ofte flere ekstrafunksjoner, sånn som NAT, brannmur, DHCP - og noen av de mer avanserte har også proxyer for DNS og HTTP.

 

For å få støvlet den over nettverket, er det vel vanlig at den får beskjed over DHCP om hvor (Trivial FTP) den kan finne en kernel, som den så laster ned og booter.

 

Altså trenger den en annen maskin til å kjøre TFTP, DHCP, og NFS.

 

En annen mulighet hadde jo vært å laste opp mest mulig i RAM (fra cd/diskett?) - RAM er ganske stille... - ev. bruke flash-disk.

Lenke til kommentar

Nettverket kommer til å fungere meget bra lokalt så lenge DHCP ligger på en annen boks. Men hvis den skrus av, vil ikke maskinene få ip... Så vidt jeg kan se er du i grunn like langt - du slipper disk i ruteren, men må ha en annen pc stående og gå for at ruteren skal kunne virke... Hvorfor ikke bare bruke denne som ruter?

Lenke til kommentar
Nettverket kommer til å fungere meget bra lokalt så lenge DHCP ligger på en annen boks. Men hvis den skrus av, vil ikke maskinene få ip... Så vidt jeg kan se er du i grunn like langt - du slipper disk i ruteren, men må ha en annen pc stående og gå for at ruteren skal kunne virke... Hvorfor ikke bare bruke denne som ruter?

serveren står på loftet, og jeg måtte da dra ledninger fra modemet opp dit og så ned igjen. heller ikke jeg som er ansvarlig for kabling ol her i huset, så å be fattern gjøre det holder jeg meg unna :p. dessuten er det vel ikke anbefalt å ha firewall/router på samme maskin man har web/ftp/mail/(osv)-server på.

Lenke til kommentar
Men du må vel uansett da ha diskett eller cd i maskinen. Da kan du like godt laste direkte fra diskett. Finnes distribusjoner som får plass på en diskett. Har forøvrig ingen erfaring med dette, men det er vel verdt et forsøk.

 

http://powerusersbbs.com/linux/linux-distrib-small.html

kan også boote fra eeprom på nettverkskortet; altså ingen diskettstasjon nødvendig.

Lenke til kommentar
Men du må vel uansett da ha diskett eller cd i maskinen. Da kan du like godt laste direkte fra diskett. Finnes distribusjoner som får plass på en diskett. Har forøvrig ingen erfaring med dette, men det er vel verdt et forsøk.

 

http://powerusersbbs.com/linux/linux-distrib-small.html

kan også boote fra eeprom på nettverkskortet; altså ingen diskettstasjon nødvendig.

Tror poenget var å unngå avhengighet av sekundær maskin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...