Manuel Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 ok...da var kernel 2.4.18 på plass hva nå? Har du i det hele tatt sett på skriptet jeg la igjen? Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 ok...da var kernel 2.4.18 på plass hva nå? Har du i det hele tatt sett på skriptet jeg la igjen? ja, det har jeg... heilt topp at du i det hele tatt gadd å ta deg tid til å hjelpe meg med det så sent på natta. men er det bare å sette det i gang og så skal det funke eller? Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) det virker som at jeg ikke kommer noen vei...har store problemer med å forstå både skriptet jeg fikk og i det hele tatt noe av det som har blitt sagt her, men takker for alt dere har bidratt med. egentli så kunne jeg bare spurt en av dere om å sette opp hele serveren for meg med det samme uten å gå gjennom alt dette først, men det er det sikkert ingen av dere som gidder. Får vel bare bruke den som en webserver foreløpig da. Men har dere noe på lager som kan gjøre dette bare litt lettere for meg så hadde det vært topp. Endret 23. desember 2004 av Bull_Dogg Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Slapp av, det er bare vanskelig i begynnelsen :-) Ta og les igjennom http://www.linuxguiden.no/index.php/Dele_I...nett-tilkobling Er norsk, kanskje litt lettere å forstå. Det er forøvrig ganske mye annen god informasjon der. Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) men hva har dere klart å få meg til å gjøre nå da...?? skulle ha en liten reboot av maskina så kommer dette opp... VFS: Cannot open root device"302" or 03:02 Please append a correct "root=" boot option Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs oon 03:02 Endret 23. desember 2004 av Bull_Dogg Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 men hva har dere klart å få meg til å gjøre nå da...??skulle ha en liten reboot av maskina så kommer dette opp... VFS: Cannot open root device"302" or 03:02 Please append a correct "root=" boot option Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs oon 03:02 Auda. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Slapp av, det er bare vanskelig i begynnelsen :-) Ta og les igjennom http://www.linuxguiden.no/index.php/Dele_I...nett-tilkobling Er norsk, kanskje litt lettere å forstå. Det er forøvrig ganske mye annen god informasjon der. Usj! Det blir fort trøbbel med routing-tabellen og da skjærer hele nettverket seg Bull_Dogg: Jeg leser tidligere i tråden at du nylig oppgraderte til Linux 2.4, og den feilmeldingen du får er en typisk nybegynnerfeil (eller rettere sagt en feil som alle gjør) relatert til skifting av kernel. Feilmeldingen betyr rett og slett at kernelen ikke gjenkjenner eller ikke klarer å montere root-partisjonen. Årsakene til dette kan være så mangt, men det vanligste er at du ikke har bygget inn de riktige funksjonene i kjernen. Det er altså viktig at man bygger inn de funksjonene som kreves for å få kjernen opp i en status hvor den er i stand til å laste moduler. Jeg gjetter på at den nye kjernen ikke har støtte for det filsystemet root-partisjonen din er formatert etter, og eller at du bruker en ramdisk som du enten ikke bruker, eller ikke har inkludert støtte for i kernelen; Man må bygge inn støtte for ramdisk, initrd og cramfs. Sistnevnte fordi (debian sid) komprimerer initrd-imaget. Dette ble kanskje litt mye på en gang, men jeg foreslår at du tar en kikk på en generell "kernel-compile" howto, samt en debian-spesifikk howto. Nå lurer du sikkert på hvordan du skal klare å fikse problemet... Forhåpentligvis fjernet du ikke den gamle kjernen, hverken fra /boot eller oppstartsmenyen (som sikkert er lilo siden du bruker en så gammel distro). I så fall starter du den gamle kernelen og fikser feilen. Tenkte du ikke så langt som å beholde den gamle kernelen (noe jeg aldri gjør :-D ), er du pent nødt til å bruke installasjonsmediet (cd) og bruke en kernel derfra til å montere filsystemet. Merk deg at du ikke må finne på å installere alt på nytt: Du bruker tross alt GNU/Linux, noe som innebærer problemløsing fremfor full formatering. Endret 23. desember 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Tenkte du ikke så langt som å beholde den gamle kernelen (noe jeg aldri gjør :-D ), er du pent nødt til å bruke installasjonsmediet (cd) og bruke en kernel derfra til å montere filsystemet. hvordan gjør jeg så dette da...siden jeg ikke får startet opp slik at jeg kan skrive inn kommandoer og slikt? var inne på install cd'n og sjekket, trykket på install kernel and drivers, men den kunne ikke gjrøe det fordi den ikke hadde partisjonert disken. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 ok, ikke få panikk, pust rolig, og slapp av. Så. Debian stable bruker lilo til å starte opp med. Hvis du ikke får opp en meny som standard når du starter, slå på caps lock eller hold inn skift (om jeg husker riktig) når du booter. Da skal det komme opp en meny, med både den nye og den gamle kernelen. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Tenkte du ikke så langt som å beholde den gamle kernelen (noe jeg aldri gjør :-D ), er du pent nødt til å bruke installasjonsmediet (cd) og bruke en kernel derfra til å montere filsystemet. hvordan gjør jeg så dette da...siden jeg ikke får startet opp slik at jeg kan skrive inn kommandoer og slikt? var inne på install cd'n og sjekket, trykket på install kernel and drivers, men den kunne ikke gjrøe det fordi den ikke hadde partisjonert disken. Jeg ser at din opplevelse av GNU/Linux (som kanskje også er den første) er svært overveldende. Skal du fikse dette så har du nesten alle basiskunnskapene :-) Det du nå må gjøre er å bruke kernelen på installasjonscd til å starte opp maskinen. Du skal altså ikke "installere" noe som helst. Det eneste du skal gjøre er å montere filsystemet. Det vil kanskje være nødvendig å chroot'e katalogen hvor du monterer filsystemet for at /sbin/lilo (skrive til MBR) skal fungere. For å montere filsystemet skriver du noe liknende dette: mount /dev/hda1 /mnt/ -t ext3 -o rw Dette vil montere filsystemet på /dev/hda1 under /mnt. Filsystemet er av typen ext3 (kanskje du bruker ext2, men det skal fungere likevel). For å hindre mount i å bli alt for kreativ understreker vi til slutt at vi vil montere filsystemet read/write. Er det fortsatt like kryptisk for deg, vil jeg rett og slett anbefale deg å se i en annen retning enn Debian. Kanskje kan du finne en litt enklere variant. Hva med å laste ned netinstall-isoen til Debian "Sarge" (Også kjent som "testing") og hente alle pakkene direkte fra internett? Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 ok, ikke få panikk, pust rolig, og slapp av. Så. Debian stable bruker lilo til å starte opp med. Hvis du ikke får opp en meny som standard når du starter, slå på caps lock eller hold inn skift (om jeg husker riktig) når du booter. Da skal det komme opp en meny, med både den nye og den gamle kernelen. ja, nå fikk jeg opp det gamle igjenn... men hvordan gjør jeg slik at den starter opp med den gamle hele tiden? slik at jeg slipper å holde inne shift for hver gang f.eks strømmen går, eller jeg må ha en restart. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 ok, ikke få panikk, pust rolig, og slapp av. Så. Debian stable bruker lilo til å starte opp med. Hvis du ikke får opp en meny som standard når du starter, slå på caps lock eller hold inn skift (om jeg husker riktig) når du booter. Da skal det komme opp en meny, med både den nye og den gamle kernelen. ja, nå fikk jeg opp det gamle igjenn... men hvordan gjør jeg slik at den starter opp med den gamle hele tiden? slik at jeg slipper å holde inne shift for hver gang f.eks strømmen går, eller jeg må ha en restart. Ta en kikk på /etc/lilo. Det kan være greit å legge inn et lite delay slik at du får mulighet til å velge kernel under oppstarten. Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Nei...nå gir æ opp.. nå får æ den samme erroren på begge oppstartsvalgene... orke ikke mer linux på ei god stund fremover nå. så vi prøve åss på windows server programm neste gang... Men takk til alle som svarte og som i det minste prøvde å hjelpe meg... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Uff, du kan da ikke gi opp når du er kommet så langt? Det er jo som svensken som skulle svømme 100m til en øy. Når han hadde 3m igjen ble han sliten, så han snudde. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Nei...nå gir æ opp.. nå får æ den samme erroren på begge oppstartsvalgene... orke ikke mer linux på ei god stund fremover nå. så vi prøve åss på windows server programm neste gang... Men takk til alle som svarte og som i det minste prøvde å hjelpe meg... Hvorfor ikke heller prøve en litt nybegynner-isk Linux distro? Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Uff, du kan da ikke gi opp når du er kommet så langt?Det er jo som svensken som skulle svømme 100m til en øy. Når han hadde 3m igjen ble han sliten, så han snudde. langt å langt... alt jeg har fått til er å jøre at jeg ikke får startet opp. så jeg har nok bare gått bakover... Derfor gir jeg opp.. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Om maskina skal brukast til å dele internett, må jo ClarkConnect eller SmoothWall vere perfekt? ClarkConnect SmoothWall Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 Om maskina skal brukast til å dele internett, må jo ClarkConnect eller SmoothWall vere perfekt? ClarkConnect SmoothWall Er dette slike som linux, at alt må gjøres via kommandoer? eller er det slik som med windows, at det alt du trenger å gjøre er å putte inn no tall her å der så funker det? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Jeg har en mistanke om at du fikk en feil i oppsettet av 'initrd'en. Dersom du ikke har klart å få satt opp systemet på en utrolig sær måte, skulle 2.4.18 som den kom opp i utgangspunktet ha hatt alt du trengte for å få opp maskinen (det er vel for sent for å hjelpe deg, (Forstår godt at du gav opp) men i fall noen andre kommer over denne tråden med tilsvarende problemer...) At 2.2.20 holdt opp å funke forstår jeg ikke. I /etc/lilo.conf skulle du ha noen linjer som ser ut som: image=/vmlinuz label=Linux read-only initrd=/initrd.img label viser bare til hva lilo skriver i menyen, systemet bør kunne funke om read-only mangler, men dersom initrd-linjen ikke er der, vil det gå til helveste. (NB, i noen tilfeller trenges den ikke, men i oppsett av debian nå om dagen (desember 2004) er den kritisk) Dersom det du vil er å få en gammal tiloversbleven maskin til å gjøre en jobb som firewall/router bør smoothwall el.l. være bedre enn debian, siden de er spisset mot den typen oppsett. Debian er supert når man har fått opp maskinen, men det er noen feller å gå i ifm installasjon, dette skyldes svært strenge krav for hva som kan gies ut som en 'stabil' distro, alle som er inne i hvordan ting funker der vet at i de fleste tilfeller er den utgaven som kalles 'testing' den beste å bruke, da slipper man å oppgradere kritiske komponenter som det første man gjør. På den annen side, at du ikke bare kan sparke inn en ny kernel og så funker det, er jo ikke bra (for å si det mildt...) Har en følelse av at jeg var borti noe tilsvarende da jeg begynte å bruke debian, men etter det har jeg hatt, skal vi se, 5 tror jeg det er , maskiner med debian oppe og velfungerende. M. PS God jul allesammen! Lenke til kommentar
zyp Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 SmoothWall og ClarkConnect har vel web-baserte konfigurasjonsverktøyer ala det som finnes i "bredbåndsroutere", bare hakket mer avansert. Hvis ikke så er det en smal sak å legge inn webmin, som også er et sådan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå