Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i nabolaget

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og noen kompiser har planer om å sette opp et trådløst nettverk i nabolaget. Vi har alle hver sin internett leverandør, og er derfor ikke interesert i å dele internett.

Derfor har vi tenkt å kjøpe en trådløs ruter, og et nettverkskort til.

Nå lurer jeg på, om denne ruteren: DLink 108Mbit trådløst PC-kort + router, klarer å ha rimelig kontakt igjennom 2 hus, med avstand på 50 meter.

Eller går det ikke ann å ha nettverk mellom 2 hus med 50 meters avstand?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det går å ha trådløst nettverk i mellom to hus.

Jeg ville kanskje anbefale at dere bruker hver deres AP, for eks, dwl-2100ap

fra Dlink, og sette den ene opp i repeater mode.. bare for å sikre signalstyrken.

de koster heller ikke så mye.. Bortsett fra det, så burde det holde med ett AP, men du må kanskje spandere på deg utvendig antenne for å sikre bra nok signal.

Madcow

Lenke til kommentar

Vil tippe at du trenger en eller annen antenne: Link.

Det er ikke bare avstanden som betyr noe, men hvor mange vegger og gulv signalet skal passere gjennom inn i og inne i husene. I tillegg går effektiv rekkevidde ned når hastigheten går opp.

Men det er jo bare å prøve, og hvis det funker dårlig så kjøp en større antenne.

Bare husk at alt dere gjør på nettverket er tilgjengelig for alle andre naboer også. Så tenk litt på kryptering og lignende. Og også hvordan dere vil skille dette "interne nettet" fra interettkoblingen.

Geir :)

Lenke til kommentar

Takker for omfatende svar :).

Det er ikke bare avstanden som betyr noe, men hvor mange vegger og gulv signalet skal passere gjennom inn i og inne i husene. I tillegg går effektiv rekkevidde ned når hastigheten går opp.

Det er 2 vegger signalet skal gå igjennom på sin vei mellom husene.

Må jeg ha en utvendig antenne ? med ledning fra kortet ut (i verstefall til vinduet)?

lag din egen blikkboks-antenne:D

Jeg leste en plass hvordan man gjorde dette, men fant siden ikke tilbake til det stedet. :(

Klart det går å ha trådløst nettverk i mellom to hus.

Jeg ville kanskje anbefale at dere bruker hver deres AP, for eks, dwl-2100ap

fra Dlink, og sette den ene opp i repeater mode.. bare for å sikre signalstyrken.

de koster heller ikke så mye.. Bortsett fra det, så burde det holde med ett AP, men du må kanskje spandere på deg utvendig antenne for å sikre bra nok signal.

HVa er en slik AP du snakker om? Access Point?

Lenke til kommentar

Husk at det er ulovlig å øke sendeeffekten, og at du risikerer å få Post og Teletilsynet på døra om du gjør det.

Retningsbestemmelse av signalet via blikkboks / pringles er en passiv

forsterkning du kan gjøre uten å begymre deg over bøter og beslag av utstyr.

Søk på "pringles wlan" på google så får du et bra utgangspunkt.

PS: Det finnes også retningsbestemte antenner til WLAN du får kjøpt på mange nettbutikker.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at de pringles-boksene du får i norge ikke inneholder nok metall til at de kan brukes som antenner... Hermetikkbokser skal visst nok være bedre.

Ellers har det med sendestyrke/antenne-gain vært diskutert her før. Var enkelte som hadde god peilig, og som kom frem til en konklusjon. Søker dere litt rundt finner dere raskt ut hva som er lov og ikke lov.

Lenke til kommentar

Har også tenkt å sette opp ett trådløst nettverk til fetteren min, så vi kan dele en ADSL-forbindelse. Jeg har allerede en parabolantenne. Han bor cirka 300-400 borte. Hvor god antenne trenger han da for å få en OK forbindelse? (Trenger kanskje ikke mer enn en 1 Mb forbindelse...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...