Bull_Dogg Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Jeg har satt opp en gammel maskin med debian på. har fått det meste til å funke, men er usikker på det med å bruke den til å dele internett med. Så det jeg i grunnen lurte på var om det var noen som enten kunne lage en mal jeg kunne følge slik at jeg kunne få det tilm guide meg gjennom det mer eller mindre steg for steg eller finne en GOD guide som bskriver hvordan det skal gjøres grundig. Min internettforbinderle er over PPPoE. Takker for alle svar Endret 22. desember 2004 av Bull_Dogg Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) The Linux Documentation Project tldp.org anbefales. Du kan fx begynne med å kikke på http://tldp.org/HOWTO/Masquerading-Simple-HOWTO/index.html, men det kan være at du trenger http://tldp.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/index.html (Det var i hvert fall den som hjalp meg i gang med det samme oppsettet en gang) Lykke til! M. (Edit, ved nærmere ettertanke er vel dette feil forum... tråden burde vel vært overflyttet til det generelle Linux forumet) Endret 22. desember 2004 av mysjkin Lenke til kommentar
b-real Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (Edit, ved nærmere ettertanke er vel dette feil forum... tråden burde vel vært overflyttet til det generelle Linux forumet) Så sakt så gjort Lenke til kommentar
erizeed Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Du kan vel enten sette opp dhcpd eller iptables. Du finner mye informasjon om dette på diverse linuxsider. Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) ok...takker for guiden, men har et problem som gjør at jeg ikke kommer videre... Jeg kommer så langt som til dette punktet: Run the following commands to configure your kernel: *cd /usr/src/kernel/linux *make menuconfig Men når jeg skriver "make menuconfig" så får jeg bare opp beskjeden "make: ***No rule to make target `menuconfig´. Stop" Hva skal jeg gjøre for å komme meg videre...? edit: leif Endret 22. desember 2004 av Bull_Dogg Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Kjør "ls" når du er i mappen "/usr/src/kernel/linux" og post outputet. Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 dette kommer opp debian:/usr/src/kernel/linux# ls linux linux-2.2.20 linux-2.2.20.tar.gz linux.tar.bz2 debian:/usr/src/kernel/linux# Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 CD til mappen /usr/src/kernel/linux/linux-2.2.20, og kjør "make menuconfig". Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Her må du virkelig fikse på katalogene. Ifølge FHS skal /usr/src/linux peke til kildekoden til kjernen. Hvis du henter pakkene fra et offisielt debian-mirror (og bruker apt) vil kildekoden ligge i /usr/src/kernel-source-2.6.* etter utpakking. /usr/src/linux skal da være en symlink til /usr/src/kernel-source-2.6.*. Å sette opp deling av en internettforbindelse er kjempeenkelt. I første omgang kan jeg hinte om at du må bruke NAT-tabellen i iptables. Husk at du også må tillate "forwarding" av pakker i kjernen. Dette gjør du enten når du kompilerer kjernen eller ved å skrive... en kommando (google). Sistnevnte kan spare deg for mye frustrasjon! Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 Her må du virkelig fikse på katalogene. Ifølge FHS skal /usr/src/linux peke til kildekoden til kjernen. Hvis du henter pakkene fra et offisielt debian-mirror (og bruker apt) vil kildekoden ligge i /usr/src/kernel-source-2.6.* etter utpakking. /usr/src/linux skal da være en symlink til /usr/src/kernel-source-2.6.*. Det der skjønte jeg ikke møe av. Er ikke så veldig dreven på linux, men har lært meg litt. Hvordan sette det opp som webserver og hvordan bruke nano og litt sånn småting. Så hvis du eller noen andre kunne forklare tingene litt dypere så hadde det vært helt konge. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Her må du virkelig fikse på katalogene. Ifølge FHS skal /usr/src/linux peke til kildekoden til kjernen. Hvis du henter pakkene fra et offisielt debian-mirror (og bruker apt) vil kildekoden ligge i /usr/src/kernel-source-2.6.* etter utpakking. /usr/src/linux skal da være en symlink til /usr/src/kernel-source-2.6.*. Det der skjønte jeg ikke møe av. Er ikke så veldig dreven på linux, men har lært meg litt. Hvordan sette det opp som webserver og hvordan bruke nano og litt sånn småting. Så hvis du eller noen andre kunne forklare tingene litt dypere så hadde det vært helt konge. Greit.... FHS kan du lese om på www.tldp.org, men det er iallfall en standard som beskriver hvor filer skal ligge, bruksområder for kataloger osv. Jeg ser at du bruker debian stable (som heller ikke er særlig ny), med en så gammel kjerne som 2.2! Herrejævel; Skal du bruke stable går du for Linux 2.4! Siden jeg bruker maskinen til desktop-bruk og ikke ønsker å oppholde meg i 1999, er Debian sid (unstable) det beste for meg, og muligens er det også det du ønsker :-) Altså: IMO så burde du oppgradere distroen din, men det er enkelt å gjøre via apt, enten du velger å kjøre stable eller oppgradere til unstable. Men for å komme til saken: Som det er nå ligger kildekoden til kjernen i /usr/src/linux/linux-2.2.20 (../linux er vel den kernelen som du brukte under installasjonen, mens 2.2.20 må du nesten ha fått fra noen gamle cd'er). Dette er litt kjipt for når du skal kompilere programmer en gang i fremtiden, så er det en *viss* sannsynlighet for at ./configure-skriptet finner kildekoden til den gamle kjernen, evt. går på snørra med en melding om at du må skaffe deg kernel-sourcen. For at ingen skal misforstå mekker vi oss derfor en symlink som peker til kildekodens plassering. Det kan hende at denne allerede eksisterer, men da peker den nok i retning mot kildekoden til den gamle kjernen (noe du ikke ønsker HVIS du skal bruke den "nye" kjernen). Hvis den eksisterer så ordner du opp med: rm /usr/src/linux Dettee vil bare fjerne "linux" hvis den eksisterer og hvis det er en fil. Deretter kan vi lage en ny symbolsk lenke med: ln -s /usr/src/linux/linux-2.2.20 /usr/src/linux Whoha! Skriver du nå "cd /usr/src/linux", så vil det være det samme som å cd'e seg til /usr/src/linux/linux-2.2.20. Forresten så kan kildekoden, ifølge FHS, ligge hvor som helst - det vesentlige er at /usr/src/linux peker til den! Håper dette oppklarer en del Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Egentlig så ble jeg bare mer grønn av dette... Men hvis jeg gir deg koden og IP'n til serveren min, kan du se om du får det til da? Hvis du har gidd til å gjøre det så hvis du kunne vise meg hvordan jeg bytter root passordet slik at jeg kan lage et greit et der til deg. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Egentlig så ble jeg bare mer grønn av dette... Men hvis jeg gir deg koden og IP'n til serveren min, kan du se om du får det til da? Hvis du har gidd til å gjøre det så hvis du kunne vise meg hvordan jeg bytter root passordet slik at jeg kan lage et greit et der til deg. Sjekk PM Lenke til kommentar
zyp Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Vil bare rette en pekende finger her. Det er svært farlig å gi bort rootpassordet til en maskin, fordi brukeren vil da ha full kontroll over maskinen din. Noen folk mener at folk som gir bort rootpassordet frivillig fortjener at systemet blir ødelagt. Når brukeren først er inne kan han f.ex overskrive hele harddisken med tilfeldige data, det er kjipt om du har viktige filer der, men om det bare er et dedikert lekesystem så kan du bare reinstallere systemet. Det brukeren heller kan gjøre er å legge inn en bakdør, på den måten kan brukeren misbruke serveren til f.eks oppbevaring av ulovlig data ved en senere anledning. Jeg sier ikke at Manuel er en slik bruker, og jeg har også selv hjulpet flere ved å få rootpassordet deres. Men jeg anbefaler at du aldri gir rootpassordet til noen du ikke stoler på. Da mener jeg folk du møtte for 5 min siden på et forum eller irc, og ikke har peiling på hvem er i virkeligheten. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 debian:/usr/src/kernel/linux# lslinux linux-2.2.20 linux-2.2.20.tar.gz linux.tar.bz2 debian:/usr/src/kernel/linux# Eeeh, nå er vel ikke kernel 2.2.20 helt up to date.... Oppgrader til i hvert fall 2.4.x, eller helst til 2.6.x. i et shell: apt-get update apt-cache search kernel-image | grep 2.6 Dersom den ikke gir noen fornuftige treff, apt-get install kernel-image | grep 2.4 (Det du skal se etter er noe som heter kernel-image-2.6.x-n-i386) hvor x og n er høyest mulige tall, evt kernel-image-2.4.x-n-i386, evt bruk noe annet enn i386-varianten dersom du har oversikt over maksinen, den er ikke nødvendigvis optimal, men den funker på alle pcer) etter dette (nå må du være root) apt-get install kernel-image-2.6.x-n-i386 (hvor x og n er tallene du fant) Den vil sannsynligvis installere en del andre ting også, si ja til alt. Denne utgaven av kjernen har alle moduler du trenger, så det vil ikke være nødvendig å kompilere kjernen. Ikke det, å sette opp og kompilere kjerne er nyttig å kunne, men dersom du vil ha maskinen opp på en grei måte, kan du heller prøve det senere. I alle fall, kjerne 2.2 er så gammel at det er bortkastet tid, spesielt for en gateway, siden hele det opplegget ble totalt endret mellom 2.2 og 2.4. På den annen side, dersom du ikke har gjort noe særlig med oppsettet av maskinen, kan det kanskje være like greit å reinstallere, enten fra 3.0 CDene (som jeg gjetter at du har brukt nå) og pass på å få kernel som heter bf2.4 (se på første hjelp for å få vite hvordan du gjør det) eller enda bedre, bruk en test-installer for Debian 3.1 (Sarge) fra http://www.nl.debian.org/devel/debian-installer/ For all del, det er fullt mulig å oppdatere kjernen uten å reinstallere, men det kan fort bli litt mekk og dersom du har et system som du ikke har gjort noe med enda, kan en reinstallasjon være det enkleste. Forøvrig er jeg enig med xyp, å dele ut root-passord 'Det er fali det' Lykke til! Morten Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Vil bare rette en pekende finger her.Det er svært farlig å gi bort rootpassordet til en maskin, fordi brukeren vil da ha full kontroll over maskinen din. Noen folk mener at folk som gir bort rootpassordet frivillig fortjener at systemet blir ødelagt. Når brukeren først er inne kan han f.ex overskrive hele harddisken med tilfeldige data, det er kjipt om du har viktige filer der, men om det bare er et dedikert lekesystem så kan du bare reinstallere systemet. Det brukeren heller kan gjøre er å legge inn en bakdør, på den måten kan brukeren misbruke serveren til f.eks oppbevaring av ulovlig data ved en senere anledning. Jeg sier ikke at Manuel er en slik bruker, og jeg har også selv hjulpet flere ved å få rootpassordet deres. Men jeg anbefaler at du aldri gir rootpassordet til noen du ikke stoler på. Da mener jeg folk du møtte for 5 min siden på et forum eller irc, og ikke har peiling på hvem er i virkeligheten. Så sant. Jeg ville iallfall aldri gitt en helt ukjent person full tilgang til systemet. Nå ordnet det seg riktignok i dette tilfellet, men av alt trådstarter vet har jeg installert root-kit, hatt det gøy med samba-tjenester (da denne maskinen var direkte koblet til windows-boksen) osv. Det beste hadde kanskje vært å bare gi tilgang til en upriviligiert bruker som får midlertidig skrivetilgang til de aktuelle katalogene.... Tar det som et kompliment - jeg er en person til å stole på! Endret 23. desember 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Vil bare rette en pekende finger her.Det er svært farlig å gi bort rootpassordet til en maskin, fordi brukeren vil da ha full kontroll over maskinen din. Noen folk mener at folk som gir bort rootpassordet frivillig fortjener at systemet blir ødelagt. Når brukeren først er inne kan han f.ex overskrive hele harddisken med tilfeldige data, det er kjipt om du har viktige filer der, men om det bare er et dedikert lekesystem så kan du bare reinstallere systemet. Det brukeren heller kan gjøre er å legge inn en bakdør, på den måten kan brukeren misbruke serveren til f.eks oppbevaring av ulovlig data ved en senere anledning. Jeg sier ikke at Manuel er en slik bruker, og jeg har også selv hjulpet flere ved å få rootpassordet deres. Men jeg anbefaler at du aldri gir rootpassordet til noen du ikke stoler på. Da mener jeg folk du møtte for 5 min siden på et forum eller irc, og ikke har peiling på hvem er i virkeligheten. for meg så hadde det ikke gjort serlig mye om noen ville "føkke" opp den maskina...har ikke noe av viktig infor på den, den skal KUN brukes til å dele internett med for øyeblikket. Har heller ingen planer om å lagre noe serlig med viktig informasjon på den heller. Men det er riktig det du sier, ikke lurt å gi vækk root passordet til noen man ikke kjenner. Men i dette tilfellet så skjønte jeg at den jeg gidde vækk passordet til ikke hadde noen vonde hensikter. Dette er også bare et prøveprosjekt slik at hvis jeg får det til så kan jeg kanskje hjelpe andre med å sette det opp, side det virker som at å sette opp en linux maskin til å dele internetten er meget annbefal.(jeg synes det virker slik i hvertfall) Får jeg det ikke til så får det bare være, jeg har en router tilkoblet nå, men den klikker med gjevne mellomrom, og det er litt kjedeli, for da får jeg ny ip og må gi ny adresse til de som laster av meg på FTP. Det var i grunnen derfor jeg tok sjangsen på å gi vækk passordet. Men skjønner pointet ditt. Endret 23. desember 2004 av Bull_Dogg Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Ok... debian:~# apt-cache search kernel-image | grep 2.6 debian:~# apt-cache search kernel-image kernel-headers-2.4.18-bf2.4 - Headers for Linux kernel version 2.4.18 (bf variant) on 386 kernel-image-2.2.20 - Linux kernel binary image for version 2.2.20. kernel-image-2.2.20-compact - Linux kernel binary image. kernel-image-2.2.20-idepci - Linux kernel binary image. kernel-image-2.2.20-reiserfs - Linux kernel binary image for version 2.2.20. kernel-image-2.4.18-1-386 - Linux kernel image for version 2.4.18 on 386. kernel-image-2.4.18-1-586tsc - Linux kernel image for version 2.4.18 on Pentium-Classic. kernel-image-2.4.18-1-686 - Linux kernel image 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV. kernel-image-2.4.18-1-686-smp - Linux kernel image 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP. kernel-image-2.4.18-1-k6 - Linux kernel image for version 2.4.18 on AMD K6/K6-II/K6-III kernel-image-2.4.18-1-k7 - Linux kernel image for version 2.4.18 on AMD K7 kernel-image-2.4.18-bf2.4 - Linux kernel image for version 2.4.18 (bf variant) on 386. pcmcia-modules-2.4.18-bf2.4 - PCMCIA Modules for Linux (kernel 2.4.18-bf2.4). debian:~# apt-get install kernel-image | grep 2.4.18-1-386 kernel-image-2.4.18-1-386 2.4.18-13.1 E: Package kernel-image has no installation candidate debian:~# Dette kom da jeg skrev inn det derre search greiene...sier det deg noe? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 apt-get install 2.4.18-13.1 ? Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 ok...da var kernel 2.4.18 på plass hva nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå