radisson Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Hei hei folkens, jeg har stort sett bare brukt stasjonær pc med håndleddsstøtte og brukbar stol og bord og mus. Har en laptop liggende som brukes kun når den må brukes - det inkluderer også å bruke den steder som egnetlig kanskje ikke er egnet for lengre arbeid med pc. Det kan være på toget, på senga, på sofaen. Av og til blir laptopen for varm til ha på fanget og da må man liksom legge den på noe underlag og da har det blitt en tendens til at man lener kroppen veldig fremover for å bruke den bærbare. En anenn ting er at tastaturet er "rett" det tilter ikke nedover som mange stasjonære pc'er slik at man må gjerne løfte hendene ved håndleddet mer. I tillegg så føler jeg at jeg må holde hendene "rett frem" ved bruk av tastatur på laptop mens på stasjonære pc'er så er hendene mer naturlig plassert slik at de går innover mot midten. Alt dette fører desverre til at man kanskje utsetter seg mer for helseplager - den beryktede og fryktede musearmen - rygg- , skulder- og nakkeplager. Så før jeg satser på å bli mer flittig til å bruke laptoppen så ønsker jeg litt erfaring og meninger om det er mer skadelig, om man må ta mer hensyn og andre råd og tips for å unngå helseplager ved bruk av laptop. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Godt poeng! Ergonomien kunne nok vært en god del bedre. Jeg har ikke brukt bærbar så veldig mye, men kjenner at det ikke er noen gunstig arbeidsstilling å ligge eller sitte bakover med bærbar. Derfor setter jeg meg skikkelig til på et ordentlig skrivebord stort sett alltid når den bærbare skal brukes. Unntaket er når jeg bare skal se en film, da kan den stå hvor som helst siden jeg ikke trenger å ha hendene frem mot PC'n. Jeg har litt musesyke i blandt men motarbeider det ved å tøye ut fingrene ofte, strekke på armene, sette meg på stolen på mangeforskjellige måter, og reise meg opp og gjøre noe annet i blandt. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) jeg hadde mye vondt i skuldrene og i underarmene pga at jeg "hang" armene på håndledda når jeg skrev. I tillegg lå underarmen å hvilte på borkanten som etter hvert ikke ble så behagelig. kjøpte denne: http://www.mikrodaisy.no/Spesiallosninger/images/buen.jpg som er en sak en bare putter inn på bordkanten. hviler underarmene på den og etter en tid med denne kan jeg knapt klare meg uten. er en treplate med skumgummi (ca 1 cm tykk) og så trekt i skinn. eneste problemet er om skrivebordet ditt har en bjelke under platen så kan den bli litt pes å få festa skikkelig. koster mye, men er skikkelig digg. ved bruk av bærbare forsøker jeg å plassere den godt unna og bruke ekstra tastatur og mus om jeg sitter ved kontorpulten. Det og ha musa fremfor seg og ikke ved høgre eller venstre side av tastaturet hjelper også. acer har jo noen maskiner med et tastatur som er litt bedre en de vanlige firkanta. men er nok ikke like gode som det 4 år gamle logitech natural desktop pro tastaturet mitt Endret 22. desember 2004 av Stonescream Lenke til kommentar
joka Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 www.handy.no mye fint ergonomisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå