eranro Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Hei! Dumme meg dro over en gammel mappe fra en gammel HD, uten å sjekke den grundig for virus o.l. Nå, når jeg prøver å slette den, henger den seg, og hvis jeg tar på egenskaper på mappa, så begynner den å telle filer. Og hvor stor plass den tar. Tingen er at den aldri slutter!! Den mappa er liksom mye større enn alle HD'ene mine til sammen! Lukter virus lang vei, men hvorfor fant ikke Avast! det? Hvis jeg gjør virus-søk i mappa nå, så leter den gjennom alle disse "falske"-filene, så det tar evigheter... Har hørt om lignende virus, men har dere noen tips om hva dette er, og hva jeg kan gjøre? (Jeg får ikke kopiert over på den HD'en mappa ligger på.) Lenke til kommentar
embark Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Du kan jo prøve å formatere hele harddisken... Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Prøv å dra hele mappa til papirkurven. Lenke til kommentar
eranro Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Prøvd å dra hele mappa til papirkurven. Henger seg (som i "må-lese-alle-filene-før-sletting" og når det er uendelig (?) med filer, så...) da også. Formatere er jo alltids en løsning, men det er oftest den SISTE utveien for meg da.. Btw: Dette er en ekstern LaCie 250GB HD vi snakker om. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Prøv å slette mappa fra et kommandovindu (deltree <mappenavn>). "deltree" finnes vel ikke på xp eller 2000.. men det går helt sikkert an å få tak i deltree.exe et eller annet sted på internett. I win95/98 følger den med. Og kjør scandisk eller chkdsk på partisjonen. Du kan jo også prøve en annen filemanager enn Explorer (f.eks. directory opus, for å se om den er litt mer villig). Om det er et virus som har infisert systemfilene dine, så kan du også prøve å sette disken i en annen PC og prøve alle metodene over på den der. Lykke til. edit: og såklart, gå inn i safe mode (sikkerhetsmodus) når du gjør dette så du er sikker på at ingen programmer bruker filene i mappa. Endret 22. desember 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
petterg Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Tipper det er filtabellen som er ødelagt, og da er formatering enkleste utvei. Lenke til kommentar
eranro Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Hmm... Finurlige greier dette. Jeg gikk inn på command, og prøvde å slette en ANNEN mappe som jeg tidligere ikke har hatt problemer med (fra den gamle HD'en), og da kom dette opp: "I:\aaa\aaaa\aaaaa\bandzip2\WB2c~X.jpg The system cannot find the file specified." Ikke bare en gang, men det kom så kjapt at Vsync'en burde ha stått på! ! ! (tja, det ble hvertfall oppdatert så fort med nye svar) Det holder på i det uendelig.... Dette MÅ jo være et virus, eller? Et som har ligge på den gamle HD'en. ..? Edit: Apropos å prøve disken på et annet system; Jeg jobba litt på Mac G5, og det var faktisk DA jeg oppdaget at noe var galt. Jeg kunne ikke lagre prosjektet (i ProTools) av en eller annen grunn... Endret 22. desember 2004 av eranro Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Først, har du XP SP1 eller 2000 SP4 ? (Støtte for >28 bit LBA, ergo større disker enn 127 GB) Så kan du prøve scandisc som trolig retter feilene, men om det ikke fungerer kan du prøve å ta ut selve disken og kjøre scandisc på den koblet til med en P-ATA flatkabel. (Har selv opplevd mye feil i filtabeller osv ved bruk av USB/FW disker) Om det heller ikke fungerer kan du gjøre det jeg måtte gjøre for å slette spillet transport giant (100 000 småfiler som hadde tatt 30 min å slette) I command (cmd.exe) skriver du : del *.* /s /f /q Endret 22. desember 2004 av Gunnar_ Lenke til kommentar
eranro Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Først, har du XP SP1 eller 2000 SP4 ? (Støtte for >28 bit LBA, ergo større disker enn 127 GB) Om det heller ikke fungerer kan du gjøre det jeg måtte gjøre for å slette spillet transport giant (100 000 småfiler som hadde tatt 30 min å slette) I command (cmd.exe) skriver du : del *.* /s /f /q Jeg har XP SP1. Noe som kanskje er vesentlig her (selv om alt funka fint før), så er den formattert i to partisjoner, på en MacG5, som altså gav filsystemet HFS+ (det står det hvertfall i Explorer). Jeg bruker MacDrive på PC'n her for å kunne lese og skrive til HD'en. Når jeg prøver den Command-linja du nevnte, får jeg dette: "I:\aaa\aaaa\aaaaa\bandzip2\WB2c~X.jpg The system cannot find the file specified." ...uendelig mange ganger.... Samme fil, samme dir. Hvordan kobler jeg min FW-disk til P-ATA? ...kremt, hva er P-ATA? Ide-kabel? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Boot i safemode, så kan du slette alt, tilogmed sånne filer som ikke vil bort. Det har alltid funket her uten noen spesielle følger. Lenke til kommentar
eranro Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) I safemode vil jeg vel antageligvis få problemer med å i det hele tatt få opp den eksterne HD'en, eller hva? Laster XP opp med FW-drivere i safemode? Edit: Nå hopper jeg på toget til hjembyen! Takk for alle tips til nå! Endret 22. desember 2004 av eranro Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 P-ATA er IDE-kabel ja. Sånn vanlig flatkabel, og jeg tror scandisc vil kunne fikse alt, men jeg vet ikke om den er så kompis med det filsystemet. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Siden disken er HFS+ burde du sjekke at du har driver for hsf. Dette er ikke virus. Det er garantert at OS ikke forstår filtabellen. Normalt skyldes det at den er skadet, men når det nå kommer frem at du bruker HFS er det like sansynlig at det er driver. (Viste ikke at det fantes HFS driver for windows.) Lenke til kommentar
eranro Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Siden disken er HFS+ burde du sjekke at du har driver for hsf.Dette er ikke virus. Det er garantert at OS ikke forstår filtabellen. Normalt skyldes det at den er skadet, men når det nå kommer frem at du bruker HFS er det like sansynlig at det er driver. Driver for Windows? Jeg må bruke MacDrive (programmet) for å kunne bruke HD'en på PC. Og det gjør jeg. Med dette programmet, så har jeg ikke hatt noen problemer med filtabellen... Jeg har brukt HD'en veldig aktivt. Jeg synes bare det er så innmari rart at alt har funket før, men med en gang jeg kopierer fra en gammel HD (som har ligget ubrukt i ca. ett år), så dukker dette problemet opp. Jeg har som tidligere nevnt to partisjoner på HD'en, begge HFS+. Partisjon (A) fungerer fint, jeg kan skrive og lese på den. Partisjon (B) - som inneholder Mappa Von Hell - kan jeg bare lese fra. Om jeg prøver å skrive på den, kommer det feilmeldinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå