Gå til innhold

Kabel mellom forsterker og aktiv subwoofer

Anbefalte innlegg

Hei.

For å koble en subwoofer (aktiv) til forsterker, er det vanlig å bruke forsterkerens utgang kalt "sub out" og koble sub-en til denne vha. en 1xphono til 2xphono RCA adapter-kabel (hann/hann).

Dette er vel den vanligste måten å koble en subwoofer til en forsterker på etter hva jeg har skjønt.

Det er vel slik at det holder med 1xphono i den enden, siden man ikke trenger å skille mellom høyre og venstre?

Dermed lurer jeg på en ting: Kan jeg her enkelt og greit bruke en 2xphono til 2xphono (hann/hann) og dermed koble enten L- eller R-kontakten i sub out-utgangen på forsterkeren i og med at L og R ikke er vesentlig?

Eller vil dette skape annerledes basslyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det sub-er som kan spille stereo?

spørs vel om subben din kan spill stereo det....

-------------------------------------------------

Sub-en har allerede 2 innganger (2 x phono line out), så da trenger jeg vel ikke y-ledd?

Forsterkeren derimot, har sub out. Kanskje jeg kan bruke ditt forslag om y-ledd på den og vanlig 2 x phono male/male-kabel...?

Hvis ikke, kan jeg alltids kjøpe denne.

Bruk et Y-ledd på suben, og en vanlig subwoofer kabel.
Lenke til kommentar
Finnes det sub-er som kan spille stereo?

spørs vel om subben din kan spill stereo det....

-------------------------------------------------

Sub-en har allerede 2 innganger (2 x phono line out), så da trenger jeg vel ikke y-ledd?

Forsterkeren derimot, har sub out. Kanskje jeg kan bruke ditt forslag om y-ledd på den og vanlig 2 x phono male/male-kabel...?

Hvis ikke, kan jeg alltids kjøpe denne.

Bruk et Y-ledd på suben, og en vanlig subwoofer kabel.

Er vel det samme om adapteret står rett etter sunb'en eller på enden av kabelen vel?

Lenke til kommentar

Rett etter forsterkeren, mener du?

Ja, det burde jo være det. Men jeg vet ikke sikkert, er jo derfor jeg spør...

For det som kalles "subwoofer-kabel", er vel egentlig bare en phono-kabel, med 2 stk. hann i den ene enden og 1 hann i den andre enden?

Lenke til kommentar

det er nesten ikke forsjell på spesialkabler som er laget for dype frekvenser og en vanlig fullfrekvens phono kabel. spørs hvilken sub du har?? vis det er en svært dyr/bra sub ville jeg kjøpt subwooferkabel og y ledd ,men y leddet trenger du egentlig ikke.

hvis du kjøper vanlig phono kabel og bruker både L og R må y leddet plugges i forsterkeren og så kabelen til suben.

hvis du kjøper subwoofer kabel så plugger du subwoofer kabelen i forsterkeren og så y leddet i subwooferen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...