siixx0 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Jeg skal kjøpe en pc som jeg bare skal bruke til internett. jeg har funnet en pc. mn jeg lurer på om de er komperative til hverandre. kan noen si meg det? Q-Tec Midi tower ATX 6022MD Kabinett m/350W Varenr.: 300269 Abit VT7 Hovedkort for S478/800mhz VIA PT880, SATA, ATX, DDR, LAN, Raid Varenr.: 123082 Lagerstatus: 50-99 stk på lager Intel Celeron 2.4 GHz Boxed PC400 Socket PGA478, 128KB cache Varenr.: 117138 Lagerstatus: 500+ stk på lager Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 256MB Unbuffered, Non-parity, 32Megx64, CL2.5 Varenr.: 117209 Lagerstatus: 49 stk på lager Cooler Master CPU-Kjøler Socket 478, Opp til 2,8GHz Varenr.: 116222 Lagerstatus: 14 stk på lager Western Digital Caviar 80GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM Varenr.: 111122 Lagerstatus: 100+ stk på lager CNet Modem 56k V90/92 Internt PCI med fax/voice Varenr.: 304370 Lagerstatus: 500+ stk på lager hvis det er noe jeg mangler for å få pcen til og svive. legg gjerne med dette og ( Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Det hovedkortet du har satt opp har ikke innebygd skjermkort, noe de aller færreste har, så du trenger f.eks et Sapphire Radeon 7000. Dette skulle gjøre akkurat det du trenger det til, nemlig å vise windows på skjermen, intet mer. Når det gjelder kabinett/strømforsyning, er jo Q-Tec et forhatt merke, hovedsaklig pga strømforsyningene deres. Nå skal de jo i teorien være helt greie kabinetter, men det kan kanskje være lurt å sikre seg og kjøpe et noe dyrere kabinett. Chieftec, Aopen, Antec pluss flere andre er gode produsenter som lager rimelige kabinetter med strømforsyning inkludert. Prosessoren, Celeron 2,4GHz, skulle holde helt greit til internettbruk, men CPU-kjøleren du har satt opp er bortkastet. Når en prosessor heter "Boxed", betyr dette at det følger med en helt god standard kjøler med, som er godkjent av Intel. Dette er for å sikre at prosessoren blir tilstrekkelig kjølt ned, samtidig som at installeringen skal skje enklest mulig. Altså: Legg i 200,- mer på kabinett, dropp CPU-kjøler og legg til et Radeon 7000-skjermkort. Hvis du ikke skal spille noe på denne PCen, er et annet skjermkort bortkastet. Og vær så snill, se bort i fra de negative omtalene til dette skjermkortet i prisguiden (linken over). De som har lagt inn de brukererfaringene må være TOTALT idioter. Og helt til sist: Har du ikke muligheten for bredbånd/ADSL der denne PCen skal stå? Syns synd på deg om du må bruke en analog-linje til internett.... 30 minutter for å få opp VG-siden omtrent Endret 22. desember 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Du bør iallefall bytte ut qtec med noe annet. Ville helst doblet mengden med ram. ellers ok til internett Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Hva med dette oppsettet fra PSdata: Aopen EZ18 AMD Sempron 2600+ To stykk: Geil Value 256MB Samsung 80GB NEC ND-3500 DVD-brenner Totalpris: 3661,- i tillegg kommer frakt, pluss eventuelle andre komponenter (modem-kort, mus/tastatur, diskettstasjon) Det øverste produktet er en barebone, et kabinett, hovedkort og strømforsyning i ett. Da får man en kompakt enhet som er praktisk og ser lekker ut. Du kan ikke sette inn all verden av harddisker og utvidelseskort, men til enkel bruk skulle en slik holde i lange baner. Rett etter jul skal jeg sette opp en PC med akkurat samme barebone til min mor, så da kan jeg si litt om hvordan akkurat det var å bruke. PS. Denne barebonen har innebygd skjermkort, som "stjeler" minne fra systemminnet. Da kan det være godt med 512MB RAM, noe som heller ikke er særlig dyrt. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Når det gjelder Q-Tec kabinett og strømforsynig, så fungerer de helt greit. Har bygget flere maskiner med dette uten problemer. Kjører selv en dual XP mobile 2400@2520 MHz, to optiske drev, to hd, Radeon 9800pro, 5 vifter og tv kort med en 350W Q-Tec. SÅ det er egentlig ikke noe poeng å gå for en dyrere løsning på en slik maskin. Uansett, ville jeg gått for en AMD XP 2500+ barton. Den er så vidt dyrere enn Celeronen, men yter mye bedre. www.Netshop.no har 10 stykker inne. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Sats på et 2500+ system istedet, like billig/billigere og bedre. Onboard skjermkort er kanskje greit? Ellers er barebonen som Playmofetish postet et godt alternativ, praktisk med en liten pc uansett hvordan du ser på det Jeg ville ikke anbefalt mindre enn 512 ram, da går Windows sakte. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Ikkje kjøp qtec dårligt rykte. Bedre å bruke 200 kr meir å sleppe prob Lenke til kommentar
Plukkern Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Et par kommentarer. Om du kun skal surfe, holder det med en Intel Celeron, det blir billig, men du bør uansett bytte til denne: Celeron D 320, den har dobbelt så mye cache, så for 20,- ekstra får du en CPU som yter mye bedre enn den du har satt opp. Om du ønsker å kjøpe AMD bør du velge en socket 754 løsning med en Sempron 3100. Det blir litt dyrere, men gir mer ytelse og bedre mulighet for oppgradering i fremtiden. Regner med at du skal kjøre Windows XP, og da er 256MB absolutt ikke å anbefale. Bruk 250,- ekstra og kjøp deg 512MB, så øker du ytelsen betraktelig og sparer deg en masse irriterende venting. Som nevnt så finnes det bedre kabinett en Q-tec. Disk; Samsung eller Seagate vil være stillere alternativ. CD/DVD? En DVD brenner koster ikke mer en rundt 600. Kunne vært interessant å vite hvor mye penger du har tenkt å bruke, og evt. om støy er av betydning. R. Lenke til kommentar
Powerade Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Hva med dette oppsettet fra PSdata: Aopen EZ18 AMD Sempron 2600+ To stykk: Geil Value 256MB Samsung 80GB NEC ND-3500 DVD-brenner Totalpris: 3661,- i tillegg kommer frakt, pluss eventuelle andre komponenter (modem-kort, mus/tastatur, diskettstasjon) Det øverste produktet er en barebone, et kabinett, hovedkort og strømforsyning i ett. Da får man en kompakt enhet som er praktisk og ser lekker ut. Du kan ikke sette inn all verden av harddisker og utvidelseskort, men til enkel bruk skulle en slik holde i lange baner. Rett etter jul skal jeg sette opp en PC med akkurat samme barebone til min mor, så da kan jeg si litt om hvordan akkurat det var å bruke. PS. Denne barebonen har innebygd skjermkort, som "stjeler" minne fra systemminnet. Da kan det være godt med 512MB RAM, noe som heller ikke er særlig dyrt. Dette er nok et av de beste oppsettene du får tak i og den har i tillegg WAF! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå