Gå til innhold

Dybdeskaphet, blenderåpning og sensorstørrelse

Anbefalte innlegg

Heisann,

på en annen tråd her på akam kom vi til å diskutere litt om fordeler og ulemper ved digitale kompaktkameraer vs digitale speilrefleks. Mulighetene for bruk av stor blenderåpning for å få liten dybdeskarphet var et av argumentene for dslr. Nå har jo imidlertid flere produsenter kommet med flotte f2.8 objektiver på kompaktkameraer, f.eks Panasonic DMC-FZ20.

Det jeg imidlertid lurer på er effekten av en f2.8 blender på et kamera med mindre sensor. Jeg tenkte ikke på det i diskusjonen vi hadde i den andre tråden, men i morges slo det meg at jeg synes å ha hørt at digitale kompaktkameraer har større dybdeskarphet ikke bare pga objetiver med små blenderåpninger, men også pga liten sensorstørrelse. Tok en liten research og fant denne kalkulatoren. Men ifølge den virker det motsatt av det jeg trodde. Jo mindre sensor desto mindre dybdeskarphet! Det er isåfall gode nyheter for alle som vil leke med liten dybdeskarphet med digitale kompaktkameraer (men det stemmer ikke med mitt inntrykk...) Er det noen som kan forklare dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok noen optiske lover som gjør seg gjeldende uansett hva slags flate man eksponerer mot.

Et gitt objektiv får alltid økende dybdeskarphet med økende fokusavstand. Hvis man ser på avstandskalaen på et (gammelt) objektiv, er det nesten ikke behov for justering mellom f. eks 30m og uendelig, mens man må justere linsegruppene vesentlig mellom 30 og 35 cm!

Bildevinkelen har også stor innflytelse på dybdeskarpheten. Jo mindre bildevinkel (lengre brennvidde), desto mindre dybdeskarphet. Ei telelinse har altså mindre dybdeskarphet enn en vidvinkel. På ei zoomlinse forandrer dybdeskarpheten seg kontinuerlig ettersom man zoomer (selv om zoomen er av den mer avanserte typen med samme maksimale blenderåpning hele veien).

Så er det jo det faktum at fokustoleransen øker med mindre blenderåpning, dvs større tall. Merk altså at et hvilket som helst objektiv aldri fokuserer på annet enn en eksakt avstand, men toleranseområdet +/- varierer sterkt.

Per J

Lenke til kommentar

Mindre sensorer kan gi indirekte mindre dybdeskarphet fordi det som kalles 'circle of confusion' minker med mindre piixelstørrelser som man uunngåelig får med mindre sensorer.

Hvis man ser på dette alene overser man imidlertid at man må bruke en helt annen brennvidde med små sensorer. Et kompaktkamera kan ofte ha en 'omregningsfaktor' på 5 for billedvinkel. D.v.s. at for billedvinkel gir kompaktkameraet samme vinkel på et 100mm objektiv som en 500mm på et 35mm kamera.

For portretter er den normalt brukbare brennvidden for 35 mm 60-200mm (85 mm er spesielt populært). Med en omregningsfaktor på 5x blir et portrettobjektiv bare 17mm. Dette vil ha en mye større dybdefokus selv når man regner med mindre COC.

For et portrettobjektiv er heller ikke f2.8 spesiellt raskt. Dedikerte portrettobjektiver er gjerne 1-2 stopp raskere enn det. (canon har t.o.m. en 85mm f1.2 som er mer enn to stopp raskere).

Husk også at mange objektiver (spesielt konsumentorienterte zoomobjektiver) ikke er spesielt gode vidåpne.

Lenke til kommentar

Nettopp - brennvidden har noe å si for dybdeskarpheten. Derfor vil ofte små kompaktkamera være relativt bra til makrobilder, siden dybdeskarpheten er stor. Det blir derfor lettere å få f.eks. hele insektet skarpt. Samtidig vil det være vanskeligere å få uskarp bakgrunn. Kamera med liten bildebrikke har altså generelt mer dybdeskarphet enn kamera med større bildebrikker, til tross for den omtalte circle of confusion. Bruk Aesops link til DOF-kalkulator for å finne dybdeskarpheten på hvert enkelt kamera og objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...