jogrba Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) God kveld, folkens. Jeg håper at noen av dere kan se på oppsettet mitt under og se om jeg har gjort alt riktig: Jeg har tatt utgangspunkt i å koble et surround-anlegg til min plasma-TV (uten høyttalere) og bærbare PC for å kunne spille mp3-filer og DVD-er på PC-en og få lyd fra TV-en. - Surround-anlegg: Koda AS8803 - TV (plasma): QPVision TV 42" SDL (uten høyttalere). - PC (bærbar): Packard Bell med vanlig line out minijack. - Forsterker: Eltax AVR-280 Ut av dette har jeg kommet frem til at jeg trenger følgende kabler: - Minijack -> 2xphono (hann/hann) mellom PC og forsterker - 1xphono -> 2xphono (hann/hann) mellom forsterker og sub. - 2xphono -> 2xphono SCART (hann/hann) mellom TV og forsterker - VGA-kabel (hann/hann) mellom PC og TV Vil dette fungere? Forsterkerens tilkoblinger: Som dere skjønner, er dette et forsøk på å få grei lyd til musikk og film til lavest mulig pris. Men jeg vurderer å kjøpe en digitalkabel for å kunne se DVD fra PC-en med Dolby Digital/DTS surround sound (enten optisk eller coaxial). I den forbindelse, har jeg et spørsmål: Når DVD-filmer rippes til DivX-filer (avi/mpg), fjernes da samtidig surround-funksjonen? Endret 23. desember 2004 av jogrba Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Og et delspørsmål til denne posten: Sub-en kjører på 4 ohm og høyttalerne på 8 ohm. Går det bra om jeg da kjøper en forsterker med disse utgangsdetaljene?: 50 watt - 4 ohm - 5 kanaler (surround) 80 watt - 8 ohm - 1 kanal (basshøyttaler) Dette er jo det motsatte...? Har det noe å si? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Lyd og bildekvaliteten vil bli dårlig med en bærbar pc.Du vil heller ikke få Dolby Digital 5,1 lyd,kun Dolby Pro logic 2.Hele "kinofølelsen" blir da etter min mening helt borte.Anbefaler deg å kjøpe en DVD-spiller.Angående ohm på sub og høyttalere,så har ikke det noe å si.Regner med at det er aktiv sub du har,så den driver seg selv. Endret 23. desember 2004 av Morten K Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Hva skal du forresten med den scartkabelen? Hvilket signal tenkte du at den skal overføre? Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Hva skal du forresten med den scartkabelen? Hvilket signal tenkte du at den skal overføre? Lyd fra TV til forsterker... Altså for å få lyd fra TV-kanaler (TV-en min har ikke høyttalere). Endret 23. desember 2004 av jogrba Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Hva skal du forresten med den scartkabelen? Hvilket signal tenkte du at den skal overføre? Lyd fra TV til forsterker... Altså for å få lyd fra TV-kanaler (TV-en min har ikke høyttalere). Da er dette et bedre alternativ. Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Hva skal du forresten med den scartkabelen? Hvilket signal tenkte du at den skal overføre? Lyd fra TV til forsterker... Altså for å få lyd fra TV-kanaler (TV-en min har ikke høyttalere). Da er dette et bedre alternativ. Men da må jeg vel kjøpe en SCART-adapter? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Nei ikke etter det jeg kan se på spesifikasjonene på din tv.Etter det jeg kan se,så har den audio out. Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Nei ikke etter det jeg kan se på spesifikasjonene på din tv.Etter det jeg kan se,så har den audio out. Den har ikke audio ut, jeg spurte produsenten av denne plasma-TV'en. Fikk som svar at man må bruke SCART til phono-adapter i SCART-kontakten. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Hmm,det står "External speaker output" i spesifikasjonene.Men hvis produsenten sier det,så stemmer det nok.På bildet ser det ut som at det er en hvit og en rød rca bak på den? Er ikke det audio ut? Endret 29. desember 2004 av Morten K Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Hmm,det står "External speaker output" i spesifikasjonene.Men hvis produsenten sier det,så stemmer det nok.På bildet ser det ut som at det er en hvit og en rød rca bak på den? Er ikke det audio ut? Ja, det stemmer. Men disse kontaktene skal brukes til de medfølgende høyttalerne, og kun dette. Altså ikke til forsterker eller andre høyttalere. Lavt nivå audio ut må som sagt hentes gjennom SCART-kontakten. Endret 29. desember 2004 av jogrba Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå