Gå til innhold

Frysing i oppstart av windows, for lite strøm?

FSOL

Anbefalte innlegg

Etter at jeg kjøpte et geforce 6800le har maskinen begynte å fryse enten i oppstarten av Windows eller ett minutt etter at jeg har kommet inn i windows.

Det som er rart er at dersom jeg først har kommet inn i windows er at når jeg først har kommet inn i windows kan maskinen gå i mange timer uten å fryse.

Har to seriell ata disker og en vanlig disk, cd brenner og dvd spiller, audigy og diverse vifter. Har fortron source psu som jeg tror er 350 watt. Skyldes dette at skjermkortet trekker for mye strøm? Hadde ti4200 før uten problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei FSOL. Se om dette hjelper hadde lingnende problem: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=326706&hl=

Brukte riva tuner til å sette frekvensen. Ikke hatt noe problem siden.

Har hør at biosen på noen 6800 kort er for aggresiv og får pcen til å fryse/kræsje.

Kan åsså sende kortet til forhandler og få de til å flashe kortet elle du gjøre det selv. Jeg for min del har ikke greie på det.

Slimjim

Lenke til kommentar

Tja.. Det kan hende. Eller så kan det være driverproblemer. Har du prøvd å rydde opp maskina (reinnstallere windows) for å se om det er et programvareproblem eller ikke?

Jeg tipper Geforce 6800LE bruker opp mot 80W når den belastes som hardest. Til sammenligning bruker Geforce4Ti ca en fjerdedel (20W), så du har fått en økning i belastning på 60W. For å sjekke om det er om det er PSU'en så kan du følge med på spenningene (f.eks via programmet motherboard Monitor 5) og se om de er skummelt lave.

En annen ting kan være at hvis du har overklokket CPU til den bare så vidt er stabil og så belaster PSU mer så vil spenningene til CPU'en synke aldri så lite. Dette kan føre til ustabilitet. Når man skifter skjermkort så bør man altså stille CPU til orginal hastighet og overklokke på nytt. Akkurat når PC'n går inn i windows så belastes CPU mye. Det kan være nok til at PC'n kræsjer hvis CPU har blitt ustabil.

Fungerer PC'n stabilt når du spiller også? Eller har du ikke prøvd ennå? Prøv med f.eks 3DMark 01, 03 og 05, SuperPi og Prime95. Da får du testet om det er ustabilitet som er årsaken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...