Eyefitness Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Hei. Har hatt en del bios problemer med et asus a7v8x-x, og fikk nå kjøpt et nytt abit nf7 veldig billig. Ønsker å bruke den gamle harddisken og håper å slippe å formatere denne, da jeg har en del der som jeg ikke vil skal gå tapt(har ikke brenner, så får ikke tatt vare på dersom formatering). Er det noe jeg må tenke på dersom jeg skal sette denne "gamle" harddisken på nytt hovedkort? Må eventuelle drivere fjernes først osv. Går det i det hele tatt, og er det å anbefale å la være å formatere? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Du kan prøve å bytte hovedkort og la innstallering av drivere osv gå av seg selv. Det er mange som får det til, selv om det er langt i fra optimalt. Noen får problemer. Om det blir problemer så går det an å installere windows oppå den gamle windowsen og dermed beholde alt som ligger på harddisken. Etter en slik innstallasjon vil du få spørsmål i oppstarten om du vil starte den nye eller gamle versjonen av windows. Men du bør absolutt skaffe deg backup. Enten i form av CD/DVD-brenner eller i form av en hardisk til, gjerne en ekstern USB-harddisk. Harddisker i PC'er har det med å kræsje når som helst uten forvarsel på det værtst tenkelige tidspunktet. Da er det praktisk talt umulig å få ut innholdet uten å betale titusner til profesjonelle frimaer. En DVD-brenner til 500kr er en svært billig forsikring mot å tape viktige filer du kanskje har jobbet i lange tider med. Bare tenk på han musikern (Thomas ..) som i sommer mistet den bærbare PC'n sin og dermed hele det siste albumet han hadde laget ferdig. Et halvt års arbeid rett i dass. Det kan skje hvilken som helst dag hjemme hos deg også. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Du må ikke formatere nei, Ingen grunn til å gjøre det egentlig. Du må derimot mest sansynlig reinstallere windows. Windows liker ikke at du bytter hovedkortet. Enten vil det ikke fungere i det heletatt, ellers vil du sansynligvis oppleve masse problemer. Reinstallason av windows påvirker ikke filene dine, bortsett fra de i selve windows-katalogen. OBS! har du eldre windows enn XP, så kan diverse dokumenter ha blitt lagret windows/desktop (skrivebordet). -Stigma Endret 22. desember 2004 av Stigma Lenke til kommentar
mylife Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Får håpe du har egen system partisjon bare. Reinstall av windows må til ved bytte mener da jeg. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Takker dere for svar, da tror jeg at jeg prøver meg. Kan jo sette harddisken som slave i den andre harddisken og overføre iallfall bilder og viktige filer. Grunne til at jeg ikke ønsker å formatere er at jeg alltid har en tendens til å få problemer med internett og e-mail etter å ha startet opp på nytt. Har også antivirus som oppdateres via internett, og det blir et styr med å kontakte telenor for å få nye kode til antivirusprogrammet osv. samt at gamle mailer blir borte. Er dessverre ikke god på programvare og dataspråk m.m, derfor jeg har kalt datagnomen. Liker imidlertid å bygge maskiner Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Det fins et lite program, som fjerner alle det game driverene i en windows partisjon, synd at jeg ikke har det her, så skulle jeg sendt deg det. Og jeg kan heller ikke huske navnet på det. Men blandt alle her inne, burde det være noen som har det. Muligheten er ivetfall der, så slipper du og formatere. Edit: Du går ivertfall en bedre fremtid i møte, når jeg ser på hva du bytter fra, og hva du bytter til Endret 22. desember 2004 av guttorm Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Har win xp. Kommer til å prøve, og reinstallere windows som dere foreslår. Er det da bare å sette inn windows cden, og så kommer dette valget automatisk tro? Kommer sikkert flere dumme spørsmål etterhvert, håper dere kan være overbærende. Går det til helvete, får jeg heller formatere - jeg skal iallfall ta over det viktigste på den andre maskinen nå først. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Du må trykke delete knappen for å komme inn i bios(oftest så er det delete, sjekk eventuelt i manual), Så må du finne boot devices, og så sette cd rom til first boot device, eventuelt dvd rom. Så rebooter du bare, så trykker du en tast når den lurer på om du skal boote fra cd, så er det i gang. Skriv gjerne ned størrelsen på de forskjellige diskene, slik at du er helt sikker på å slette den riktige, for så å installer windows på nytt. Ps.Bruk quick format. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Har win xp. Kommer til å prøve, og reinstallere windows som dere foreslår. Er det da bare å sette inn windows cden, og så kommer dette valget automatisk tro? Kommer sikkert flere dumme spørsmål etterhvert, håper dere kan være overbærende. Går det til helvete, får jeg heller formatere - jeg skal iallfall ta over det viktigste på den andre maskinen nå først. Takker for alle svar! For at windows CD'en skal boote må du ha: -En bootbar windows CD. Om du har en dårlig laget backup eller en direkte kopiert CD (typ bare kopiert filene over) så er det godt mulig CDen ikke kan bootes. En original eller godt laget backup funger. -CD/DVD-ROM som første boot-device. Sett den i BIOS som han andre her forklarte. Så skal resten være rimelig enkelt. -Stigma Lenke til kommentar
husmann Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Datagnomen: .................Grunne til at jeg ikke ønsker å formatere er at jeg alltid har en tendens til å få problemer med internett og e-mail etter å ha startet opp på nytt. Har også antivirus som oppdateres via internett, og det blir et styr med å kontakte telenor for å få nye kode til antivirusprogrammet osv. samt at gamle mailer blir borte. Har akkurat formatert harddisk på en pc for en kamerat. Han fikk jeg ikke tak i, men jeg hadde brukernavn og passord til Telenormailen hans. Ved å logge på der får du jo passord og det du trenger når du skal hente virusprogrammet på nytt. Mailen din kan du jo også bare ta vare på - gå inn i f eks utforskern din, brukernavn, lokale innstillinger, programdata, identities, så et langt tall/bokstavnavn, microsoft, outlook express. Hvis du har annen mail finner du vel den i det programmets mappe. Skal du ha adressene dine finner du de under programdata, microsoft, adressbook. Der henter du wab-fila Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Takker alle igjen for gode svar. Dette virker jo greit. Har overført det jeg vil ta vare på til annen maskin. Men det har dukket opp et problem. På hovedkortet (abit nf7) er det en liten firkantet 12v strømkontakt som skal kobles til strømforsyningen. Det håpløse er at det ikke finnes en slik kontakt på strømforsyningen. Hva gjør jeg nå? Finnes det en overgang, eller må jeg kjøpe ny strømforsyning også? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Hmm.. Det går sikkert an å fikse det 12V-kontakt-problemet ved å trikse det til med å klippe en vanlig molex-kontakt i to og stappe den ned på riktig måte. (NB: Sjekk og dobbeltsjekk at du gjør det riktig ellers så kan det gå galt) Lenke til kommentar
husmann Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Rart det der - knotet med akkurat det samme idag. Heldigvis hadde jeg en gammel strømforsyning (som var ødelagt) liggende med den kontakten og så klippet jeg av den og fikset den innpå en 5,25 kontakt(vanlig til harddisker, CD-rom osv- altså den med en rød, to svarte og en gul) = svart er null, rød er+ 5 volt og gul er + 12 volt. Komplett har den ikke, datakjeden har den ikke - men Elfa (www.elfa.se- og så går du videre derfra til Norge) har den. Der kan du bruke varenummer 25-890-42 til kr 29.80. Hvis du må bestille kan du ringe dem på tlf 23 12 49 00. 24 timers bestilling. Kontakten du skal ha er en modulex-sak. Jeg ville ikke prøvd meg på noe knot hvis du ikke har skikkelig pinner(som sitter fast godt) på kablene du stikker nedi. Endret 22. desember 2004 av husmann Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 du må ikke formatere men jeg vil råde deg til å gjøre det. alltid formater når du setter inn noe nytt i maskina (bortsett fra ram da seff) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå