Gå til innhold

Tenkte å gå fra Opera til FireFox...

Lucifer 666

Anbefalte innlegg

Siden flere sider funker i firefox enn opera for mitt vedkommende.

Men det ser ut til at ikke FF har mange "viktige" funksjoner som jeg bruker hele tiden i opera.

De tre viktigste er:

1. Opera husker alle sider jeg hadde oppe før jeg lukket den

2. Tryllestav

3. Frem og tilbake med museklikk

Er dette noe som er unikt for opera, eller finnes det mulighet for dette i FireFox også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har byttet selv for en liten tid siden og er kjempe fornøyd.

1. Dette kan du selv velge, standar er av

2. Den har noe av samme, den viser deg brukernavn/passord på siden når du kommer til deg.

3. Mener du høyre klikk, så tilbake på meny? I såfall har den det.

Den starter kjappere, og laster kjappere.

Lenke til kommentar

1. Det har ikke Firefox, men personlig syntes jeg dette er en irriterende funksjon i Opera.

2. Dette har nok ikke FF, men kan du forklare hva den gjør?

3. Hvis du mener å bruke sidetastene på musen til å navigere frem og tilbake har både IE og FF denne funksjonen. Men det var kanskje ikke det du mente?

Alt i alt syntes jeg Opera har for mange funksjoner som man aldri bruker. Firefox er tingen ;)

EDIT: Auda du kom visst før meg. Jeg visste ikke at FF har funksjon nr.1, er du sikker på dette?

Endret av Thompzen
Lenke til kommentar
Siden flere sider funker i firefox enn opera for mitt vedkommende.

Men det ser ut til at ikke FF har mange "viktige" funksjoner som jeg bruker hele tiden i opera.

De tre viktigste er:

1. Opera husker alle sider jeg hadde oppe før jeg lukket den

2. Tryllestav

3. Frem og tilbake med museklikk

Er dette noe som er unikt for opera, eller finnes det mulighet for dette i FireFox også?

Til spørsmål 3, kan du du laste ned mouse gestures herfra:

https://addons.update.mozilla.org/extensions/

Spørsmål 1, tror jeg "tabbrowser extenisons" kan gjøre nytten. Tror ikke de har den extensionen på siden update.mozilla, men let litt på google.

Tryllestav? Var ikke det wand-passord saken? Firefox husker passordene sånn sett. Men du kan jo lete litt etter "wand extension firefox" på google eller noe i den duren ;).

Lenke til kommentar

Du kan laste ned ganske mye som extensions til FireFox ;)

Dette gjelder også mose-gestures... Tryllestaven, er det noe sånn som husker passord for deg? Jeg bruker det ikke selv, men vil være veldig overrasket over at FF ikke har det... Når det gjelder å huske sidene som er åpne, har jeg aldri hatt noen bruk for det, men det kan godt hende det finnes en extension som gjør det for deg og.

Lenke til kommentar

for å huske / lagre sider:

session-saver eller mer avansert: tabbrowser extensions

tilsvarende magic wand:

firefox har dette native, anbefaller at du setter et master-password slik at du taster inn dette når leseren starter opp (slik sett er det bare personen som kan master-passordet komme inn på passordbeskyttede sider selv om passordene er lagret, du kan selv velge hvor ofte du vil bli spurt om master-passord, en gang pr. session osv.)

mousegestures er nevnt, finnes ulike varianter

anbefaller forøvrig denne siden for oppdaterte extensions:

http://www.extensionsmirror.nl/index.php?act=idx

Lenke til kommentar

Som det allerede er nevnt flere ganger i tråden så har allerede firefox det.

Når du skriver inn et passord får du forespørsel om du vil lagre det, hvis du velger ja er det bare å klikke i passordfeltet neste gang du besøker sida, så står det der.

Lenke til kommentar
Den starter kjappere, og laster kjappere.

Joda, Firefox er nok en fin browser det, men Opera er både mindre og raskere og mer funksjonell som default. Opera kan tross alt brukes på mobiltelefoner.

Det som er kjedelig er at det eneste man kan gjøre for å få grunnleggende funksjonalitet i Firefox er å vasse gjennom tonnevis med extensions som slutter å virke neste gang du oppdaterer programmet. Med Opera så funker alt når du oppgraderer, og du slipper å kaste bort masse tid på å hente ned dusinvis av extensions.

Er det ingen Firefox-versjon der det faktisk er litt funksjonalitet, så man slipper dette tullet?

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt FF i nesten en uke og jeg er ikke i tvil om hvilken nettleser jeg synes er best til mitt bruk, legg merke til mitt bruk. Nå går Opera over til standard nettleser igjen. Jeg tror begge er stort sett like bra, men det er hva man er vant med som avgjør om man liker den ene eller den andre.

Er det ingen Firefox-versjon der det faktisk er litt funksjonalitet, så man slipper dette tullet?

Er ikke det Mozilla?

Lenke til kommentar

Det som er kjedelig er at det eneste man kan gjøre for å få grunnleggende funksjonalitet i Firefox er å vasse gjennom tonnevis med extensions som slutter å virke neste gang du oppdaterer programmet.

Det har vært et lite problem det ja, men har vært spesielt fra versjon 0.9 til 1.0. Brukte samme extensions fra 0.7 til 0.9 hvis jeg ikke husker feil. Nå har det kommet en update-funkskjon som skal oppdatere de, det har derimot ikke funka helt :(. Firefox er i begynnerstadiet og vi får vel tro at den blir bedre på slike ting framover. Bryr meg ikke så mye om det, men Opera har mer funksjonalitet "out of the box" ja. Men Opera har ikke flashblocker og adblock som jeg er blitt avhengig av. Godt at det finnes for noen og enhver ;).

Lenke til kommentar
Joda, Firefox er nok en fin browser det, men Opera er både mindre og raskere og mer funksjonell som default. Opera kan tross alt brukes på mobiltelefoner.

Du har visst den oppfatningen av at man bare legger inn en vanlig Opera-versjon på mobilen også funker det.

Jeg lover deg, mobiltelefon-versjonen er noe helt annet enn den vanlige pc-versjonen du er vant til.

Det som er kjedelig er at det eneste man kan gjøre for å få grunnleggende funksjonalitet i Firefox er å vasse gjennom tonnevis med extensions som slutter å virke neste gang du oppdaterer programmet. Med Opera så funker alt når du oppgraderer, og du slipper å kaste bort masse tid på å hente ned dusinvis av extensions.

For grunnleggende funksjonalitet kan du holde deg til IE, eller hvis du kun vil ha riktig grunnleggende funksjonalitet; Links.

Links lar deg navigere fint rundt på nettsider, og den grafiske versjonen har til og med støtte for bilder.

Angående Firefox har jeg for øyeblikket 4 extensions inne.

Den første er DOM inspector, som medfølger firefox. Den fulgte med under installasjon, og er kjekk når man driver med nettsideutvikling, likevel bruker jeg den svært lite (husker ikke sist gang).

Den andre er extended statusbar, en extension jeg installerte for å teste. Den etterligner statusbaren til Opera som viser unyttig informasjon, dessuten viser den feile tall.

Den tredje er adblock, muligens den beste extensionen som er.

Den fjerde er tabbrowser preferences, som lar meg velge å åpne eksterne sider i ny tab i stedet for nytt vindu.

Altså er det to extensions jeg er avhengig av, og jeg ser ikke problemet når det er snakk om å klikke på to linker for å installere dem. For å gjøre det riktig enkelt er det jo bare å samle installeringslinkene til de beste extensionene på en side. Det er forøvrig gjort på extension-siden til Firefox, begge extensionene jeg er avhengig av står listet under "most popular".

Dessuten er det sikkert mulig å bundle dem sammen med installeren slik det er gjort med DOM inspector.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Jeg tror hovedpoenget her er at folk rett og slett har forskjellige krav til nettleser. Derav valget, og det er bra vi har et valg.

For meg er mye av funksjonaliteten i Opera ting jeg ikke kan være foruten.

Du har visst den oppfatningen av at man bare legger inn en vanlig Opera-versjon på mobilen også funker det.

Jeg lover deg, mobiltelefon-versjonen er noe helt annet enn den vanlige pc-versjonen du er vant til.

Der tar du nok dessverre feil. De bruker nøyaktig samme "kjerne" på mobil som på PC. At brukergrensesnittet nedskaleres/endres er jo helt naturlig, siden det er så liten skjerm, men selve motoren er nøyaktig den samme. Tror du meg ikke, kan du gå til Opera-forumet og spørre selv.

Opera er vel den eneste nettleseren som klarer dette. Pocket IE er en nedstrippet versjon som mangler mye funksjonalitet i motoren, og Mozillas Minimo er i ferd med å bli stripped ned for å kunne passe inn på mobiler. Men selv om de gjør den liten nok, vil den fortsatt ta mange ganger så mye plass som Opera. Opera kjører på telefoner med bare få MB minne. Minimo vil kreve minimum 32-64 MB.

Så har også Minimo-folket vært ute med FUD mot Opera og sagt "den kan da UMULIG kjøre med så lite minne, så det så". Men de er kjent for å lyve. Blant annet er siste fra Minimo-løgnerne at Opera ikke kan "portes" til like mange operativsystemer som Mozilla/Minimo. Lurer på hvordan den løgnaktige talsmannen for Minimo-prosjektet vet det. Har han sett på koden til Opera kanskje? Neppe. Og Opera er tilgjengelig for en rekke mobile operativsystemer, mens Minimo bare kjører på Unix foreløpig, såvidt jeg vet.

Minimos løgn-propaganda fra en CNET-artikkel for litt siden er svart på her:

http://stuff.techwhack.com/archives/2004/1...mozilla-minimo/

For grunnleggende funksjonalitet kan du holde deg til IE, eller hvis du kun vil ha riktig grunnleggende funksjonalitet; Links.

Grunnleggende funksjonalitet for meg. Ekte tabbed browsing/MDI, keyboard shortcuts, Wand, mouse gestures, fast forward, rewind, og så videre.

Angående Firefox har jeg for øyeblikket 4 extensions inne.

Det er jo fint for deg. Det hadde blitt altfor lite for meg. Det er rett og slett for mye dill for å få Firefox til å fungere på en noenlunde grei måte som passer for meg.

Den andre er extended statusbar, en extension jeg installerte for å teste. Den etterligner statusbaren til Opera som viser unyttig informasjon, dessuten viser den feile tall.

Ja, fy av meg. Alt Opera gjør er galt, ikke sant?

Altså er det to extensions jeg er avhengig av, og jeg ser ikke problemet når det er snakk om å klikke på to linker for å installere dem.

Det gjør jeg. For det første er det et gigantisk sikkerhetshull å plugge inn kode fra tilfeldige personer i nettleseren, for det andre er det rett og slett for mye tull med å få tak i det som trengs, samt å holde det oppdatert.

Dessuten er det sikkert mulig å bundle dem sammen med installeren slik det er gjort med DOM inspector.

Ja, det er det minste de må gjøre for at Firefox en gang skal kunne nærme seg Opera for mitt bruk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå testa FireFox en stund og fått Tab Extension til å funke sånn tålig, men det virker som om den er mye tregere en opera. Noen andre som synes det??

Testa med å ha oppe både FF og opera, med 8 forskjellige sider oppe likt på begge å trykke "oppdater" samtidig.

Opera var raskere i alle 8 sidene jeg testa. FF virker likt som om man har utrolig dårlig ping, siden den står å venter lenge før den begynner å laste, men da går det relativt kjapt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...