Gå til innhold

Skalere ned TV-ut når jeg ser film på R9700

muffe

Anbefalte innlegg

Har en laptop (Tundra 1557K med Mobility Radeon 9700 128 MB) som jeg vil bruke til å vise DVD filmer på. Det er en TV-utgang, og den fungerer perfekt. Eneste problemet er fotholdet mellom PC skjerm/TV.

Det som er problemet er at PC skjermen har en oppløsning på 1400x1050. TV-utgangen har en oppløsning på 1024x768. Når jeg så kloner PC-skjerm bildet over på TV-en, og skal se DVD får jeg kun med "senter" av filmen. Hele filmen ser OK ut på PC skjermen, men på TV-skjermen må jeg scrolle både horisontalt og vertikalt for å få alt med. Kan jo ikke sitte og skrolle hele tiden, så hver gang jeg skal se film må jeg justere ned oppløsningen på laptopens skjerm (hovedskjermen) til 1024x768.

Noen som vet en måte å skalere ned TV-bildet på sånn at jeg får alt med? Det er kun når jeg ser film at jeg bruker TV-ut.

Bruker Omega 4.10 drivere.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er widescreen på den bærbare? høres ut som noe bogus :hmm:

Det jeg gjør når jeg kloner bildet med mitt x800 kort, er at jeg må stille til 1024x768 på både pc-skjerm og TV i "catalyst control center", så må jeg stille opp igjen oppløsningen på pc-skjermen i "egenskaper for skjerm" i windows. Dette virker tålelig bra.

Lenke til kommentar
En ting til, du må aktivere "theater mode" , sette "scale to fullscreen" og velge enten 4:3 eller 16:9. Alt etter om du har WS tv.

Kan ikke se at dette virker sånn helt uten videre. Er det noe mere som må gjøres i sammenheng med dette?

Det er en 4:3 TV og jeg bruker Powe DVD til avspilling av DVDer.

Lenke til kommentar

Bruk extended desktop istedet for clone mode. Da kan du ha separat oppløsning på hvert display. Bare trykk "extend my desktop to this monitor" der hvor man skifter oppløsning i skjerm-properties.

Da unngår du samtidig en tearing du kanskje har uten å være klar over det. Med både mitt gamle 9800pro og nåværende x800vivo kort, får jeg en tearing på det displayet som er satt som secondary. Den forekommer kun når det er rask blinking på skjermen.

Om du ønsker et program for å håndtere ditt nye extended oppsett, kan jeg anbefale Ultramon.

Lenke til kommentar

Tenkte å komme med en liten update:

Problemet er nå løst. Fikk tips om at PowerDVD XP (som jeg kjørte) ikke støttet bruk av overlay (theatre mode). Derfor oppgraderte jeg til PowerDVD 6. Da funket det glitrende.

Men det er oppstått et nytt problem: Når jeg ser DVD som er i widescreen-format (kan noen nevne meg noen som IKKE er det?) så "strekkes" bildet på TV-skjermen slik at det ikke blir svarte striper oppe og nede. Dette ser ikke bra ut, og jeg vil ha de svarte stripene tilbake. Noen tips?

TV-en er en 4:3 TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...